Ello, reteau sociala anti-Facebook, incepe sa se dezvolte

Marti, 21 Octombrie 2014, ora 08:29
1795 citiri
Ello, reteau sociala anti-Facebook, incepe sa se dezvolte

Paul Budnitz, cofondatorul Ello, in varsta de 47 de ani, este foarte solicitat de reporteri dupa ce a lansat reteaua sa sociala la finele lunii septembrie. "Conceptul Ello este fara publicitate si fara data mining", spune Budnitz. "Si nu va fi vreodata".

Todd Berger, un membru al echipei Ello si unul dintre primii sai designeri, spune despre acesta ca este "nebun".

Versiunea beta a Ello a fost lansata la inceputul lunii august, iar pana in ultima saptamana din septembrie au fost primite cate 50.000 de cereri de inscriere in fiecare ora. Ello a fost anti-Facebook de la inceput; la "About", pe pagina de Internet se descrie ca fiind o "retea sociala simpla, frumoasa si fara reclame, creata de un mic grup de artisti si designeri", scrie Business Week.

Nu toti pot fi membri Ello - trebuie trimisa o cerere sau trebuie sa ai o invitatie de la un prieten deja membru. Lucian Foehr, un alt partener, explica aceasta filozofie: "Nu vrem ca orice persoana din lume sa intre aici". Invitatiile de membru la Ello sunt la vanzare pe eBay cu 100 dolari.

Ca si pe Tumblr, utilizatorii Ello pot posta aici text sau fotografii; video si audio, urmeaza. Spre deosebire de Facebook, Ello nu cere mebrilor sa-si dezvaluie identitatea - Facebook a suparat deja o anumita categorie de utilizatori cand a inclus aceasta in politica sa la sfarsitul lunii septembrie (care s-a modificat ulterior).

Toti cei prezenti pe Ello par sa fie designeri sau ilustratori de carti pentru copii, iar cele mai populare postari se incadreaza in Pop Art sau sunt fotografii cu obiectele obisnuite amplasate in locuri ciudate. Daca Facebook ar fi comparata cu o universitate de stat, unde fiecare isi poate gasi multi prieteni, atunci Ello este un mic colegiu de arte liberale plin de pseudo-intelectuali snobi.

Echipa Ello nu aprecia Facebook si Twitter

Conform lui Budnitz, Ello a fost lansata de o echipa care nu aprecia Facebook si Twitter. Fondatorii sai voiau un spatiu unde persoanele creative sa poata colabora si impartasi propriile idei, fara a-si face griji cu privire la viata privata; de asemenea, urau anunturile publicitare; in acelasi timp, se gandeau si ca pot face ceva mai bun.

Asa ca Budnitz s-a gandit la un mesaj. In prezent, "retelele sociale apartin firmelor de publicitate", scrie pe site-ul Ello. "Nu esti un produs", mai scrie acolo.

"Misiunea" retelei sociale trebuia sa fie cat mai radicala, insa Budnitz a spus ca, de fapt, este un mare fan al capitalismului. Anterior, a fondat mai multe companii, inclusiv Kidrobot, care produce jucarii high-end, ca si o linie de haine care a vandut o pereche de Levi's de colectie pentru 35.000 dolari.

Pana acum, Ello a strans 435.000 de dolari, toti banii doar de la FreshTracks Capital, o firma concentrata pe afacerile din New England.

"FreshTracks Capital este alaturi de noi", a spus Budnitz. Alte investitii facute de aceasta firma includ Vermont Teddy Bear si compania de biciclete a lui Budnitz, Budnitz Bicycles. "Cairn (Cross, co-fondatorul FreshTracks) a venit ieri la noi cu motocicleta si a adus niste bere facuta in casa", a mai spus Budnitz.

Ello trebuie sa devina profitabila

Obiectivul Ello este profitabilitatea, durabilitatea. Afacerea foloseste modelul "freemium" - platforma este gratuita, iar diferite aplicatii pot fi adaugate pentru o mica taxa - ca si in cazul celor cumparate de utilizatorii de iPhone.

Budnitz spune ca Ello va accepta finantare suplimentara numai de la sustinatorii care au valori similare. "Cineva s-a oferit sa vina cu avionul privat pentru a discuta, insa i-am spus ca suntem foarte ocupati".

Desi este impotriva publicitatii, Ello se bucura cand marcile devin membre ale retelei sale. Sonos, producator de boxe, este primul astfel de membru dupa Budnitz Bicycles. "Provocarea adresata marcilor este de a gasi o modalitate de comunicare", a adaugat Berger. "Este o oportunitate de a gasi un noul tip de publicitate. Daca Pepsi poate gasi un mod de a crea continut pe care sa-l aprecieze cat mai multi, mult succes, atunci".

Insa oportunitatea adusa de Ello pentru marile branduri nu este evidenta. "Cele mai multe startup-uri sunt prea de nisa pentru a putea furniza indicatori cu adevarat semnificativi pentru marketingul marilor branduri", a aratat Randall Rothenberg, directorul executiv al Interactive Advertising Bureau, un grup comercial din New York axat pe publicitate online. "Poate avea sens colaborarea in R&D cu ei, insa concluziile s-at putea sa fie banale".

Sonos, de exemplu, a decis deja sa renunte la aceasta colaborare. "Desi cererea noastra a fost aprobata", a spus un purtator de cuvant al companiei, "nu vom mai fi membrii acestui forum".

Ello se aventureaza acolo unde altii au incercat fara succes. Diaspora, o platforma open-source initiata de studenti ai New York University in 2010, a strans 200.000 de dolari prin crowdfunding. Desi a fost caracterizata ca fiind "Facebook killer", o eroare din versiunea alfa a transformat-o intr-o afacere defuncta. Gary Vaynerchuk, expert in social media, spune ca problema noilor astfel de retele este aceea ca "oameniilor nu le pasa ca le vinzi propriile datele. Vrem anunturi directionate mult mai mult decat se crede", a mai spus el. Referindu-se la Ello, el a spus ca noua retea sociala se va vinde greu. Cand Vaynerchuk a intrebat, pe propiul sau canal de pe Youtube, daca cineva este dispus sa plateasca o anumita taxa pentru utilizarea Ello, doar 2 din 214 au raspuns afirmativ.

"Sper ca ritmul rapid de crestere sa nu schimbe comunitatea", a aratat Budnitz. "Este un pic de nebunie acum." Doi angajati se ocupa de securitatea site-ului, amenintarea hackerilor fiind mare; pe 28 septembrie, siteul a fost blocat pentru circa o jumatate de ora, dupa un atac cibernetic.

Situatia s-ar putea sa se schimbe. In cele doua luni de existenta, Ello a depasit statutul de "viitor succes" si deja se confrunta cu realitatea din piata. Pe 8 octombrie, cei de la Funny or Die, un site umoristic, i-au "atacat" cu un film in care o persoana, a carei cerere de a deveni membru Ello a fost respinsa, pleaca foare abatuta si ajunge pe plaja, unde intra in apa si incepe sa se indeparteze de tarm pana dispare. "Ajunge, social media", scrie pe ecran. Apoi, totul devine negru.

#ello retea sociala, #ello Budnitz , #Management