Scandalul datelor personale folosite de Facebook pentru publicitate ia amploare

Vineri, 06 Septembrie 2013, ora 16:27
1670 citiri
Scandalul datelor personale folosite de Facebook pentru publicitate ia amploare

Sase organizatii care lupta pentru protejarea libertatii pe internet si-au exprimat ingrijorarea, intr-o scrisoare transmisa autoritatilor americane, cu privire la faptul ca Facebook foloseste in scopuri publicitare datele personale ale utilizatorilor retelei, fara a avea acordul acestora.

Potrivit AFP, aceasta practica "extinde foarte mult obiceiul utilizarii informatiilor personale in scopuri publicitare", au scris cele sase organizatii intr-o scrisoare adresata Federal Trade Commission (FTC), agentia de protectie a consumatorilor din Statele Unite ale Americii.

Reteaua de socializare americana si-a revizuit politicile privind protejarea datelor personale ale utilizatorilor sai dupa ce un judecator american a aprobat, pe 27 august, un acord potrivit caruia Facebook va trebui sa plateasca 20 de milioane de dolari pentru ca a utilizat mentiunea "Imi place", nume si profiluri ale utilizatorilor cu scopuri publicitare.

Totusi, daca aceste noi politici ale Facebook vor intra in vigoare, utilizatorii nu vor mai avea nici macar posibilitatea "de a-si da consimtamantul" pentru ca imaginile lor sa fie folosite in reclame postate pe paginile apropiatilor acestora, au sustinut cele sase organizatii.

"Imaginile lor vor putea fi folosite chiar si pentru a promova produse pe care un utilizator nu il apreciaza sau pe care nu il mai utilizeaza", se mai spune in scrisoarea celor sase organizatii, printre care se numara Electronic Privacy Information Center si Center for Digital Democracy.

Reprezentantii companiei sustin ca Facebook doreste sa faca doar cateva "clarificari"

Contactat de AFP, un purtator de cuvant al Facebook a negat modificarea politicilor sale privind protejarea datelor personale ale utilizatorilor, precizand ca reteaua de socializare a facut doar cateva "clarificari".

"Am revazut explicatiile noastre cu privire la faptul ca lucruri precum numele utilizatorilor, fotografia de profil si continutul unui cont pot fi folosite in relatie cu reclamele si cu continutul comercial pentru a fi mai clar ca utilizatorii sunt cei care autorizeaza Facebook sa le foloseasca toate aceste lucruri atunci cand decid sa utilizeze serviciile retelei noastre", a declarat reprezentantul Facebook.

Un judecator american a aprobat, pe 27 august, un acord potrivit caruia Facebook va trebui sa plateasca 20 de milioane de dolari pentru ca a utilizat mentiunea "Imi place", nume si profiluri ale utilizatorilor cu scopuri publicitare, dupa cum a informat la momentul respectiv AFP.

Suma va fi repartizata unor grupuri care lupta pentru protejarea vietii private pe internet, avocati si utilizatorii Facebook care au depus o plangere colectiva.

Judecatorul Richard Seebord, din San Francisco, a considerat ca suma propusa, o parte din miliardele de dolari cerute de reclamanti, este totusi corecta, avand in vedere ca va fi dificil pentru acestia sa dovedeasca faptul ca au suferit pierderi financiare si ca mentiunile lor "Imi place" nu inseamna neaparat ca au sprijinit publicitatea.

Potrivit judecatorului, Facebook a utilizat mentiunea "Imi place", nume si profiluri de utilizatori in scopuri publicitare, fara a le cere permisiunea.

Aproximativ 150 de milioane de utilizatori sunt vizati, insa, potrivit judecatorului, putini dintre acestia au depus plangere, deci suma de 20 de milioane de dolari este suficienta pentru a rezolva acest dosar pe cale amiabila.

Acordul prevede si ca Facebook sa-si modifice regulamentul de functionare si sa ofere mai mult control utilizatorilor in ceea ce priveste exploatarea potentiala a datelor personale in ceea ce priveste publicitatea.

Plangerea a fost depusa la inceputul anului 2011, dupa ce Facebook a lansat programul de publicitate "Sponsored Stories".

#date personale facebook, #publicitate facebook, #reclame facebook, #protectie date private Facebook , #stiri Facebook