Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Legea Turismului, "marul discordiei" dintre minister si patronate

Legea Turismului, "marul discordiei" dintre minister si patronate

Legea Turismului este pe punctul de a declansa un nou conflict intre Ministerul Turismului si patronatele din industria hoteliera. Ministrul de resort, Elena Udrea, sustine ca hotelurile trebuie tinute deschise pe toata perioada sezonului estival, adica de la 1 mai pana pe 30 septembrie, in timp ce asociatiile din industria de profil critica aceasta hotarare.

Presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR), Daniel Vasilescu, sustine ca legea poate fi aplicata, doar daca hotelurile vor deschide esalonat, in timp ce Presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Corina Martin subliniaza faptul ca unitatile de cazare pot primi turisti, dar ca acestia se vor plictisi, in conditiile in care toate celelalte facilitati sunt inchise.


Ministrul Elena Udrea vrea ca hotelurile sa fie deschise pe toata perioada sezonului estival si considera ca adoptarea unei legi a turismului era necesara in contextul in care domeniul a fost reglementat doar printr-o serie de acte normative cu prevederi uneori diferite.


"Legea clarifica responsabilitatile autoritatilor publice centrale si ale celor locale implicate in acest domeniu, precum si unele cerinte obligatorii referitoare la calitatea serviciilor oferite turistilor", a afirmat ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului.


De asemenea, Udrea vrea ca unitatile hoteliere sa reabiliteze structurile in asa fel  incat sa asigure "un peisaj optim, atragator, care sa incante si atraga turistii pe litoral".


Initiativa potrivit careia hotelurile sunt obligate sa ramana deschise in perioada 1 mai – 30 septembrie nu este noua, ea existand de mai multi ani sub forma unui proiect de lege.  In 2010 a fost OUG iar anul acesta este inclusa si in textul Legii Turismului, asa cum aminteste Corina Martin, presedintele ANAT si presedintele Asociatiei pentru Promovarea si Dezvoltarea Turismului Litoral si Delta Dunarii.


Statul nu poate obliga hotelierii si in general oamenii de afaceri sa deschida la o anumita data si sa inchida la o anumita data. Dar trebuie statul sa stie sa stimuleze hotelierii sa faca acest lucru. Deci nu prin obligatie, ci prin mijloace de stimulare fiscala. Ori, deocamdata nu stim care sunt aceste masuri de stimulare fiscala pentru ca nu vedem textul legii. Noi stim ce trebuia sa intre in Guvern, nu stim ce a iesit.


Asa cum am spus, am propus ca aceste decizii sa le ia fiecare statiune in parte: Patronatul hotelier, Asociatia Litoral care are intreaga strategie a zonei si primariile, consiliile locale. Noi nu de hoteluri deschise ducem lipsa pe litoral. Noi avem hoteluri deschise si iarna. Litoralul bulgaresc nu are asa ceva”, a declarat, pentru Bloombiz.ro, Corina Martin.


Acesta sustine ca nu este corect ca toate hotelurile sa fie obligate sa deschida in aceasta perioada, ci pe etape.

Mai mult decat atat, Corina Martin subliniaza faptul ca turistii pot veni pe litoral, pot gasi hoteluri deschise, dar alte facilitati inchise.


„Noi nu de hoteluri deschise ducem lipsa pe litoral. Noi avem hoteluri deschise si iarna. Dar noi avem alte probleme. Statiunile nu sunt vii. In martie sau in aprilie, de exemplu, statiunile sunt inchise. Pentru ca nu ai magazine, nu ai unitati de alimentatie publica.


Hotelierul trebuie sa tina deschis, pentru ca altfel vine amenda. Aici ne-am lamurit. Dar primariile sunt cele care dau aviz de functionare unui magazin, unei pizzerii, unei taverne, unui coafoar, intr-o statiune.


Dau cateva exemple. Pai atunci, si primaria sa ii oblige, prin autorizarea de functionare, pe toti acestia sa tina si ei deschis, de la 1 mai pana la 30 septembrie. Pentru ca altfel, pentru ce obligam hotelul sa fie deschis? Ori face statul un efort, face aceste ingradiri si atunci sa faca acelasi lucru si autoritatiile centrale acelasi lucru, altfel, nu rezolvam nimic. Amendam degeaba hotelierii. O sa se uite degeaba la valuri. Si atunci, ma intreb: hotelierul pentru cine sa tina deschis?”, se intreaba oficialul ANAT.


La randul sau si Daniel Vasilescu, Presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR), critica obligativitatea hotelierilor sa tina deschis, sublinind faptul ca sanctiunile sunt prea mari si ca intr-un singur sezon turistic un hotel poate obtine suma necesara achitarii acestei amenzi.


Atat Martin cat si Vasilescu sustin ca introducerea unor facilitati fiscale in textul legii ar putea imbunatati legea.


Un impozit pe cladire mai mic pentru hotelurile care deschid mai devreme, o taxa hoteliera de 2% sunt doar cateva dintre facilitatile fiscale amintite de cei doi.


„Era vorba de impozitul pe cladiri. In acest moment, impozitul pe cladire, pentru un hotelier este la jumatate pentru cei care tin deschis cinci luni. Deci pentru cei care tin deschis opt luni, care este stimulentul?


Dimpotriva, ei platesc dublu. Este exact invers, in acest moment.


Si alte taxe locale, pe care trebuie sa le plateasca mai mici hotelierii care tin mai mult timp deschis si mai mari pentru hotelierii care deschid la 1 iulie, ca asa vor ei, ca sunt proprietari.


Noi le aveam prevazute in lege, dar intr-o ultima versiune au disparut. Nu stim acum ce s-a intamplat cu ele. Asteptam sa primim versiunea finala”, a precizat Corina Martin, pentru Bloombiz.ro.


Reprezentantul FPTR subliniaza ca pe litoralul romanesc preturile sunt mai mici pentru ca si costurile pe care le platesc hotelierii sunt mai mici comparativ cu cele achitate de hotelierii romani.


“Hotelurile care nu reusesc sa isi amortizeze costurile sunt in pierdere, bineinteles. Avem costurile cele mai mari si cu salariile, si nu neaparat cu salariile, ci cu costurile aferente salariilor. Toata lumea stie asta.


Tarile de langa noi au costurile aferente cu salariile sunt la jumatate fata de noi. Adevarat, au salariile mai mari, dar costurile aferente pe care le platim noi, ca stiti, o data dam la salariat si o data dam la stat. Pai am ajuns sa dam la stat inca o data cat dam salariatului. Asa ceva este de  neconceput. Dar uite ca asa se intampla. Utilitatile noastre, toate, de la apa, gaze, intretinere sunt mai mari decat la colegii nostri de peste Dunare, ca sa-i iau numai pe astia. Si atunci sigur ca ei reusesc”, a precizat presedintele FPTR, pentru Bloombiz.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2269 ori