Intr-un climat economic atat de precar, 2009 va fi un an cand afacerile care se doresc de succes vor trebui sa-si redefineasca modul de operare. Nu este suficient sa infrunte furtuna economica si sa iasa deasupra ei
la sfarsit, neschimbate. S-au schimbat intre timp prea multe.
Oportunitatile vor fi extraordinare pentru afaceristii care au viziunea capacitatea si curajul sa mearga mult mai departe.
Mai intai, liderii de la toate nivelurile vor trebui sa faca alegeri
foarte importante, care permit progresul rapid chiar si in complexele
masinarii multinationale.
In al doilea rand, agendele corporatiilor vor trebui sa intruchipeze
intelegerea retelelor globale - financiara, sociala, de afaceri.
Actuala criza permite renuntarea la bagajul inutil din trecut si
adoptarea unui stil de lucru potrivit pentru secolul XXI. Relationarea
si conectivitatea trebuie sa tina pasul.
Acele afaceri precum Baxter Healthcare, IBM si ExxonMobil care extind
frontierele relationarii interne si externe pentru a ajunge la
comunitatile lor vor constata ca loialitatea si bunavointa sunt de mare
ajutor pana si in cele mai grele vremuri.
Multi intreprinzatori vor trebui sa inteleaga implicatiile majore ale Internetului: clientii au la indemana toate informatiile, iar Internetul are o memorie foarte mare.
Nicio afacere proasta, nicio miscare gresita nu se va sterge din memoria Internetului.
In al treilea rand, in 2009 se va pune accentul pe productia locala.
Marile companii multinationale au descoperit ca marimea lor nu le
fereste de vicisitudinile pietelor financiare. In vremuri de criza,
comunicarea este cu atat mai importanta cu cat oamenii vor sa stie cu
cine au de-a face, au nevoie de companii transparente si care inspira
incredere - aici intervine componenta "locala".
Companiile care vor intelege acest lucru pot gasi cai de a combina o
prezenta georgrafica slaba cu vastele lor resurse non-locale pentru a
raspunde ingrijorarilor si problemelor clientilor.
In al patrulea rand, companiile de succes vor intelege ca trebuie sa
gaseasca rapid modalitati de a se dispensa de dependenta lor de
hidrocarburi si de a economisi energie si bani prin activitatile lor.
Consumatorii devin din ce in ce mai putin toleranti in ceea ce priveste consumul inutil de energie, spre exemplu in cazul ambalarii excesive.
In fine, liderii din intreaga lume vor trebui sa se adapteze rapid la
schimbarea de atitudine a consumatorilor, care isi modifica cu o viteza
uluitoare obiceiurile de cumparaturi, de a se amuza sau de a-si
construi cariera.