Cinci tehnologii care pot schimba lumea

Sambata, 24 Octombrie 2009, ora 23:18
1962 citiri
Cinci tehnologii care pot schimba lumea

Este bine cunoscut faptul ca, in deceniile urmatoare, omenirea va trebui sa renunte la dependenta de combustibilii fosili si sa reduca mult emisiile de gaze cu efect de sera. Insa tehnologia actuala nu ne va ajuta prea mult in acest sens, fiind nevoie de inovatii.

De exemplu, posibilitatea de a capta energie solara direct din spatiu ar putea naste o industrie noua, iar tehnologiile de captare si stocare a dioxidului de carbon emis de centralele pe baza de carbuni ar revitaliza industriile traditionale.

Iata cinci tehnologii care ar putea schimba modul in care traim, potrivit specilistilor de la The Wall Street Journal:

Energia solara captata din spatiu

De mai mult de 30 de ani, oamenii de stiinta au visat la captarea energiei solare acolo unde soarele nu apune nicioadata: in spatiu. Daca am putea incojura Pamantul cu panouri solare si am trimite macar o fractiune din energia astfel captata inapoi pe Pamant, intreaga planeta ar beneficia de electricitate non-stop.

Desi pare science-fiction, tehnologia nu este chiar atat de complicata. Panourile solare aflate in orbita ar transmite energia sub forma unor microunde de intensitate scazuta, acestea ar fi captate de centrale si introduse in retelele de electricitate. O centrala cu un diametru de 1,6 kilometri ar putea livra aproximativ 1.000 de megawati, destul cat sa alimenteze un milion de gospodarii.

Insa, deocamdata, obstacolul principal este reprezentat de costurile imense necesare trimiterii in orbita a panourilor solare, desi exista cateva companii care lucreaza la acest proces si au promis sa livreze energie solara din spatiu in urmatorii zece ani.

Bateriile avansate pentru automobile

Pentru a se trece in totalitate la masini electrice este nevoie de construirea unor baterii performante. Cele de tip lithium-ion, utilizate pentru mai multe dispozitive mobile, precum telefoanele si laptopurile, reprezinta, potrivit specialistilor, urmatorul pas in domeniul bateriilor auto.

Insa sunt mult mai scumpe decat bateriile traditionale si ofera independenta pe timp scurt, o masina avand posibilitatea de a rula doar in jur de 64 de kilometri, doar cu bateria. Ideal, ar trebui sa ajunga sa mearga aproximativ 640 de kilometri.

O alternativa exista deja, bateriile lithium-air, cu performante de zece ori mai bune decat lithium-ion, care pot sa ofere aceeasi cantitate de energie precum un plin de benzina. O astfel de baterie capteaza oxigenul din aer, fiind mult mai mica si mai usoara. Insa, deocamdata, exista doar in laboratoarele oamenilor de stiinta, care spun ca ar putea dura inca zece ani pana sa poata fi comercializata.

Stocarea energiei solare si eoliene

Deocamdata, o mare parte din energia solara si eoliana se pierde, tehnologiile de stocare fiind limitate. Exista baterii masive, care indeplinesc acest rol, insa sunt prea scumpe sau ineficiente pentru a fi utilizate la scara larga.

Din nou, intra in scena bateriile de tip lithium-ion. Pe masura ce rezultatele se imbunatatesc, bateriile ar putea fi distribuite consumatorilor, pentru a stoca excesul de electricitate, care sa fie folosit ulterior.

Captarea si stocarea dioxidului de carbon

Aproximativ doua miliarde de tone de dioxid de carbon sunt emise anual de centralele pe baza de carbuni. Captarea CO2 si stocarea sa sub pamant, in rocile cu aspect poros, este deja o realitate, insa tehnologia se foloseste la scara redusa.

Aplicarea sa la centralele electrice mari ar reduce productia cu o treime si ar dubla costul producerii de electricitate. Astfel, oamenii de stiinta cauta metode de a reduce emisiile cu 90%, limitand, in acelasi timp, si costurile.

O tehnica promitatoare implica o metoda revolutionara de ardere a carbunelui, pentru a produce un flux concentrat de CO2, fiind mai usor de captat. Un test pentru o astfel de centrala, cu putere de un megawat, va avea loc anul viitor, insa, probabil, tehnologia nu va fi disponibila comercial decat in 2020.

Biocombustibilii

Urmatoarea generatie de biocombustibili trebuie sa fie produsa din materiale pe care altfel le-am arunca, precum deseurile de lemn sau grane si gunoi. Insa, cel mai promitator biocombustibil pare a fi cel fabricat din alge.

Algele cresc "consumand" dioxid de carbon, energie solara si alti nutrienti si produc un ulei care poate fi extras si folosit in rafinariile existente, pentru a produce un substitut pentru motorina si benzina.

De asemenea, algele cresc repede si pot genera anual aproximativ 19.000 de litri de combustibil de pe o suprafata de 4.000 de metri patrati de alge, comparativ cu numai 1.300 de litri de combustibil, de pe o suprafata similara de porumb.

Avand in vedere ca biocombustibilul de alge poate fi utilizat in rafinariile existente, teoretic, Statele Unite ar putea produce destul pentru a acoperi necesarul sau pentru transporturi.

Tehnologia este inca la inceput, cateva companii incepand proiecte pilot la scara mica. Pentru a fi profitabila afacerea, trebuie gasite surse ieftine pentru nutrienti si apa, trebuie redus numarul patogenilor si dezvoltate tipuri de alge cat mai productive.

#tehnologii, #energie, #baterii, #combustibili , #Stiri energie