Remus Pakei: Succesul va fi intotdeauna de partea proiectelor originale si inovative

Sambata, 16 Ianuarie 2016, ora 00:00
2988 citiri
Remus Pakei: Succesul va fi intotdeauna de partea proiectelor originale si inovative

Pana sa devina cu adevarat interconectata la orice nivel al societatii, piata de crowdfunding si fundraising din Romania mai are de parcurs cativa pasi importanti.

Din fericire, lucrurile nu bat pasul pe loc, initiative recente din domeniul crowdfunding si social-online demonstrand ca Romania are un potential imens de a se dezvolta prin forte proprii atat in ceea ce priveste antreprenoriatul, cat si rezolvarea cazurilor sociale care necesita un ajutor al comunitatii.

Sustine acest punct de vedere si Remus Pakei, Project Manager Sprijina.ro, o platforma de crowdfunding care a dezvoltat recent si primul serviciu de fundraising din mediul online romanesc: Sprijina Destine.

Crowdfunding-ul romanesc ramane inca un teritoriu prea putin explorat. Situatia aceasta ascunde lipsa antreprenorilor, o educatie deficitara a lor si a publicului sau lipsa de promovare a unor platforme precum Sprijina.ro?

Piata de crowdfunding din Romania este inca la inceput, fata de tari ca SUA, unde a fost implementat prima data acest concept, sau alte tari din vestul Europei. Cu toate acestea, este o piata dinamica, in crestere.

Am observat ca romanii sunt deschisi nu doar la a apela la acest tip de finantare pentru a-si pune in practica proiectele, ci si la a se implica, prin contributii si promovarea cauzelor care le-au atras atentia.

Cel mai bun exemplu este Sprijina.ro, unde, in mai putin de 6 luni, romanii cu initiativa au inscris deja peste 60 de proiecte, care au atras, in total, peste 250.000 de vizualizari si finantari totale de 90.000 euro.

Nu putem spune ca in Romania lipsesc antreprenorii, in contextul in care datele Registrului Comertului arata ca numarul firmelor noi a crescut cu 11,44%, in primele 11 luni din 2015, fata de aceeasi perioada a anului precedent.

Ne asteptam la o evolutie exponentiala a crowdfunding-ului romanesc, odata cu cresterea numarului de firme nou infiintate si promovarea tot mai intensa a platformelor de profil.

In ceea ce priveste educatia, putem spune ca tot antreprenorii romani, in special cei tineri, se informeaza tot mai mult privind metodele de finantare disponibile, pentru a o alege pe cea mai buna.

Marele avantaj al finantarii prin crowdfunding este ca nu prezinta niciun fel de risc pentru initiatorii proiectelor.

Un alt aspect pozitiv ar fi faptul ca initiatorii proiectelor obtin, in primul rand, o validare din partea comunitatii si a pietei, precum si notorietate pentru cauzele lor. Asa ca nu se pune problema de dezavantaje. Singura greseala a unei persoane cu initiativa si un proiect de perspectiva este sa ezite si sa elimine din start ideea de crowdfunding.

Bineinteles, asta nu inseamna ca oricine, oricum, are automat succes. Doar sa inscrii un proiect nu este suficient. Cu cat ai o strategie de comunicare bine pusa la punct si formezi o comunitate in jurul proiectului tau, cu care interactionezi constant si interactiv, cu atat ai sanse mai mari de reusita.

Avand in vedere faptul ca acum am inceput sa constientizam ca putem sa obtinem fonduri prin metode mai usor accesibile, preconizam in urmatorii ani o explozie a fenomenului crowdfunding in Romania.

Din punct de vedere al experientei locale a platformelor de crowdfunding, debutul Sprijina.ro se incadreaza in nota obisnuita a inceputurilor spinoase sau se dovedeste promitator?

Chiar de la lansare, platforma Sprijina.ro a primit feedback extraordinar din partea publicului, atat din partea initiatorilor proiectelor, cat si a sustinatorilor acestora.

Marele nostru avantaj pe piata de crowdfunding este acela ca Sprijina.ro este un produs romanesc, care se adreseaza proiectelor locale, in spiritul valorilor si al apartenentei romanesti.

