Comisia Europeana a reusit doar partial sa corecteze si sa imbunatateasca sistemele de gestiune si de control ale statelor membre in ceea ce priveste fondurile structurale, se arata intr-un raport al Curtii Europene de Conturi dat publicitatii joi.
Curtea Europeana de Conturi a desfasurat auditul in principal pe baza examinarii unui numar de 40 de programe in cadrul carora fusesera identificate deficiente semnificative legate de gestiune si de control, se arata intr-un comunicat.
Obiectivul auditului a fost de a evalua daca CE a abordat satisfacator problema deficientelor identificate in cadrul sistemelor de gestiune si de control ale statelor membre.
In raportul sau special, Curtea Europeana de Conturi a conchis ca actiunile CE de identificare a deficientelor din statele membre in privinta fondurilor structurale sunt adecvate. Insa punerea lor in practica dureaza prea mult.
Comisia a reusit, intr-o anumita masura, sa se asigure de aplicarea buna a corectiilor financiare, insa nu a reusit sa obtina asigurarea ca actiunile sale au dus la ameliorarea sistemelor de gestiune si de control ale statelor membre.
Recomandari ale Curtii Europene de Conturi pentru Comisia Europeana
Curtea Europeana de Conturi a formulat o serie de recomandari pentru imbunatatirea activitatii Comisiei.
Astfel, CE ar trebui sa reduca durata procedurii administrative cuprinse intre momentul identificarii deficientelor si cel al punerii in aplicare a actiunilor corective, sa acorde o prioritate mai mare auditului sau privind activitatea autoritatilor de audit, pentru a se asigura ca acestea furnizeaza indici de eroare fiabili, astfel incat corectiile financiare sa poata fi aplicate pe baza acestor indici de eroare, sa difuzeze liste de verificare care sa serveasca drept model de cele mai bune practici pentru autoritatile din statele membre pentru controalele lor de nivel primar si sa se asigure de faptul ca corectiile financiare acopera toate cheltuielile efectuate in cadrul sistemelor de gestiune si de control deficiente.
De asemenea Comisia, Parlamentul si Consiliul europene ar trebui sa reexamineze, atunci cand discuta planurile viitoare de cheltuieli in domeniul coeziunii, daca ar trebui modificate mecanismele care privesc, pe de o parte, realocarea sprijinului provenit din cadrul Fondului de coeziune si al fondurilor structurale si, pe de alta parte, posibilitatile de substituire a unor cheltuieli identificate ca fiind neeligibile.
Fondurile structurale reprezinta aproximativ o treime din bugetul UE. Pentru perioadele de programare 2000-2006 si 2007-2013, fondurilor structurale le-a fost alocata suma de 475 de miliarde de euro.