Zlotea: Normele privind dreptul de informare a consumatorilor Electrica ar trebui introduse imediat

Marti, 17 Aprilie 2007, ora 16:20
1438 citiri

Fostul presedinte al ANPC, Marian Zlotea, dezaproba introducerea in contractele de furnizare a electricitatii, "pana cel tarziu la 1 august 2007", a normelor privind dreptul de informare a consumatorilor asupra modului de facturare, in conditiile in care actul nor a intrat in vigoare in luna martie. "Felicitam initiativa domnului ministru Ioan Mircea Plangu (seful Cancelariei premierului - n.r.), dar legea nu se negciaza. Ordinul 92/2007 este in vigoare de la 23 martie 2007- data aparitiei lui in Monitorul Oficial. Problema Electrica este modul de facturare, nu discutarea unui act normativ deja existent", a declarat, marti, Marian Zlotea, referindu-se la decizia din urma cu o zi, luata de reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), ai Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN), ai Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), in urma discutiilor cu seful Cancelariei premierului.

Reprezentantii autoritatilor de reglementare au stabilit, luni, in urma discutiei cu seful Cancelariei premierului, ca in contractul-cadru de furnizare a electricitatii sa fie completate, pana cel tarziu la 1 august 2007, normele privind dreptul de informare a consumatorilor asupra modului de facturare.

Fostul presedinte ANPC s-a aratat nemultumit de faptul ca normele privind informarea consumatorilor vor fi introduse cu intarziere, apreciind ca "pana la acesta data Electrica ar putea pacali in continuare consumatorii".

Totodata, el a apreciat ca nu se pot da "verbal" amanari privind aplicarea unei legi, in acest caz fiind nevoie de elaborarea unui act normativ specific.

Marian Zlotea a precizat ca, potrivit contractului cadru, reprezentantii societatii Electrica ar fi trebuit sa aduca lamuriri privind, printre altele, "modalitatea de notificare a consumatorilor si de solicitare a acordului acestora cu privire la modificarea caracteristicilor produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate, a termenului de livrarea a unui produs ori de executare a unui serviciu".

Potrivit aceluiasi contract, consumatorii ar trebui anuntati de reprezentantii Electrica, in scris, inainte cu zece zile de intreruperea unui serviciul.

"Daca aplicarea legii se amana pana la 1 august, in acesta perioada prestatorii de servicii nu sunt obligati sa respecte prevederile contractului cadru referitoare la informarea consumatorilor casnici, iar in aceste conditii au de pierdut numai consumatorii", a explicat Marian Zlotea.

Fostul presedinte al ANPC a afirmat ca singurele companii care nu respecta prevederile ordinului 92/2007 au ramas Distrigaz si Electrica, apreciind ca situatia va trebui rezolvata "in cel mai scurt timp, iar cineva va trebui sa plateasca".

"Electrica va trebui sa de socoteala nu numai in fata consumatorilor, ci si in fata legii pentru modul de facturare de pana acum", a adaugat Zlotea.

Totodata, Marian Zlotea cere "colegilor care au ramas la conducerea Autoritatii" sa controleze in continuare modul in care sunt aplicate prevederile Ordinului 92/2007, inclusiv in cazul societatilor Electrica si Distrigaz, si "sa nu incheie intelegeri" cu nici o societate pentru amanarea aplicarii prevederilor actului normativ.

Secretarul de stat Ion Mircea Plangu, s-a intalnit, luni, cu reprezentantii ANPC, ANPGN si ai ANRE pentru o discutie in care a fost analizat si modul de aplicare a accizelor pentru energie electrica si gaze naturale.

In urma discutiilor, s-a hotarat ca dreptul de informare a consumatorilor cuprins in Ordinul 92/2007 al ANPC sa fie introdus de ANRE in prevederile contractului-cadru de furnizare a energiei electrice catre consumatori, conform calendarului ANRE, nu mai tarziu de 1 august 2007, se arata intr-un comunicat al Cancelariei.

Inspectorii de la Protectia Consumatorilor au amendat Electrica Muntenia Sud, filiala a Electrica, cu suma de 3.000 lei, pentru nerespectarea legislatiei privind informarea consumatorilor si au solicitat societatii sa factureze consumul energiei electrice la cursul la zi al Bancii Nationale a Romaniei (BNR).

Reprezentantii Autoritatii au solicitat Ministerului Finantelor, Garzii Financiare si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sa verifice legalitatea modului de interpretare legala a facturarii consumatorilor de catre societatea Electrica S.A., dand o interpretare corecta a articolului 218 din Codul Fiscal.

Potrivit articolului 218 din Codul Fiscal: "Valoarea in lei a accizelor, a taxei speciale pentru autoturisme/autovehicule si a impozitului la titeiul din productia interna, datorate bugetului de stat, stabilite potrivit prezentului titlu in echivalent euro pe unitatea de masura, se determina prin transformarea sumelor exprimate in echivalent euro la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent. Acest curs se utilizeaza pe toata durata anului urmator".

De asemenea, ANPC considera ca facturarea consumului de energie electrica trebuie sa respecte prevederile articolelor 1753 si 192 ale Codului Fiscal. Potrivit articolului 1753, "energia electrica va fi supusa accizelor, iar acciza va deveni exigibila la momentul facturarii energiei electrice furnizate catre consumatorii finali".

Totodata, reprezentantii ANPC fac referire si la articolul 192 din Codul Fiscal, in care se arata ca "accizele se calculeaza in cota si rata de schimb in vigoare, la momentul in care acciza devine exigibila", iar potrivit unui alt alineat al aceluiasi articol, "pentru orice produs accizabil, acciza devine exigibila la data cand produsul este eliberat pentru consum in Romania".

La randul lor, reprezentantii Electrica Muntenia Sud sustin ca informatiile furnizate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) privind facturarea energiei sunt "false si neintemeiate", iar tarifelele sunt calculate in conformitate cu un ordin al Autoritatii de Reglementare si Codul Fiscal.


Bloombiz
(Sursa: Mediafax)