Facebook si Google reinventeaza recrutarea

Marti, 18 Octombrie 2011, ora 16:52
2943 citiri
Facebook si Google reinventeaza recrutarea

Recrutarea a intrat intr-o noua era, odata cu tehnicile inventate de nume mari precum Facebook sau Google. Diplomele din potrofoliu sau experienta acumulata incep sa isi piarda din valoare in CV, locul lor fiind luat de trasaturile unice care te deosebesc de sutele de candidati care aplica pentru acelasi post.

Facebook are astazi un departament de recrutare imens si foarte bine pus la punct, condus de Lori Goler, fost director la Walt Disney si eBay. Stilul de recrutare utilizat, insa, difera fata de modalitatile traditionale utilizate in urma cu cativa ani, potrivit Business Week.

Mai exact, membrii departamentului cauta ingineri fara sa analizeze CV-urile lor.

Inca din anul 2006, cand Facebook era in faza de start-up si avea nevoie de oameni inteligenti, precum cei de la Google sau Microsoft, reprezentantii au realizat ca tehnicile clasice nu dadeau rezultate suficient de rapid si nici nu reuseau sa surprinda adevarata valoare a oamenilor necesari.

Adam D'Angelo, CTO-ul Facebook de pe vremea aceea, a venit cu o idee care a revolutionat sistemul de recrutare. Facebook a inceput sa publice imagini alcatuite din bucati in limbaj de programare si ii invita pe inginerii din toata lumea sa le rezolve.

Imaginile nu erau simple sisteme care sa provoace mintea, asa cum foloseau unele companii, prin intrebari-capcana, ci erau puzzle-uri in limbaj de programare care solicitau un efort de mai multe ore de decodare.

Metoda Facebook de recrutare

Astfel, Facebook a reusit sa gaseasca oamenii inteligenti de care aveau nevoie. In plus, s-au asigurat ca au de-a face cu oameni care chiar isi doresc sa lucreze pentru ei.

La un moment dat, cei care accesau site-ul Facebook puteau vedea litera "f" alcatuita din multe dreptunghiuri viu colorate, adunate la un loc. Majoritatea au considerat ca este o arta abstracta, insa candidatii potriviti pentru nevoile Facebook au realizat ca acel "f" era un adevarat puzzle, scris in limbajul Piet, un limbaj de programare, in care cuvintele sunt reprezentate ca dreptunghiuri in stilul lui Piet Mondrain, specialist in arta abstracta.

Mii de oameni au analizat saptamanal litera, si dupa 30 de luni, doar 42 de oameni au identificat limbajul. Programul ascundea o adresa secreta de e-mail a Facebook, la care cei care dezlegau misterul puteau sa ii anunte pe reprezentantii companiei ca au facut-o.

Google are propria abordare a recrutarilor

Todd Carlistle este director de personal la Google. In 2005, el a inceput un experiment analizand factorii care ar putea face diferenta intre angajarea persoanelor potrivite si a celor nepotrivite. In doar cateva luni, Carlistle a gasit cateva raspunsuri.

Dupa ce s-au trezit cu o multime de indivizi cu IQ-ul ridicat si total lipsiti de eficienta, cu diploma de doctorat de la Stanford si alte scoli de elita, expertii Google si-au dat seama ca analizau CV-urile prea indeaproape. In plus, au inceput sa se ingrijoreze ca refuza zilnic o sumedenie de oameni talentati, ale caror aptitudini depaseau notele de pe foaia matricola.

Astfel, Google a inceput sa abordeze strategia "perspectivei de ansamblu", pentru a reusi sa aleaga intre cele 75.000 de CV-uri care intrau saptamanal in birourile departamentului de recrutare.

Mai exact, au inceput sa arunce o privire rapida in partea de jos a CV-ului si sa analizeze caracteristicile candidatului, de jos in sus. Carlistle a devenit faimos pentru aceasta tehnica, pe care inca o aplica de zeci de ori pe zi.

"Vreau sa stiu povestea lor", spunea Todd Carlisle. La un moment dat, in procesul de recrutare, el cauta si indicatorii clasici ai competentelor, precum experienta profesionala, educatia si alte astfel de elemente. Insa, la inceput, el cauta ceva special, o insusire rara care ar putea deschide calea catre succes.

Armata americana recruteaza intr-un mod original

Chiar si Fortele Speciale din armata americana apeleaza la astfel de tehnici de recrutare. Ei nu verifica sa vada cat de bine trag cu arma soldatii pentru ca stiu ca armata este cea care trebuie sa ii invete asta. Ei cauta inteligenta si capacitatea de a face fata provocarilor.

Spre exemplu, un test des utilizat de acestia este cel in care un grup de candidati sunt nevoiti sa mute o remorca 4 kilometri, avand la dispozitie doar cateva tevi, o franghie si alte obiecte de acest timp. Cerinta principala este ca partea fara roata sa nu atinga niciodata pamantul.

Exista o modalitate tehnica perfecta pentru a face vehiculul sa se deplasese, dar tinerii nu stiu asta. Un sergent urmareste activitatea candidatilor, nu pentru a afla cine gaseste primul solutia, ci pentru a vedea cine reactioneaza cel mai bine atunci cand nu i se da niciun raspuns.

Vanatoarea de talente, intr-o noua era

Astfel, o noua era in "vanatoarea de talente" a inceput. Nu doar Facebook imbratiseaza noile tehnici, o fac si bazele militare, agentiile de publicitate, bancile de investitii, studiourile de la Hoolywood si multe alte companii din diverse domenii.

Cei care folosesc aceste strategii au ales sa nu faca o simpla selectie de CV-uri, ci sa formeze echipele intr-un mod cu totul si cu totul diferit.

Modalitatile traditionale de analiza a realizarilor din trecut, precum notele de la examene si diplomele acumulate, isi pierd din valoare, iar companiile se perfectioneaza in cautarea viitoarelor "vedete" care ar putea sa aduca plusvaloare brandului.

Un alt lucru de baza pe care incepe sa il cunoasca orice companie aflata in cautare de oameni talentati este faptul ca exista anumite neajunsuri care chiar nu conteaza si pot fi trecute cu vederea.

#Facebook recrutari, #Google recrutari, #metode inedite recrutare, #era noua recrutare , #Joburi