Cand angajatorii vor sa-ti vada profilul de pe site-urile de networking

Duminica, 20 Septembrie 2009, ora 22:38
2007 citiri
Cand angajatorii vor sa-ti vada profilul de pe site-urile de networking

In luna iunie a acestui an, orasul Bozeman din SUA a devenit cunoscut cand a implementat o regula conform careia oricine aplica pentru un job in oras trebuie sa isi doneze userul si parola de la site-urile de networking pe care le foloseste.

Nu este vorba de Facebook si MySpace. Angajatorii doreau acces la chat-ul si la forumurile frecventate de candidati. Dupa ce aceste cerinte au iscat un scandal in randul oamenilor, Bozeman si-a revizuit cerintele.

Acest gen de cerinta pentru interviu nu pare sa fi prins si in randul altor angajatori.

Poate ca cei care isi cauta un job ar trebui sa se astepte, mai devreme sau mai tarziu, la astfel de cerinte. In mod normal, apar anumite intrebari: Este acest lucru legal? Ce se intampla daca nu cedez aceste informatii? Care este scopul?

Ce parerea au angajatorii?

Angajatorii isi verifica aplicantii online de multa vreme. O simpla cautare pe Google poate dezvalui multe informatii despre tine. Verifica toate site-urile de networking pe care esti inscris, pentru a vedea ce informatii sunt publice. Angajatorii o fac deja. Insa daca permiti cuiva sa iti foloseasca userul si parola pentru a-ti accesa contul, setarile tale nu vor mai avea nicio relevanta. Totul va fi la vedere. Insa e cazul sa intri in panica?

“Ca angajator la o firma de PR, social networking-ul este o parte cruciala a afacerii; drept urmare, angajatii nostri trebuie sa fie initiati,” spune Tyler Barnett, CEO Tyler Barnett PR. “Acestea fiind spuse, intotdeauna verificam informatiile publice ale candidatilor nostri, insa nu am cere niciodata parole sau acces la informatii private.” Pentru Barnett, este important ca ambele parti sa aiba limite clare.

“Nu pot sa cred ca angajatorii ar face asa ceva si imi vine si mai greu sa cred ca un angajat ar ceda asemenea informatii,” spune acesta. “Ce urmeaza? Accesul la sertarul cu lenjerie intima?”

In mod evident, unele companii, spre deosebire de cea a lui Barnett, vor acces la informatiile personale ale angajatilor. Ce cauta acestea?

Ce informatii cauta?

Continutul online indoielnic nu este mult prea diferit de informatiile obisnuite pe care vor angajatorii sa le afle inainte de a face o oferta. Unele dintre lucrurile pe care le cauta angajatorii sunt:

•        Afirmatii, limbaj si comportament ofensive
•        Imagine neprofesionala
•        Comportament ilegal
•        Exemple de denigrare a fostului angajator

Acestea sunt activitatile care displac profund angajatorilor si pe care le cauta de ani de zile. Astazi, ele sunt usor de gasit pe internet.

Pot sa faca asa ceva?

Jon Yarbrough, partenet la o firma de consultanta legala din SUA, spune ca este absolut legal sa ceri informatia. In plus, decizia este a ta.

“In unele state ale SUA, exista dispozitii care adreseaza capacitatea angajatului de a intretine activitati in limite legale, in afara orelor de program,” spune Yarbrough. “Nu ai putea sa penalizezi pe cineva pentru ce a scris pe blogul personal, pe MySpace sau pe oricare asemenea site. Blogging-ul este legal. Nu il poti concedia doar din cauza asta. Insa daca un potential angajator a afectat in mod negativ reputatia companiei, poti alege sa nu-l angajezi.”

Acesta pare un lucru destul de clar, insa atunci cand nu esti angajat din cauza a ceva ce a vazut angajatorul, poti demonstra ca acesta este motivul? Poate acesta sa demonstreze ca nu acesta a fost motivul?

“In multe state, poti refuza sa angajezi persoana respectiva, daca ai un motiv intemeiat si legal. Daca a vazut ca esti casatorita cu un afro-american si a spus ‘urmatorul’, asta e discriminare.”
Asa ceva este dificil de dovedit, insa este o decizie evidenta, despre care toata lumea stie ca ar fi gresit sa o adopti.

“Daca m-ati vedea pe Facebook in diverse fotografii in care eram ametit si in care par sa fiu sufletul petrecerilor, probabil ca nu ati vrea sa ma angajati. O astfel de decizie ar fi, probabil, legala,” spune acesta.

Fie ca esti verificat sau nu, fie ca aceste teritoriu este mai mult sau mai putin explorat de catre angajatorul tau, poti sa fii sigur ca acest subiect va fi aprofundat in viitor. Intre timp, cel mai bun lucru pe care poti sa-l faci este sa-ti cureti profilul, astfel incat ceea ce este public sa nu te coste jobul.

De asemenea, gandeste-te ce vei face daca vei fi pus fata in fata cu o astfel de situatie, in care vei fi nevoit sa dai explicatii. Sau poate ca toata lumea isi va crea doua profiluri pentru acelasi site: unul pentru angajatori si unul pentru distractie.

#angajato companie job angajat networking site profil , #stiri Facebook