Piata energiei se dezvolta in directia utilizarii contoarelor inteligente

Sambata, 08 Septembrie 2012, ora 11:15
2466 citiri
Piata energiei se dezvolta in directia utilizarii contoarelor inteligente

Piata energiei trece printr-o transformare majora, indreptandu-se catre utilizarea unei "retele inteligente", care va permite administrarea mai eficienta a rezervei si cererii de energie, dar va integra si surse de electricitate cu continut scazut de carbon.

Aceasta transformare vine odata cu investitiile masive in infrastructura, influentate adesea de politica guvernamentala.

Marea Britanie este tara care a avansat cel mai mult in directia utilizarii energiei inteligente, urmand ca in 2019 sa utilizeze 43 milioane de contoare inteligente pentru 26 milioane de gospodarii. Pentru America de Nord, estimarile vizeaza realizarea a aproximativ 95 milioane de contoare inteligente pentru energie pana in 2015, potrivit Forbes.

Contoarele inteligente reprezinta punctele finale ale unei retea smart care se conecteaza cu gospodariile. Acestea colecteaza la zi datele de utilizare a energiei si transmit inapoi consumul de energie pentru facturare. In acest fel, furnizorul de energie va putea sa trimita inapoi informatii privind tarifele.

Schimbarile in infrastructura trebuie implementate in anumite conditii pentru a avea succes

Experientele altor piete arata ca schimbarile in infrastructura nu inseamna neaparat o transformare pozitiva. Acest proces necesita combinarea unei investitii in infrastructura cu inovatia adusa clientului. Numai in aceste conditii industria poate sa creeze servicii de inalta calitate si convingatoare la pretul corect, care ar permite adoptarea lor in masa de catre clienti.

Exemplul utilizarii tehnologiei mobile in Marea Britanie arata mecanismele transformarii intr-o piata. In Marea Britanie, telefonia mobila ajunsese la o cota de piata de 7% in zece ani, intre 1985 si 1995, operatorii lansand acest serviciu pentru clientii premium. Pietei ii lipsea viziunea sau ambitia de a deveni un serviciu pentru toate tipurile de clienti.

In 1995, reteaua mobila din Marea Britanie a trecut de la analogic la digital, iar inovatia a aparut in aceasta industrie. Pachetele pre-pay, mult mai accesibile consumatorilor, au fost promovate prin campanii de marketing, ducand la o cota de piata de 46% pentru retelele mobile pana in 1999.

Acelasi lucru s-a intamplat si in cazul accesului la Internet sau al traficului de date, servicii adresate la inceput unei categorii restranse de clienti. Cu timpul insa, acestea au inregistrat un succes uimitor, odata cu lansarea pachetelor accesibile tuturor.

Televiziunea digitala, adoptata in proportie de 96%, a ajuns la aceasta cota de piata in cinci ani, dupa transformarea retelei de banda larga si a pieselor televizoarelor.

Transformarea combinata a infrastructurii de comunicatii in ultimii 18 ani a actionat ca o platforma pentru o noua economie digitala. Noile servicii au adus venituri de 130 miliarde de dolari Marii Britanii.

In prezent, Marea Britanie are o economie digitala mult mai puternica in comparatie cu alte tari si un comert business-to-business care detine un procentaj de trei ori mai mare decat media globala. Acest lucru inseamna ca fiecare lira sterlina investita in conectivitate a adus un profit de cinci lire sterline, potrivit unui studiu efectuat de compania de consultanta A. T. Kearney.

Cum poate exista o schimbare benefica pe piata energiei pentru ca economia digitala sa functioneze

Exista doua parti fundamentale ale pietei energiei care trebuie schimbate: infrastructura si inovatia adusa clientului. Niciuna din aceste parti nu poate functiona fara cealalta.

Consumatorii din intreaga lume sunt conectati prin intermediul tehnologiei cloud la toate segmentele importante de pe piata. Singurul lucru la care nu sunt conectati prin aceasta tehnologie este casa lor, iar piata energiei este inclusa in aceasta lipsa de conexiune.

Piata energiei trebuie sa le confere clientilor o vizibilitate mai mare in ceea ce priveste consumul de energie din casele lor si o automatizare inteligenta care va permite ca gospodariile sa fie mai confortabile si mai eficiente.

Prin folosirea benzii largi si a cresterii utilizarii smartphone-urilor in randul populatiei, consumatorii pot dispune de tehnologia necesara informarii si dobandirii controlului asupra gospodariei lor.

Investitiile in contoare inteligente trebuie sa aiba in vedere si raportarea consumatorului la aceasta tehnologie

Marea Britanie va investi 17,6 miliarde de dolari in contoarele inteligente, insa trebuie actionat in directia maximizarii castigurilor in urma acestei investitii.

Boston Consulting estimeaza ca in timp ce 60% din afacerea privind realizarea cutiilor poate fi realizata prin operatiuni eficiente, un procent de 40% din castig depinde de consumatori.

Investitiile in contoare inteligente trebuie sa implice servicii pe care consumatorii sa le aprecieze, oferindu-le acestora posibilitatea folosirii informatiei, preturi flexibile si instrumente la indemana care sa le permita sa controleze consumul de energie din case.

Pentru a obtine aprecierea si implicarea consumatorilor, serviciile de utilitati trebuie sa aiba o semnificatie pentru acestia, trebuie sa fie usor de adoptat si sa se potriveasca stilului lor de viata.

In concluzie, crearea unei case inteligente reprezinta o oportunitate uriasa, dar aceasta oportunitate nu apartine numai sectorului energiei.

Firma de analiza Strategy Analitics estimeaza ca aproximativ cinci milioane de case din Marea Britanie conectate la reteaua in banda larga vor avea cel putin un sistem inteligent in casele lor, ceea ce va genera venituri de aproximativ 1,6 miliarde de dolari pe piata digitala.

Economia digitala presupune o actiune comuna din partea furnizorilor de energie, a producatorilor de dispozitive si a companiilor de IT.

#utilizare energie inteligente, #contoare inteligente, #evolutie piata energie, #transformare piata energie, #economia digitala , #Energie electrica