Suntem extrem de multumiti de evolutia platformei in cele cateva luni de la lansare. Din iulie pana acum, pe Sprijina.ro au fost finantate peste 60 de proiecte din diverse domenii, de la cauze sociale la antreprenoriat. Acestea au primit fonduri de peste 90.000 euro, de la aproximativ 1.800 de persoane si au avut peste 250.000 de vizualizari. Ne bucura si faptul ca numarul utilizatorilor inregistrati pe platforma a ajuns la 2.800, din care peste 200 de persoane juridice pro profit si non profit.

Suntem optimisti si in ceea ce priveste viitorul, intrucat avem deja 17 proiecte care urmeaza sa devina active pe site, dovada a faptului ca romanii au inceput sa fie din ce in ce mai interesati de finantarea prin crowdfunding.

Cel mai popular proiect de pe Sprijina.ro se dovedeste unul din sfera culturala. Din ce domenii provin cele mai multe proiecte propuse spre finantare si care sunt cele mai obisnuite recompense acordate?

Domeniul din care vine un proiect nu influenteaza obtinerea finantarii si nu exista un tipar al proiectelor de succes. Voi lua, din nou, Sprijina.ro ca exemplu. Pe platforma exista 27 de categorii diverse in care pot fi inscrise proiectele, de la sport, la antreprenoriat, film, educatie, cultura sau CSR.

Am constatat ca proiectele care au primit cele mai multe contributii din partea sustinatorilor nu faceau parte, neaparat, din aceeasi categorie. In schimb, acestea au avut aceleasi elemente in comun: titlu si subtitlu scurte, de impact, mesaj puternic, exprimat clar si o prezentare convingatoare a beneficiarilor cauzei.

Mai mult, initiatorii acestor proiecte au utilizat la maxim facilitatile de pe platforma, inserand imagini si videoclipuri relevante in prezentarile lor.

Am avut proiecte indraznete si de succes pentru fiecare categorie, insa emblematic a fost un proiect cinematografic, care anterior incercase sa obtina finantare pe o platforma internationala. Ce a strans acolo in doua luni a obtinut dublu pe Sprijina.ro in patru saptamani.

Nu exista, neaparat, un tipar al proiectelor de afaceri de succes, insa succesul va fi intotdeauna de partea start-up-urilor si business-urilor originale si inovatoare. Atentie, insa! Sa fii original nu este suficient. Este absolut necesara implicarea totala, la turatie maxima, in pregatirea si comunicarea proiectului.

Succesul unui proiect depinde, in primul rand, de mesajul de prezentare al acestuia, care trebuie sa informeze si sa atraga potentialii sustinatori. Asa ca din mesaj nu trebuie sa lipseasca informatiile relevante despre proiect, despre beneficiari si, foarte important, despre modul in care urmeaza sa fie folositi banii primiti.

La fel de importante sunt recompensele oferite sustinatorilor, care trebuie sa fie cat mai variate, pentru a fi pe gustul cat mai multor oameni. Noi le recomandam sa ofere intre una si opt contributii.

Un alt factor decisiv pentru succesul unui proiect care cauta genul acesta de finantare este reprezentat capacitatea de a atrage, sau de a forma, o comunitate consistenta in jurul sau.

Trebuie sa existe comunicare permanenta cu comunitatea, daca exista intrebari sau nelamuriri, acestea trebuie sa primeasca raspuns foarte repede. Un mare plus il au promotorii prestabiliti ai proiectului. Din experienta noastra, initiatorii de proiecte care deruleaza campanii cu cel putin doi membri obtin cu pana la 85% mai multe fonduri fata de cei care deruleaza campanii individuale.

Sprijina.ro se doreste un proiect strict national sau va evolua spre o platforma cu rol regional? Au aparut proiecte depuse de antreprenori din tari invecinate?

Sprijina.ro a debutat ca o platforma 100% romaneasca, dedicata romanilor, deci cred cu certitudine ca si pe viitor vom pastra acelasi drum. Pot spune, vis-a-vis de persoanele ce doresc sa sustina proiecte sau cauze de pe platforma, ca suntem la dispozitia lor, indiferent de localizarea geografica.

Spre deosebire de platforma de crowdfunding, proiectul Sprijina Destine se dovedeste o initiativa inedita in mediul online din Romania. Cum este sa fi deschizator de drumuri in domeniul social-online si cum va influenta activitatea sectorului ONG din Romania aceasta platforma de fundraising?

