Franks "trage de urechi" Romania la ultima sa misiune. Vezi toate declaratiile

Miercuri, 09 Mai 2012, ora 10:41
2159 citiri
Franks "trage de urechi" Romania la ultima sa misiune. Vezi toate declaratiile

Seful misiunii FMI, Jeffrey Franks, a declarat miercuri ca cea de-a doua majorare a salariilor bugetarilor, pana la recuperarea lor, va avea loc anul viitor, urmand ca la jumatatea acestui an sa fie operata o majorare de 8%.

"Noul guvern a decis sa acorde o crestere de 8% a salariilor, urmand ca ceea ce ramane pana la recupere sa fie acordat anul urmator", a spus Franks.

Declaratia acestuia vine dupa ce noul premier Victor Ponta a anuntat ca intregirea salariilor bugetarilor se va face in doua transe, in iunie si la inceputul lunii decembrie. Ulterior, Franks a confirmat intr-o emisiune televizata ca in ultima luna a lui 2012, bugetarii isi vor primi salariile reintregite.

Prezent la ultima misiune in Romania, in calitate de reprezentant al FMI, Jeffrey Franks a laudat Romania pentru eforturile depuse in plina criza economica, insa nu a scapat ocazia sa atraga atentia asupra riscurile majore care pot aparea la orizont din cauza instabilitatii economice din zona euro, dar si din cauza presiunilor electorale de pe plan intern.

Printre prioritatile care ar trebui sa se regaseasca pe masa Guvernul in imediata apropiere se numara problema arieratelor, dar si managementul privat la companiile de stat.

Iata cele mai importante declaratii ale sefului misiunii FMI in Romania:

- Programul va disponibiliza 375 milioane de euro asistenta din partea FMI dintr-o suma de 3,5 mld euro. Suntem incurajati de sprijinul larg pe care Romania l-a demonstrat fata de acest program. Desi aceasta misiune a avut loc in mijlocul unei schimbari de Guvern, discutiile tehnice au continuat si am finalizat munca in cateva zile.

- Majoritatea tintelor cantitative, cu exceptia a doua din ele, ambele referitoare la arieratele guvernamentale, au fost atinse. Am convenit asupra politicilor necesare pentru a merge mai departe. Ne asteptam la o crestere de 1,5% in 2012 in urma performantei scazute, cauzata de vremea instabila din T1.

- Ne asteptam la o absorbtie mai mare a fondurilor europene care sa sprijine cresterea pe parcursul anului. Exista riscuri mari de pe plan extern fiindca zona euro intra in recesiune.

- Inflatia a scazut la niveluri minime istorice. Estimam o crestere in umatoarele luni, dar se va pastra in intervalul tintit.

- Cursul de schimb se mentine relativ stabil, iar Romania a accesat, cu succes, pietele internationale de obligatiuni. Exista inca dificultati in procesul de redresare a cresterii, din cauza problemelor pe plan international. Dar, multumita politicilor prudente si sacrificiilor populatiei, Romania se afla intr-o pozitie mult mai buna pentru a infrunta aceste riscuri.

- Bancile s-au confruntat cu presiuni tot mai mari pe fondul reducerii lichiditatilor pe piata bancara. Pe frontul fiscal, deficitul a scazut in termeni structurali cu peste 8% din PIB. Au fost luate masuri urgente de combatere a crizei, care au asigurat credibilitatea agendei de reforma a Romaniei si au permis reducerea costurilor cu dobanzilor la 5-6%. Cheltuielile cu fondurile de salarii din sectorul public, o sursa de presiune, au scazut foarte mult.

- S-a stabilizat sistemul de salarizare public si a asigurarilor sociale. Au fost facuti pasi importanti in directia reducerii risipei, a fraudei si a cheltuielilor ineficiente. Legea responsabilitatii fiscale a ajutat la o mai buna disciplina fiscala.

- Acordul cu bancile a functionat bine, impiedicand iesirile majore de capital. Romania a fost prima tara care a negociat un acord de coordonare prin care bancile mama din strainatate au luat angajamentul de a mentine sustinerea catre subsidiarele din Romania si de a sustine capitalizarea.

- BNR dispune de mecanismenele necesare pentru a interveni de o maniera mai eficace daca este nevoie. Toate bancile din Romania au supravietuit crizei fara a fi nevoie de o interventie publica. Nivelul deficitului fiscal si al datoriei publice sunt printre cele mai reduse din UE. Deficitul contului curent se afla totusi la un nivel care permite stabilizarea nivelurilor datoriei externe.

- Exporturile inregistreaza un nivel maxim record, cu o crestere peste media UE.

- Trebuie ca noul Guvern sa asigure mentinerea unei conduite prudente a politicii fiscale avand in vedere incertitudinile economice din zona euro si a celor interne, cauzate de alegerilor electorale. A fost respectata tinta de deficit din primul trimestru, dar presiunile de cheltuieli raman mari. Pentru prima data, au crescut arieratele si tintele nu au fost atinse. Cheltuielile bugetare au depasit nivelurile planificate, iar presiunile se mentin in sistemul sanitar.

