Corneliu Porumboiu, un tanar regizor al carui parcurs merita urmarit - New York Times

Sambata, 07 Septembrie 2013, ora 14:39
1626 citiri
Corneliu Porumboiu, un tanar regizor al carui parcurs merita urmarit - New York Times

Cineastul roman Corneliu Porumboiu se regaseste pe lista celor 20 de tineri regizori care merita sa fie urmariti in viitor, alcatuita de The New York Times, informeaza site-ul acestei publicatii prestigioase.

Lista a fost alcatuita de Manohla Dargis si A. O. Scott, doi critici de film de la The New York Times, care au dorit sa analizeze situatia tinerilor regizori in curs de afirmare pe plan international.

Surplusul de divertisment de pe marile ecrane poate fi incantator, dar si descurajant, spun Manohla Dargis si A. O. Scott. The New York Times a publicat peste 700 recenzii de film anul trecut si este pe cale sa publice un numar la fel de mare de cronici de film si in acest an. Nu e de mirare ca marile studiouri cheltuiesc sume impresionante pentru a atrage atentia cinefililor asupra filmelor pe care le produc, inundand piata cu afise publicitate si campanii de marketing si "bombardand" cinematografele cu lansari si prezente spectaculoase pe covorul rosu.

In acelasi timp, filmele produse cu bugete mici si realizate cu putine efecte digitale sunt lansate in cinematografele mari unde sunt proiectate doar de cateva ori, pentru a genera cateva recenzii in publicatiile importante, inainte de a intra intr-un circuit cinematografic secundar, considerat mai profitabil. Din cauza acestei abundente de filme, nu e deloc surprinzator ca pana si cei mai talentati cineasti, in special cei din afara "mainstream-ului", sunt condamnati uneori la semiobscuritate. Arta lor vede astfel lumina zilei, dar fara a fi cu adevarat remarcata.

Aceasta a fost vestea proasta. Vestea cea buna este ca, in ciuda unor recenzii ocazional negative, calitatea cinema-ului de autor contemporan este la fel de extraordinara pe cat este de intimidant numarul mare de pelicule apartinand acestui gen. Cineastii tineri din lumea intreaga fac filme care estompeaza granitele dintre documentar si fictiune, dintre pareri personale si militantism social, dintre naratiunile conventionale si experimentele radicale.

Corneliu Porumboiu, in varsta de 37 de ani, a crescut la Vaslui, unde juca tenis de masa in ziua in care dictatorul Nicolae Ceausescu a fost inlaturat de la putere, in decembrie 1989, in cea mai violenta dintre revolutiile care au zguduit tarile din Europa de est in acel an. In 2006, dupa 17 ani, meditatia sa cu un umor muscator despre mostenirea lasata de Revolutia romana, filmul "A fost sau n-a fost?" a castigat trofeul Camera d'Or - un premiu acordat pentru cel mai bun lungmetraj de debut - la Festivalul de Film de la Cannes, ajutandu-l pe Corneliu Porumboiu sa devina un veritabil "star" al noului val din cinematografia romana post-comunista.

Cel mai recent film al sau, "Cand se lasa seara peste Bucuresti sau metabolism", va fi proiectat la Festivalul de la New York in aceasta toamna si reprezinta punctul central al Festivalului de Film Romanesc Making Waves de la Lincoln Center in luna decembrie. Circuitul festivalier international a fost adeseori mult mai primitor pentru filmele lui Corneliu Porumboiu si ale colegilor sai de generatie decat propria tara, unde cinematografele sunt "monopolizate" de productiile turnate la Hollywood, iar cineastii depind adeseori de finantarile primite de la stat pentru a-si face filmele, intr-o tara saraca si volatila din punct de vedere politic, se afirma in acelasi articol aparut pe site-ul publicatiei The New York Times.

Corneliu Porumboiu este un maestru al scenelor lungi si statice, al discutiilor epuizante si al glumelor existentiale. El isi indreapta camera spre situatiile dificile ale unor potentati minori sau ale unor functionari de nivel mediu - prezentatorul TV din "A fost sau n-a fost?", politistul si sefii lui din "Politist, adjectiv", regizorul din "Cand se lasa seara peste Bucuresti sau metabolism" - dezvaluind secretele societatii lor in cele mai mici detalii de limbaj si de comportament.

Considerat uneori minimalist sau ultrarealist, noul val din cinematografia romana include un fel de absurd auster, formal meticulos. Cineastii din timpul vechiului regim au invatat sa isi ascunda activismul social in interiorul alegoriilor, preferand caile ocolitoare. Ca reactie, tanara generatie de cineasti romani - care ii include pe Cristian Mungiu, Cristi Puiu si Radu Muntean - a adoptat un stil care favorizeaza onestitatea, specificul si umorul negru.

Corneliu Porumboiu este unul dintre cei mai importanti regizori din noua cinematografie romaneasca, alaturi de nume precum Cristi Puiu, Cristian Mungiu si Radu Muntean. In 2006, a primit premiul pentru debut Camera d'Or la Festivalul de Film de la Cannes, pentru "A fost sau n-a fost?", o comedie despre cum a fost traita revolutia din 1989 intr-un oras de provincie. S-a intors la Cannes, in sectiunea Un Certain Regard, in 2009, cu "Politist, adjectiv". Filmul a primit premiul FIPRESCI si premiul juriului sectiunii Un Certain Regard.

#cronica Corneliu Porumboiu, #Porumboiu New York Times, #regizori romani tineri, #cronici regizori romani , #Regizori