Web 2.0 - toata lumea vorbeste despre el, dar mai are de asteptat

Joi, 19 Aprilie 2007, ora 08:50
1251 citiri

Cel mai recent studiu despre Internet 2.0, site-urile din "urmatoarea generatie" a tehnlogiilor Web, arata ca subiectul este in actualitate, dar audienta activa a acestor site-uri nu este deocamdata decat cel mult modesta.

Cercetatorii sustin ca Web 2.0 se bazeaza prea mult pe continut generat de utilizatori - text, poze, clipuri video - iar oamenii dispusi sa ofere asa ceva sunt extrem de putini. Cei mai multi, peste 99%, folosesc site-urile 2.0 la fel ca pe cele din Internetul obitnuit: privesc si trec mai departe fara sa se implice. Daca mai punem la socoteala si ca mare parte din continutul generat nu este tocmai de calitate, avem o imagine mai buna despre Web 2.0, spun cercetatorii pietei.

Internet 2.0 este mai mult o expresie pentru a capta atentia investitorilor, sugereaza studiul american. Spre exemplu, rata celor care folosesc YouTube in sensul oferit de Web 2.0 este 0,16% dintre utilizatori. Iar printre acestia sunt si cei care au incarcat clipuri ilegal, creand astfel si mai multe batai de cap - si cateva procese in instanta. Restul utilizatorilor doar se uita si trimit clipuri mai departe, nefiind implicati nici macar in "notarea" acestora.

Studiul a fost realizat de firma specializata in audiente web Hitwise. Situatia este relativ similara si pentru alte site-uri care sunt considerate de referinta in Web 2.0. De exemplu, cercetatorii spun ca la Flick, site-ul de albume foto al Yahoo, participarea reala la crearea si incarcarea de fotografii este de 0,2% fata de audienta inregistrata de site. Probabil ca si la MySpace, numarul celor care scriu pe bloguri este la fel de mic comparat cu audienta. "Marea majoritate a utilizatorilor de Web 2.0 se comporta exact ca la televizor, sunt o audienta pasiva, care nici macar nu vrea sa comenteze", a explicat un analist HitWise.
Cel mai bine la capitolul implicare sociala sta un alt site extrem de important pentru Web 2.0, respectiv Wikipedia. Enciclopedia gratuita pentru toti, creata si intretinuta continuu de pasionatii internetului, are o rata de participare de 4,6% din totalul audientei, fiind practic cel mai bine cotat site din domeniu.

La nivelul audientei generale, vestile sunt bune pentru intreprinzatorii din Web 2.0. Desi oamenii nu se implica, audienta totala a site-urilor de profil a crescut cu 668% in ultimii doi ani, apreciaza HitWise.

Studiul a fost prezentat in fata a circa 3.000 de intreprinzatori la o conferinta dedicata Web 2.0 ce a avut loc la San Fracisco. Evenimentul a fost organizat chiar de inventatorul termenului, Tim O'Reilly, care a facut din Web 2.0 o reuniune anuala. Cercetatorii au mai aratat ca, pe linga Wikipedia, in Web 2.0 au succes enorm site-urile de relatii sociale, precum Facebook.

Conform HitWise, site-urile Web 2.0 atrag circa 12% din audienta totala a Internetului. Procentul este mare, pentru ca acum 2 ani audienta era de doar 2% din numarul total al utilizatorilor de Internet.

Bloombiz