- Am convenit cu autoritatile sa permitem o usoara relaxare a tintei de deficit- de la 1,9% la 2,2% din PIB. Relaxarea tintei va conduce la o scadere a deficitului de 2% din pib din 2011 si ar trebui sa fie un semnal de incredere pentru investitori si pentru UE in ceea ce priveste serizitatea Romaniei. Noua tinta va disponibiliza o mica suma care sa permita implementarea prioritatilor Guvernului. Suma disponibila nu va fi suficienta pentru a permite recuperarea totata a reducerilor salariale din sectorul public cat si a contributiilor platite de pensionari.

- Noul guvern a promis sa acorde o crestere de 8%, la jumatatea acestui an, iar restul anul urmator. Platile alocate pensionarilor vor fi esalonate.

- Guvernul trebuie sa-si continue eforturile de majorare a investitiilor in sectorul public. Gradul de absorbtie a fondurilor UE a crescut pana la 7%, dar mai e cale lunga pana la indeplinirea tintei guvernamentale. Daca nu se accelereaza ritmul absorbtiei, exista riscul unei dezangajari a fondurilor in anul care vine. Ar fi o situatie nefericita, avand in vedere faptul ca un euro cheltuit de Romania atrage 10 euro de la Bruxelles.

- A doua provocare - sistemul sanitar. Cererea in sistem e mai mare decat resursele alocate. Cresterea arieratelor spitalelor romanesti sublinieaza acest dezechilibru fundamental. Populatia continua sa imbatraneasca ceea ce va conduce la cresterea acestor presiuni. cu sprijinul expertilor straini, guvernul a reusit implementarea unor masuri urgente, care sa reduca cheltuielile cu medicamentele. Legea coplatii prin care se introducere obligatia de plata, trebuie revizuita. Guvernul si-a luat angajamentul de a pune la punct pana in iunie o noua reforma in sistemul de sanatate.

- Problema arieratelor continua sa apara. Arieratele au inceput din nou sa creasca, iar acest lucru poate fi consecinta cresterii presiunilor pre-electorale. Este vorba si de o manifestare a excesului de cerere din sistemul sanitar care depaseste nivelul reusrselor bugetare disponibile. Pentru a tine cheltuielile sub control e nevoie de o audiere atenta a bugetelor spitalelor. Perioadele de plata a facturilor sunt excesiv de lungi. sunt necesare eforturi pentru a elimina in totalitate arieratele la nivel local.

- Guvernul si-a luat angajamentul de a cauta modalitati de securizare a acestor arierate, vor fi necesare reforme. Implementarea unei reforme fundamentale a companiilor de stat este una din cele mai importante sarcini.

- Continua decalajul fata de programul privatizarilor, mai multe licitatii au esuat din ratiuni care ar fi putut fi prevenite. Este un semnal de slabiciune in angajamentul Romaniei de restructurare substantiala.

- Ati putea intreba: "Nu vindem bijuteriile Coroanei, daca aceste companii nu sunt profitabile si aduc dividente statului?!" Chiar si bijuteriile Coroanei necesita investitii de milioane de euro in urmatorii ani, iar statul nu are acesti bani. Prin urmare trebuie ca ei sa vin din sectorul privat. Doar pentru ca o companie este profitabila nu inseamna ca e bine condusa. Multe companii publice sunt mai putin profitabile, din cauza ineficientei si coruptiei. Am auzit ca au existat incercari de manipulare a procesului, prin angajarea unor persoane motivate politic.

- Nu s-au facut progresele cu managementul privat la companiile publice. Pentru ca aceste investitii private sa se materializeze, este important sa existe un mediu de afaceri prielnic. Trebuie ca toate contractele incheiate de companiile publice sa fie deschise si transparente fara a nu-i favoriza pe baietii destepti.

- Sistemul bancar este bine capitalizat si lichid. Au crescut creditele neperformante. BNR e vigilenta in rolul de supervizare a sectorului bancar si este pregatita sa apere sectorul financiar de o eventuala contagiune. Cea mai buna strategie este aceea de a fi pregatit si de a mentine un nivel corespunzator al nivelurilor in valuta ale BNR, de capital in sistemul bancar si in Trezorerie.

- In ceea ce priveste preturile la gazele naturale, s-au facut eforturi pentru a preveni impovararea consumatorillor casnici prin crearea unor mecanisme de protectie a consumatorilor casnici vulnerabili fata de cresterea preturilor. Romania nu-si poate permite amanarea acestor lucruri.

- Cred cu tarie ca daca Romania isi va mentine aceste angajamente in reforma si va profita de aceasta oportunitate, acest lucru va pava drumul catre o crestere accelerata si o imbunatatire a standardului de viata pentru tori cetatenii.

- A fost pentru mine o onoare si o placere sa lucrez cu Romania in ultimii trei ani si jumatate. Am aflat multe despre cultura si istorie, am gustat din bucatele ei, am invatat putin si limba romana si am cunoscut multi romani la stanga si la dreapta esicheriului politic care isi iubesc tara si isi doresc cu disperare sa o vada alaturandu-se comunitatii statelor prospere.

- Am lucrat ore in sir cu omologi ai Bancii Mondiale si ai Comisiei Europene care au promis sa ajute Romania sa razbata in aceste timpuri. Sunt bucuros ca multe lucruri au fost realizate. FMI, UE si BM sunt aici pentru a va ajuta sa ghidati politicile in aceasta perioada de turbulenta.

#Jeffrey Franks crestere salarii bugetari, #acord fmi romania, #misiune FMI Romania concluzii, #Jeffrey Franks concluzii , #Acord FMI