Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

De unde va musca criza cel mai tare?

De unde va musca criza cel mai tare?

In timpul negocierilor cu FMI, romanii au aflat ca "starea natiunii" este, de fapt, mult mai proasta decat ne spusesera autoritatile, care au insistat, pana acum, ca economia locala va inregistra o crestere, fie cat de mica.

Insa criza mondiala ne-a afectat mai mult decat ne-ar placea sa recunoastem, iar cele mai multe dintre domeniile economice vor inregistra scaderi semnificative pana la sfarsitul acestui an.

Piata imobiliara

Sectorul cu cea mai abrupta scadere va fi cel imobiliar, unde specialistii estimeaza reduceri ale investitiilor chiar cu 80 de procente in 2009, comparativ cu anul precedent.

In acest context, preturile apartamentelor ar putea scadea cu 30% pana la 65% pana la sfarsitul anului, potrivit analistilor de la Cushman&Wakefield.

Este drept, un procentaj din aceste scaderi ar fi putut surveni si fara "ajutorul" crizei, majoritatea specialistiilor fiind de parere ca era nevoie oricum de o ajustare a valorii imobilelor, care sufereau de o grava neconcordanta intre calitate si pret.

Piata auto

Dupa o comprimare de aproape 50 de procente in primele doua luni din acest an, piata auto din Romania nu isi va reveni prea usor. Pe intregul an, vanzarile pe acest segment ar putea scadea cu aproape 20 de procente, potrivit Asociatiei Constructorilor de Autoturisme din Romania.

Desi se estimeaza o micsorare de aproximativ 30 de procente a pietei de leasing, o pondere de 75% din aceasta o va avea leasingul auto, in timp ce leasingul de echipamente va cobori la 21%, iar cel imobiliar la doar patru procente, conform evaluarilor Asociatiei Societatilor Financiare - ALB Romania.

Transporturile

Un alt domeniu grav afectat va fi cel al transporturilor interne si internationale de marfa, care se va reduce cu 60 de procente pana la sfarsitul lui 2009.

Presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport, Augustin Hagiu, este de parere ca s-a ajuns in aceasta situatie din cauza problemelor intampinate de industrie si servicii.

O solutie pentru a salva afacerile din domeniul trasporturilor este acordarea de fonduri pentru dezvoltarea agriculturii.

Mai multe companii de pe acest segment, inclusiv cele mari precum Edy Logistcs si International Lazar Company, au anuntat deja disponibilizari si au cerut ajutor pentru a supravietui acestui an.

Textilele

In domeniul productiei, textilistii se asteapta la scaderi de aproximativ zece procente, in contextul in care, anul trecut, productia de textile scazuse deja cu sapte procente fata de 2007.

Potrivit declaratiilor presedintelui patronatelor din industria textila, aproximativ 20% din firmele care lucreaza in sistem lohn ar putea disparea de pe piata locala in 2009.

Productia industriala per total se va reduce cu cinci procente in primul semestru si cu 1% pe intregul an, potrivit unui document oficial realizat de Guvern.

Hotelurile

Pentru 2009, reprezentantii sectorului hotelier se asteapta la o diminuare cu sase procente a pietei, in conditiile in care si preturile pentru camere ar putea fi micsorate cu zece la suta.

Cel mai puternic segment de piata va ramane, in continuare, cel al evenimentelor si conventiilor, cei mai multi optand pentru hotelurile de patru stele, in detrimentul celor de cinci stele, daca preturile de la acestea din urma nu se vor ajusta.

Sectorul farmaceutic

Sectorul farmaceutic, unul dintre cele mai solide de pe piata locala, cu o crestere de aproximativ zece procente anual in ultimii cinci ani, va descreste cu 2 - 6% in 2009, potrivit companiei de cercetare de piata Cegedim.

In ultimul trimestru din 2008, vanzarile de medicamente crescusera cu 23,6% peste rezultatele din 2007.

Luxul

Dupa o crestere de 23 de procente in primele noua luni din 2008, piata de lux din Romania va avea si ea de suferit. Specialistii estimeaza o reducere cu 20 de procente a industriei de lux, cu o posibila revenire dupa luna noiembrie.

Acest segment este ajutat si de faptul ca nu prea exista pe plan local, pana anul trecut, cand au intrat magazine multibrand. Christian Dior, Burberry, Bottega Venetta, Ralph Lauren si Givenchy sunt doar cateva dintre marcile care si-au facut aparitia pe parcursul ultimelor 12 luni.

Mass-media

Nici presa nu va scapa de criza, dimpotriva. Dupa ce in ultima perioada mai multe publicatii au oprit tiparul, iar altele au trecut la concedieri, jucatorii din piata sunt de parere ca veniturile din publicitate vor scadea cu 35 - 40% fata de 2008, mai ales in zona de print.

 



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1777 ori