Cele 5 atribute ale unei companii indestructibile in criza

Vineri, 30 Octombrie 2009, ora 00:03
3416 citiri
Cele 5 atribute ale unei companii indestructibile in criza

" Este dificil pentru Romania sa profite de criza. Emil Boc a primit un vot de neincredere, aveti cea mai mare datorie de pana acum, somajul va fi de 10,5% si nivelul de credite ipotecare prin finantare externa este mai mare decat a fost vreodata. Toate acestea ingreuneaza mult situatia Romaniei. In orice caz, acesta nu este sfarsitul. Vedem in Romania si companii care raspund adecvat crizei: Vodafone, Arcelor Mittal, Petrom", a declarat Michael Jarrett, profesor de Comportament Organizational la London Business School, intr-un interviu acordat Bloombiz, in cadrul conferintei Meet the Thinkers, organizate de Publica.

In criza, schimbarea este esentiala. Cum ar trebui sa o abordam?

Ar trebui sa o intampinam. Criza este o oportunitate. Putem sesiza noi oportunitati si noi nevoi ale clientilor.

Romania a intampinat cum trebuie criza?

Este dificil pentru Romania sa profite de criza. Emil Boc a primit un vot de neincredere, aveti cea mai mare datorie de pana acum, somajul va fi de 10,5% si nivelul de credite ipotecare prin finantare externa este mai mare decat a fost vreodata. Toate acestea ingreuneaza mult situatia Romaniei.

In orice caz, acesta nu este sfarsitul. Vedem in Romania si companii care raspund adecvat crizei: Vodafone, Arcelor Mittal, Petrom. Sunt semne ca nu sunteti la fundul sticlei, ci incepeti sa va reveniti.

Ce provoaca schimbarea organizationala?

In mod normal, schimbarea este in mediul exterior companiei. Niciodata nu a fost mai accentuata ca acum, in Romania si in Europa Centrala si de Sud-Est.

Companiile trebuie sa fie capabile sa observe si sa anticipeze ce se va intampla. Ne-am lasat pacaliti de o oarecare crestere economica si nu ne-am asteptat ca balonul sa se sparga. Cred ca ar fi trebuit sa fim capabili sa anticipam si sa raspundem pe masura.

Cum aflam daca o companie este pregatita pentru schimbari, previzibile sau nu?

Conform cercetarilor pe care le-am facut, sunt 5 factori care indica daca o companie este pregatita sa intampine schimbarile:

1. Scaneaza mediul de afaceri si daca intelege ce se petrece- isi analizeaza clientii, isi analizeaza competitorii.

2. Gaseste insight-uri. Nu este suficient sa scanezi mediul, trebui sa ii dai si un sens, sa poti sa te folosesti de aceste informatii pentru a te orienta pe o piata noua.

3. Isi exploreaza si isi extinde creativitatea.

4. Cultura organizationala a companiei poate sustine o schimbare.

5. Modul de organizare a structurilor interne ale companiei.

In functie de aceste criterii putem spune ce organizatii sunt capabile sa se schimbe si sa se comporte mai bine decat competitorii lor.

Garanteaza intrunirea acestor criterii ca o companie va trece cu succes prin criza?

Da. Ne-am uitat la astfel de companii si, nu numai ca performanta lor a crescut, dar, in plus, sunt in stare sa se schimbe repetat. Aceste companii adaptate sunt in stare faca acest pas cu abilitate.

De ce este schimbarea organizationala asa de greu de atins?

Cea mai mare problema sunt oamenii. Imagineaza-ti ca ai muncit intr-o companie timp de 5-6 ani, fara multe batai de cap, si, deodata, cineva iti cere sa faci ceva complet diferit. In aceste momente oamenii se opun schimbarii, fie din motive emotionale, fie pentru ca nu-si imagineaza schimbarea.

De ce este esential pentru un manager sa fie competent in domeniul schimbarii organizationale?

Managerii creeaza valoare. Fara valoare companiile nu-si mai au rostul, iar actionarii vor fi nemultumiti. Prin schimbare produci valoare, faci lucrurile mai rapid, intalnesti noi nevoi ale pietei si aduci oamenii la un numitor comun.

Cu siguranta vei intampina rezistenta, dar daca implici oamenii in proces, mai probabil te vor ajuta, decat sa se opuna schimbarii, de dragul de a se opune.

Companiile mici au sanse mai mari decat companiile mari sa se schimbe cu succes?

Marimea nu este o problema. Intr-adevar, companiile mici pot fi mai agile. Dar asta depinde, mai degraba, de unde anume se afla companiile in ciclul lor de viata.

Daca sunt intr-o etapa mai tanara, tind sa fie mai dinamice, iar daca au atins un stadiu matur, tind sa aibe mai multe probleme si liderii trebuie sa le reinnoiasca, sa le intinereasca. Spre exemplu, PwC New York, poate fi descrisa ca o companie matura, dar a fost capabila, in acest mediu de criza, sa raspunda intr-un mod sanatos si progresiv.

Ce i-ati sfatui pe managerii din Romania?


Iata ce as sugera:

Scaneaza in permanenta mediul de afaceri si creeaza scenarii pentru ce s-ar putea intampla.

Trage-ti oamenii dupa tine.

Ai o viziune clara a directiei spre care vrei sa mearga compania si, in special, o viziune pe termen lung.

Priveste criza ca pe o oportunitate, mai degraba decat pe ceva care va fi dificil de strabatut.

 

#companie, #criza, #organizatie, #schimbare , #stiri Emil Boc