De ce sunt brandurile importante pentru clienti?

Marti, 15 Februarie 2011, ora 17:27
3972 citiri
De ce sunt brandurile importante pentru clienti?

In acest numar al revistei Together for your Business, vom face un follow-up si ne vom concentra pe cat de importanta este prezenta companiilor in mediul online, perceptia audientei asupra companiei si ce inseamna sa iti faci un brand din afacerea intreprinsa. In cartea sa "Despre brand", Wally Olins afirma ca "brandurile si brandingul sunt cele mai semnificative daruri pe care comertul le-a facut vreodata culturii populare. Brandingul este tot mai folosit de organizatiile non-profit si caritabile, care concureaza cu brandurile comerciale in teritoriul emotional din mintile si inimile oamenilor."

Interlocutorul nostru este dl Stefan Liute, director de strategie la Grapefruit, o agentie de consultanta pentru branding si design interactiv, ce deserveste branduri si institutii din intreaga lume.

Motto: Reputatie, incredere - nu exista nimic altceva. Si cum putem reprezenta si proiecta increderea si reputatia? Prin numele si valorile brandului - ceea ce altadata numeam valori si identitate corporatiste. (W. Olins)

Domnule Liute, avand in vedere aceste consideratii, credeti ca o companie/organizatie isi poate castiga notorietatea si sa devina ulterior brand in mediul in care activeaza, cu bani putini, pentru a putea pune in practica ceea ce numeati intr-un interviu, conceptul de "jugaad"*?

Da, acest lucru este posibil. Nu usor, dar posibil. Este suficient sa ne uitam la domeniile cu multe start-up-uri si vom constata ca exista cazuri in care ingeniozitatea si o viziune clara de afaceri pot compensa lipsa initiala de bani.

Intr-unul din numerele trecute ale revistei Together for Your Business am facut o analiza a retelelor sociale, alaturi de specialisti din domeniu, si a importantei acestora in lumea afacerilor. A reiesit ca a-ti comunica business-ul pe internet inseamna: a avea o idee, a o executa cat mai bine si a folosi mediul pentru a o promova. Stau aceste principii si la baza notiunii de "a face branding"?

Da, inlocuind "mediul" cu "resursele disponibile", aceasta insiruire de pasi este un mod de lucru evident corect pentru orice activitate de management.

Brandingul, ca instrument de management al afacerii, da rezultate evidente daca urmam acesti pasi generali.

Tot mai multe companii constientizeaza importanta prezentei in retelele sociale pentru o comunicare mai eficienta cu publicul. Din experienta dvs, credeti ca sunt companiile romanesti educate suficient pentru acest tip de expunere sau folosesc aceste platforme intr-un mod superficial, doar in ideea de a se afla acolo? Mai exact, stiu companiile sa comunice online, sa se faca vizibile si retinute in mintea consumatorului?


Nu, majoritatea companiilor romanesti nu sunt inca suficient de educate vizavi de retelele sociale online.

Doar o minoritate este prezenta acolo, iar dintre companiile prezente, destule au o prezenta superficiala sau sporadica. Acela si lucru se intampla si in Occident, doar ca intr-o mai mica masura.

In prezent, exista companii romanesti care stiu sa comunice online si sa se faca vizibile consumatorilor lor si in acest mediu.

Ele sunt exceptia care confirma regula, dar o exceptie eterogena ca natura: cele care fac bine acest lucru nu sunt mereu, asa cum poate ne-am astepta, companii mari sau companii cu bugete mari de marketing. Stiu banci mari care comunica in retelele sociale online mult mai slab decat o fac o cafenea sau un pub.


Design is money. It generates business. Want proof? Declarati asta chiar pe pagina de Facebook a agentiei pe care o manageriati. Dovezi exista, nu putine fiind companiile care prin simpla aparitie vizuala ne-au ramas intiparite in memorie. Dar, pe de alta parte, autorul mai sus mentionatei carti descria procesul de branding ca pe o "calatorie" ce ingloba mai multe aspecte ale acestuia, de la educarea angajatilor, site-ul web al organizatiei, pontajul, codul vestimentar si tot ce afecteaza felul in care traiesc si muncesc oamenii din organizatie, deoarece fiecare detaliu conteaza, iar cei din exterior il observa si il traiesc. Se refera, de fapt, termenul de design la toate acestea? Facem design, deci cream o noua identitate a companiei pe toate planurile si implementam o noua gandire?

Intr-o acceptiune foarte larga, designul poate cuprinde toate aceste lucruri, pentru ca, pana la urma, el inseamna rezolvarea creativa si practica a unor probleme.

Dar, in practica, termenul este folosit doar pentru activitati cu laturi sau finalitati vizuale concrete.

Restul elementelor mentionate mai sus sunt tratate separat de acesta: site-ul web, sediile si amenajarea lor interioara, documentele scrise si codul vestimentar ar putea fi ajutate de un tip sau altul de design, in vreme ce educatia, comportamentul, instruirea si modul de lucru si de actiune in general tin de cultura organizationala si de brandingul zis "intern".

De acesta din urma se ocupa in primul rand departamentele de resurse umane ale companiilor, ajutate de agentiile specializate in branding, precum cea pe care o conduc.

Sunteti o persoana tot mai activa pe retelele sociale, organizati concursuri prin intermediul Grapefruit, stagii de practica in cadrul agentiei, aduceti noutati din domeniu s.a.m.d. Ce beneficii v-au adus si inca va mai aduc acestea, tinand cont de faptul ca sunteti deja un nume pe piata de branding? Este vorba de castigarea unui public nou sau, mai mult, de fidelizarea celor care va sunt deja alaturi pe aceste platforme?

In primul rand, cu exceptia conturilor personale, nu fac singur aceste lucruri, ci impreuna cu colegii mei, care duc greul si care dau dovada de un grad mare de autonomie si initiativa.

Iar brandul pentru care lucram nu este Stefan Liute, ci Grapefruit.

Din acest punct de vedere, suntem mereu motivati pentru ca trebuie, cred eu, sa facem lucruri mai multe si mai mari-nu suntem nicidecum in momentul in care sa o luam mai incet.

Nu suferim nici de megalomanie, nici de narcisism, iar asta ne obliga sa fim cat mai aplecati spre lucru, nu spre propria adulatie. Faptul ca acest efort se rasfrange si asupra mea personal este un efect secundar, nu un obiectiv.



Care este opinia dumneavoastra, ca parte a publicului, despre Camera de Comert si Industrie a Romaniei? Se poate spune ca este un brand in categoria de public dedicata mediului de afaceri?

Da, CCIR este un brand in mediul de afaceri din Romania - nu am nicio indoiala in acest sens. Cred, pe de alta parte, ca potentialul sau (imens, de altfel - nu stiu sa existe o alta organizatie cu aceeasi cunoastere si intelegere a mediului economic, de la microintreprinderi la mari companii) nu este pe deplin exploatat.

O pozitionare mai relevanta si mai clara, alaturi de o cat mai sigura departare de turbulentele politice care au afectat in trecut reputatia Camerei de Comert ar putea aduce beneficii evidente acestei organizatii.

Iar o astfel de pozitionare pozitionare ar putea fi exprimata in viitor de elemente de design si comunicare de cea mai buna calitate, gestionate consecvent, lucru care ar contribui suplimentar la imbunatatirea imaginii CCIR.

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...
#branduri, #stefan liute, #together for your business , #stiri Facebook