Pentru a raspunde cat mai bine cerintelor tuturor celor care apeleaza la crowdfunding, in luna noiembrie am lansat si platforma Sprijina Destine, dedicata exclusiv persoanelor care vor sa obtina finantare pentru nevoi personale sau alte cauze, de natura medicala sau sociala. Aceasta este prima platforma de donatii online destinata in exclusivitate cauzelor sociale din tara noastra si romanilor din diaspora.

Cauzele inscrise pe Sprijina Destine pot fi active timp de un an, fara a fi perceput vreun comision pentru gazduire sau promovare. Astfel, in timp ce Sprijina.ro ramane platforma de crowdfunding pentru proiecte antreprenoriale inovative, Sprijina Destine functioneaza ca un spatiu dedicat proiectelor sociale.

Ne-am dorit sa fim deschizatori de drumuri in domeniul social-online pentru ca astfel putem deveni un exemplu demn de urmat, actionand in mod altruist, si, totodata, putem oferi idei si sfaturi si sa contribuim astfel la cresterea comunitatii in care traim.

Misiunea noastra este de a promova in societatea in care traim, marcata de valori materiale, o speranta de lumina si implinire sufleteasca. Astfel, Sprijina Destine devine o misiune. Cei care se vor implica in aceste cauze vor deveni implicit ambasadorii unor cauze nobile.

Obiectivul colateral este acela de a implica persoane modeste cuprinse de dorinta de a participa in activitati de voluntariat, pentru a demonstra importanta si esenta acestui act umanitar, exprimat si manifestat, precum si impactul pe care il are asupra propriei persoane si asupra celor din jur. Satisfactia pe care voluntariatul o acorda celor care il infaptuiesc este pe masura.

Sprijina Destine vine in sprijinul sectorului ONG din Romania, care este un pilon important pentru Sprijina Destine si tocmai din acest motiv lucram la consolidarea relatiei cu toate organizatiile non-guvernamentale.

La ce reactioneaza de obicei donatorul roman: povesti individuale, proiecte sociale ample, cauze ale societatii civile?

Fiecare cauza este importanta, iar modul in care reactioneaza donatorul roman variaza in functie de mesajul transmis. Cu cat mesajul este unul mai puternic, exprimat clar, cu o prezentare convingatoare a beneficiarilor cauzei si a modului in care urmeaza sa fie folositi banii primiti, si insotit de imagini si videoclipuri relevante, cu atat are mai multe sanse sa obtina o finantare mai mare.

Unde vezi platforma Sprijina.ro peste 10 ani si ce rezultate crezi ca vei bifa pana atunci in lista de obiective?

Noi consideram ca in viitorul apropiat platforma Sprijina.ro va deveni lider de piata in Romania, si va ajunge la un nivel maxim de dezvoltare si functionalitate.

Mai consider ca entitatile din Romania, fie ca sunt pro profit, ONG-uri si alte forme juridice, se vor alinia la standardele europene si vor constientiza importanta CSR-ului. Astfel, vor deveni mult mai active si implicate in crowdfunding si fundraising.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Prețuri imense la Mamaia Nord și la Poiana Brașov. Cât a ajuns să coste o noapte de cazare pentru minivacanța de 1 Mai și Paște
Prețuri imense la Mamaia Nord și la Poiana Brașov. Cât a ajuns să coste o noapte de cazare pentru minivacanța de 1 Mai și Paște
România continuă să fie pe primul loc în UE când vine vorba despre inflație. Un bun exemplu în acest sens reprezintă tarifele din stațiuni, stabilite de hotelieri. Față de anul trecut,...
Cu 218 kilometri pe oră pe DN 55. Șoferul vitezoman a rămas 3 luni fără permis
Cu 218 kilometri pe oră pe DN 55. Șoferul vitezoman a rămas 3 luni fără permis
Dolj: Şofer înregistrat de radar în timp ce conducea cu viteza de 218 kilometri pe oră pe DN 55 Un şofer din Craiova a rămas fără permisul de conducere pentru 120 de zile după ce a fost...
#crowdfunding Romania, #finantare antreprenori romani, #startup romanesc, #proiecte sociale Romania , #Surse finantare