Ponta promite "liberalizarea" taxelor locale si in scrisoarea catre FMI. De ce se opun specialistii

Joi, 14 Noiembrie 2013, ora 16:30
1871 citiri
Ponta promite "liberalizarea" taxelor locale si in scrisoarea catre FMI. De ce se opun specialistii

Guvernul s-a angajat in fata Fondului Monetar International (FMI) ca nivelul taxelor pe proprietate impuse persoanelor fizice vor putea fi majorate "la latitudinea" autoritatilor locale, pentru a reduce astfel riscul acumularii de arierate si inregistrarii unui deficit la nivel teritorial.

"Nivelul taxelor pe proprietate pentru persoane fizice poate fi majorat la latitudinea autoritatilor locale", este asigurarea transmisa de Guvern catre FMI, in scrisoarea de intentie convenita in aceasta luna. Modificarea va fi argumentata prin "dificultatile financiare" ale autoritatilor locale si necesitatea protectiei mediului de afaceri, potrivit Mediafax.

Guvernul vrea sa introduca o noua prevedere, prin care acest plafonul maxim, de 20%, pana la care pot fi majorate suplimentar impozitele si taxele locale, va fi mentinut doar in cazul persoanelor juridice.

Pricipiul liberalizarii nu este rau pentru Romania

Eliminarea acestei cote presupune, mai exact, o "liberalizare" a taxelor locale. Teoretic, edilii vor putea sa reduca, dar si sa creasca de cateva ori nivelul taxelor, daca este oportun pentru bugetul local si pentru comunitate.

Un argument in favoarea acestei liberalizari este dat de discrepantele economice existente intre regiunile tarii. Daca puterea de cumparare in Bucuresti se afla la un nivel care depaseste media europeana, regiunile din nord-estul si sud-vestul tarii sunt cele mai sarace din Europa.

"Sistemul de taxe locale unitare nu tine cont de puterea de cumparare locala sau de diferentele urban/rural. Astfel, cresterea taxelor locale poate fi pozitiva pentru comunitatile instarite. Practicam unul dintre cele mai mici niveluri din Europa pentru impozitul pe proprietate si bucurestenii ar putea suporta si o dublare a valorii acestuia", a explicat Vasile Ostaciuc.

Mentalitatea ucide bugetul local, nu nivelul taxelor si impozitelor

Totusi, astfel de puteri sporite pot deschide calea spre o serie de abuzuri din partea institutiilor statului. Pe de o parte, acolo unde controlul electoral este slab, primariile pot impune taxe impovaratoare pentru populatie, iar pe de alta parte, acolo unde nu exista consens politic, decizia majorarii taxelor poate genera razboi institutional, avertizeaza lectorul, amintind cazul unor primarii atacate de ANAF in instanta pentru scutiri de impozite in cadrul unor parcuri industriale.

Chiar si in contextul acestor riscuri, problema finantarii bugetelor locale tot nu va fi rezolvata, pentru ca ea consta intr-o slaba colectare, nu in nivelul taxelor si impozitelor locale.

"In mediul rural, sunt zone in care nu se strange nici macar 50% din impozitul pe proprietate, desi nivelul lui este, totusi, unul modest. Daca proprietarul nu vine sa plateasca 30-40 de lei pe an, nu va veni sa plateasca nici 20, iar mai mult, nici atat", este de parere lectorul universitar, care mai subliniaza ca de vina este mentalitatea romaneasca, alimentata chiar de edilii care folosesc aceasta nesupunere fiscala in scop electoral.

#majorare taxe locale, #cota maximala taxe locale , #Acord FMI