Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Proiectul pilot 50/50 - Cresterea eficientei energetice in unitatile de invatamant la final

Proiectul pilot 50/50 - Cresterea eficientei energetice in unitatile de invatamant la final
Asociatia Environ in parteneriat cu Unabhangiges Institut fur Umweltfragen (Institutul Independent pentru Probleme de Mediu) (Germania) cu sprijinul Ambasadei Republicii Federale Germania la Bucuresti, a derulat in perioada octombrie 2015 - aprilie 2016 etapa Pilot a celui mai mare proiect educational la nivel european, "50/50 -Cresterea eficientei energetice in unitatile de invatamant".

Evenimentul de incheiere a fazei Pilot a proiectului, s-a desfasurat marti, 19.04.2016, la Scoala Gimnaziala Nr. 12 din Brasov si reuneste reprezentantii Ambasadei Republicii Germania la Bucuresti, UfU, ai Ministerului Mediului din Germania (BUMB) si Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor, ai Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, ai districtului Teltow - Flamig si reprezentanti ai unitatilor de invatamant din Germania si Romania
Evenimentul va putea fi urmarit live pe pagina de facebook a proiectului.

Initiativa UfU de a implementa si in Romania acest proiect se inscrie in contextul in care la Conferinta internationala asupra schimbarilor climatice (COP21), organizata sub egida ONU, in 2015 la Paris, cele 28 de State Membre au stabilit sa pledeze pentru ca emisiile de gaze cu efect de sera sa fie diminuate la nivel global cu 40 % pana in 2030, cu 50 % pana in 2050, si sa fie 'apropiate de zero sau chiar mai mici' in 2100 fata de anul 1990, astfel incat cresterea temperaturii medii globale sa nu depaseasca 2 grade Celsius in anul 2100 fata de perioada preindustriala.

De asemenea, majoritatea Statelor Membre au demarat inca din 2009, concomitent cu implementarea masurilor de reducerea emisiilor de GES ale UE cu cel putin 20% fata de nivelul din anul 1990, acoperirea necesarului de energie a UE in proportie de 20% din resurse de energie regenerabila si imbunatatirea eficientei energetice cu 20% si campanii de informare si educare a populatiei despre actiunile impotriva schimbarilor climatice si imbunatatirea eficientei energetice, Republica Federala Germania asumandu-si un rol de pionier in aceasta directie.

In acest context, lAsociatia Environ in parteneriat cu Unabhangiges Institut fur Umweltfragen (UfU) si cu sprijinul Ambasadei Republicii Federale Germane a demarat implementarea celui mai mare proiect educational european Campaniei "50/50 - Cresterea eficientei energetice" sub forma unui program pilot.

Programul pilot s-a desfasurat in perioada octombrie 2015 - aprilie 2016 in sase unitati de invatamant, patru din Bucuresti (Scoala Gimnaziala Nr. 56 "Jose Marti", Scoala Gimnaziala Nr. 135 "Stefan cel Mare", Colegiul German Goethe, Deutsche Schule Bukarest), una din Brasov - Scoala Gimnaziala Nr. 12, si una din Techirghiol - Liceul Teoretic Emil Racovita.

Proiectul reprezinta o continuare a initiativelor conjugate germano - romane in ceea ce priveste cresterea gradului de constientizare a populatiei din Romania referitoare la schimbarile climatice, primul pas in acest sens fiind facut in 2014 prin implementarea proiectului "Redu amprenta de carbon - Decalogul luptei impotriva schimbarilor climatice".

Scopul acestui nou demers comun este acela de a produce o schimbare de mentalitate prin implicarea directa a elevilor si a cadrelor didactice in aplicarea unui set de masuri practice avand ca scop cresterea eficientei energetice a unitatilor de invatamant, contributia la reducerea amprentei de carbon si incurajarea unui comportament responsabil fata de mediu la nivel personal.

Scurta descriere

Unabhangiges Institut fur Umweltfragen UfU e.V. desfasoara in momentul de fata proiectul "50/50 - Cresterea eficientei energetice" in 5000 de unitati scolare din Germania si din Europa.

Proiectul "50/50 - Cresterea eficientei energetice" se adreseaza in mod special elevilor.

Prin intermediul acestora se urmareste si implicarea familiilor si in general a comunitatilor locale si a societatii. Astfel, copiii sunt educati nu doar sa economiseasca energie la scoala, ci sa fie activi in acest sens si acasa.

Obiectivul proiectului "50/50 - Cresterea eficientei energetice" este, pe langa economisirea energiei, sa provoace o schimbare de comportament in randurile participantilor si a membrilor familiilor acestora in ceea ce priveste actiunile concrete prin care fiecare dintre noi poate lupta impotriva schimbarilor climatice.
Munca de educare din cadrul proiectului se concentreaza asupra perceptiilor si asupra legaturilor dintre comportamentului personal si mediul inconjurator si clima. Elevii realizeaza astfel ca prin comportamentul lor pot influenta intr-un sens pozitiv evolutia viitoare a mediului.

"50/50 - Cresterea eficientei energetice" este un proiect de implicare activa, continutul nu se preda si nu se abordeaza intr-un mod teoretic, ci se aplica in mod practic.

Proiectul uneste teme si domenii diferite, in principal despre energie, dar sunt abordate si teme legate de justitia internatioanla (in domeniul climei), sustenabilitate si orientare spre viitor.

In cadrul Programului pilot derulat in perioada octombrie 2015 - aprilie 2016 in cele sase unitati de invatamant au fost stabilite cateva standarde de comportament responsabil in ceea ce priveste eficientizarea energetica, respectiv:
Au fost implementate masuri de micsorare a consumului inutil de curent electric si energie pe perioada week-end-urilor si in vacanteCa urmare a aplicarii metodelor simple de economisire s-a observant o scadere cu approx. 10% a consumului energeticMetodele de economisire a energiei au devenit parte integranta din programul zilinic al elevilor atat la scoala cat si acasa.

"Acest proiect reuneste intr-un mod exemplar aspecte ecologice, economice si sociale. Ofera de asemenea o privie amanuntita asupra procesului de producere si utilizare a energiei, atat din punct de vedere economic, cat si din punct de vedere ecologic. Astfel se releva faptul ca ecologia si economia nu se afla in contradictie, ci se influeteaza reciproc intr-un mod pozitiv. Aspectul social este evidentiat in special prin tematizarea utilizarii eficiente si econome a energiei, comportamentul de consum si transpunerea acestora in comunitate.

Un alt aspect pozitiv este faptul ca elevii ajung sa isi cunoasca scoala dintr-o noua perspectiva si sa relationeze mult mai puternic cu aceasta si cu mediul lor", a declarant dl. Andrei Orban Presedinte Asociatia Environ.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 684 ori