Razboiul de gherila al marcilor

Luni, 12 Decembrie 2005, ora 00:43
1529 citiri

La un alt nivel, mult mai ridicat, s-a transat si disputa dintre Zapp si Vodafone. Acesta din urma a platit bani grei (pe piata se vorbeste de zeci de milioane de euro) pentru a-si putea utiliza marca in Romania. Cei de la Zapp inregistrasera marca Vodafone in Romania cu vreo 10 ani in urma. Ce-i drept, legea spune ca daca nu ai folosit o marca timp de 5 ani poti sa o pierzi. Pe acest articol legal s-au bazat cei de la Vodafone cand i-au dat in judecata pe cei de la Zapp. Dar pentru ca procesul de decadere a dreptului asupra unei marci poate dura ani de zile, Vodafone a fost nevoita sa ajunga la o intelegere financiara cu proprietarii Zapp.

Inregistrezi si blochezi concurenta

Razboaiele marcilor imbraca si alte forme. Intre 2001 si 2003 o firma greceasca din Romania a reusit sa blocheze orice import de profile de aluminiu, reusind astfel sa detina un monopol pe piata. A depus la OSIM peste 600 de modele de profile de aluminiu. Au primit 517 de marci inregistrate.

Firma respectiva a anuntat importatorii de astfel de profile (majoritatea firme din Turcia) ca nu mai pot sa le comercializeze in Romania. Actiunea a durat in justitie aproape trei ani si a ajuns pana la Curtea Suprema. Doar dupa ce firmele turcesti au prezentat prospecte in instanta in care se arata ca profilele respective existau inainte de inregistrare s-a hotarat anularea celor 517 de desene inregistrate. Intr-un alt caz, in care era vorba de profile de jaluzele, firmele au preferat sa nu mai ajunga in justitie si sa se inteleaga printr-o suma de bani.

Pe rolul instantelor se afla doua procese, in care o persoana a cerut ca marile firme sa nu mai foloseasca umbrele de gradina (cele folosite la terase), pentru ca sunt inventia ei. Procesele in acest caz ar dura circa doi ani. O alta blocare a marfurilor la intrare in tara a fost facuta de o firma care pretindea ca avea exclusivitatea asupra numelui se "Szoty" (seminte importate din Ungaria). De abia dupa ce vamesilor romani li s-a explicat ca acesta este un termen generic pentru seminte, importurile au fost permise.

Profitand de notorietatea altora

Un alt razboi este cel care dureaza de 10 ani incoace, intre Santal (marca a grupului Parmalat) si Sante (produsa de European Drinks). Numele asemanatoare pot crea probleme firmelor care detin marcile respective.

Pe rolul instantelor se afla mai nou un proces intre firmele Danone si Campina. In martie anul acesta, Danone a scos marca de iaurt Fruttisima. Dar cei de la Campina s-au sesizat si i-au dat in judecata, sustinand ca numele noii marci este prea apropiat de cel facut de ei "Frutis" si ar putea sa creeze confuzie in piata. Nu este singurul proces aflat pe rolul instantelor sau judecat de OSIM. Firma VC Vitton International Bucuresti are drept obiect de activitate "import, comercializare, publicitate, reclama pentru genti si geamantane". Practic conflictul s-a declansat pentru ca numele este foarte apropiat de cel al celebrei marci internationale "Louis Vuitton" care produce genti si geamantane.

Cei de la Visa au avut surpriza sa constate ca exista o marca inregistrata Viza a unei firme din Stei. Pe rolul instantelor se afla si refuzul OSIM de a inregistra marca Euro Music care ca semn grafic are initialele EMI, la fel ca si celebra casa muzicala internationala.

Adrian Nuta, Averea