Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

Populatia se va finanta in leasing daca ar urca pragul de indatorare

Populatia se va finanta in leasing daca ar urca pragul de indatorare


Leasingul pentru persoanele fizice, aproape inexistent in prezent dupa ce a atins un varf de 24% ca pondere in totalul finantarilor companiilor de profil, ar putea fi revigorat prin ridicarea pragului de indatorare a clientilor de la 10% pentru euro si 30% pentru lei, dar si prin scutirea de TVA.

"Unul dintre elementele care fac aproape imposibila finantarea in leasing a persoanelor fizice este gradul de indatorare reglementat de Banca Nationala pentru companiile de leasing in cazul unor persoane fizice care ar fi interesate si care nu au deja un grad de indatorare foarte mare din cauza unui credit imobiliar.

Aici el este limitat la 10% la credite in euro si de 30% pentru lei. Piata de leasing se concentreaza pe finantarea in euro, dar chiar si daca as considera 30% cat inseamna pe lei, eu personal o consider tot o limitare in ceea ce ar trebui sa insemne apetit de leasing pentru persoane fizice", a declarat joi presedintele Asociatiei Societatilor Financiare ALB Romania, Felix Daniliuc, care detine si functia de director general al Raiffeisen Leasing.

El a aratat ca gradul de indatorare de 10% este prea mic si ca ar putea fi ridicat de BNR, avand in vedere ca leasingul este o industrie care a demonstrat rezistenta la soc, astfel incat nu ar trebui sa se faca o diferentiere intre finantarea in leasing si cea prin credit.

"Sunt foarte putine persoane fizice care se incadreaza in pragul de indatorare. (...) Spre exemplu, daca un tanar ar vrea sa-si ia masina in leasing prin programul Prima Masina, la o rata de 100 de euro ar trebui sa aiba un venit de 1.000 de euro, in conditiile in care rata oricum nu prea are cum sa fie de 100 de euro, ea ajunge in jur de 200-250 euro, la care ar trebui sa aiba venituri de 2.500 euro", a punctat Razvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing.

In perioada de crestere economica 2005-2008, leasingul pentru persoane fizice era prezent substantial in portofoliile companiilor de profil. Astfel, la nivelul pietei, finantarile pentru persoane fizice s-au situat la un nivel cuprins intre 10% si 12%, cu un varf de 24% in 2007, anul aderarii la Uniunea Europeana.

Dupa izbucnirea crizei, odata cu scaderea puterii de cumparare a populatiei si a restrictiilor impuse de Banca Nationala pentru creditele de consum, leasingul a pierdut teren pe segmentul persoanelor fizice, ponderea reducandu-se treptat pana aproape de zero.

O solutie care ar putea stimula achizitia de bunuri in leasing de catre persoane fizice ar fi scutirea de TVA, in prezent lipsind o deductibilitate fiscala, asa cum exista in cazul companiilor, care pot deduce TVA aferenta ratelor de leasing.

"Una dintre solutii ar putea fi leasingul pentru persoane fizice sa nu fie cu TVA. Vom incerca sa facem demersuri catre banca centrala si Ministerul Finantelor sa vedem in ce masura putem sa infiintam aceasta masura de deductibilitate si poate sa incercam cumva prin prisma programului Prima Masina, sa diversificam solutia astfel incat sa fie acordate si finantari in leasing prin acest program, dar cu componenta aceasta de leasing fara TVA", a spus Daniliuc.

La randul sau, secretarul general al asociatiei, Adriana Ahciarliu, a mentionat ca la nivel international exista astfel de reglementari, potrivit carora persoanele fizice sunt scutite de TVA la contractele de finantare, indiferent de modelul acestora, in special pe modelul programelor Prima Casa, Prima Masina, ceea ce inseamna ca subventia acopera si costul cu TVA.

"Pe de alta parte, chiar si asa, din punctul de vedere al expunerii lunare pe cash-flow, leasingul devine mai accesibil din punctul de vedere al platii TVA aferente fiecarei rate si nu platii integrale la inceput cu expunerea initiala si pe suma de TVA, ceea ce inseamna aproape 25% din valoarea expusa", a explicat Ahciarliu.


In ceea ce priveste programul Prima Masina, reprezentantii pietei de leasing apreciaza initiativa de incurajare a achizitiei unui autoturism in conditii preferentiale, insa nivelul de interes este diminuat de costurile mari ale politelor RCA, pe care tinerii nu si le permit.

"Din ce am vazut pana acum, nivelul de interes pentru programul Prima Masina este mult diminuat din cauza RCA, pentru tineri valoarea RCA este destul de mare. Trebuie mers mai departe si la nivelul asiguratorilor, astfel incat nivelul RCA sa fie la nivelul pe care poate sa si-l permita un tanar caruia ii este adresat programul.

O solutie ar fi aplicarea unei subventii si pe RCA, asa cum este si la pretul masinii", mai spune presedintele ALB.

Piata de leasing financiar a inregistrat anul trecut un avans de 7% fata de 2013, la 1,32 miliarde euro, sustinuta de avansul segmentului auto cu 14%, la un miliard de euro, in timp ce leasingul de echipamente a avut o scadere de 11%, la 282 milioane euro.
Pentru acest an, reprezentantii pietei se asteapta la un avans al industriei de circa 10%.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Mediafax
Articol citit de 1201 ori

comments powered by Disqus