Petrolul, pe terminate. Care este viitorul industriei energetice

Miercuri, 20 Iunie 2012, ora 14:28
3594 citiri
Petrolul, pe terminate. Care este viitorul industriei energetice

Rezervele de combustibili fosili sunt pe terminate, dar acest lucru nu inseamna ca in urmatorii 50 de ani ne vom intoarce in epoca de piatra.

Specialistii in energie sustin ca viitorul il reprezinta tehnologiile care consuma putin, dar care produc mult si care sunt ieftin de implementat la nivel macroeconomic.

Petrolul se termina peste 30-40 de ani, rezervele de gaze naturale mai ajung pentru vreo 70 de ani, iar carbunele pentru aproape 250 de ani, conform Oil & Gas Journal. In prezent, omenirea este dependenta de combustibilii fosili, in special de petrol. Ce ne facem dupa ce se termina rezevele? In mod cert, nu ne intoarcem in epoca de piata, ci incercam alternative, evident, viabile economic.

Rezervele se termina, insa exista multe zacaminte

Expertul in energie si mediu, Ionut Purica, a declarat pentru Business24 ca temerea privind terminarea rezervelor de hidrocarburi, adica petrol si gaze, este una falsa, pentru ca exista zeci de zacaminte la nivel global. "Sunt zacaminte care pot di extrase din gazele de sisturi, in gazele din exploatarile offshore, la Polul Nord, unde se topesc gheturile si toata lumea "sare" pe resursele de acolo", a declarat specialistul.

Ionut Purica spune ca principala provocare pentru industria extractiva o reprezinta tehnologiile prin care toate aceste zacaminte pot fi aduse la suprafata. "Stim ce resurse avem, insa, se pune intrebarea daca avem capacitatea sa le extragem la timp, inainte de a se termina rezervele. Pentru ca s-ar putea ca, pana sa am la dispozitie tehnologia necesara, sa se termina astea clasice", precizeaza specialistul.

In momentul de fata exista multe state care au dezvoltat tehnologii care au menirea de a le stopa dependenta de petrol si gaze naturale. "De exemplu, americanii sunt foarte departe in dezvoltarea tehnologiior de producere a energiei prin intermediul celulelor de hidrogen, iar japonezii de la Nippon Steell stocau hidrogen lichid de prin anul 2005, in ideea ca peste 10 ani, vor vinde stocurile catre producatorii auto", a mai spus expertul.

Odata cu trecerea timpului, tehnologiile evolueaza si trebuie sa adaptezi parametrii macroeconomici la ele. "Putem construi centrale nucleare pe malul apei, care fac electroliza apei si produc hidrogen si oxigen, iar hidrogenul sa fie introdus in retelele existente de gaz si sa ajunga la aragazul de acasa. Arderea hidrogenului produce apa, adica oxidare, iar in astfel de conditii, intri pe o cu totul alta viziune si gestionare economica, pentru ca, de exemplu, dispare poluarea cu dioxid de carbon", sustine Purica.

Am tehnologia, cum o implementez cat mai ieftin

Noile tehnologii se dezvolta in permanenta, insa, implementarea lor si convingerea societatii sa le utilizeze pe scara larga au o constanta de timp. "Problema consta in faptul ca avem o constanta de timp de disparitie a resurselor si o alta de schimbare socio-economica. Intrebare este daca disparitia reusursei imi lasa suficient timp la dispozitie pentru schimbarea socio-economica sau nu?", subliniaza specialistul in energie si mediu.

Energia eoliana reprezinta un sistem interesant, pentru ca nu polueaza, insa nu este fezabil la nivel macroeconomic, din cauza faptului ca depinzi prea mult de vant. "Ce se intampla daca se opreste vantul? Opresti tot si astepti sa bata vantul din nou", se intreaba retoric specialistul?.

Dan Vardie, expert in industria auto, a declarat pentru Business24 ca, in industria auto, cel mai mare consumator de combustibili fosili, viitorul este al automobilului electric, pentru ca, in viziunea sa, nu exista nicio alta varianta fezabila.

In 2050, doar 10% din masini vor fi cu propulsie alternativa

Totusi, in pofida optimismului afisat in ceea ce priveste revolutia tehnologiilor alternative, constructorii auto estimeaza ca la nivelul anului 2050, vrem nu vrem, 90% din automobile vor beneficia in continuare tot de propulsia clasica, adica benzina si diesel, iar restul de 10% vor fi masini cu propulsie alternativa.

Celulele de hidrogen reprezinta o alternativa interesanta la propulsia clasica, insa marea problema nu o reprezinta productia, ci modul de distribuire a acestuia.

In Germania, spune Vardie, cea mai dezvoltata tara europeana in domeniul auto, intr-un oras de mari dimensiuni precum Hamburg, doar patru statii care comercializeaza hidrogen. De ce? Pentru ca, sustine specialistul, investitia intr-o asemenea statie se ridica la 2-3 milioane de euro, iar in toata Europa daca s-au comercializat 200-300 de masini.

#energie alternativa, #propulsie hibrid, #automobile electrice, #poluare dioxid carbon , #Energie alternativa