Inalt oficial al FMI: Fondul nu poate asigura stabilitate pentru urmatoarea criza

Joi, 26 Iulie 2012, ora 12:38
1347 citiri
Inalt oficial al FMI: Fondul nu poate asigura stabilitate pentru urmatoarea criza

Scrisoarea de demisie a unui inalt oficial al FMI, prezentata saptamana trecuta, sugereaza ca FMI esueaza privind doua aspecte-cheie: nu a oferit un leadership de gandire independent, aspect evident in abordarea crizei din zona euro, si este nepregatit pentru a asigura stabilitate pentru urmatoarea criza globala majora.

In contextul in care Spania si eventual Europa se reintorc spre abis, aceasta criza se prefigureaza. Posibilitatea ca FMI "sa fie dat disparut" transmite un semnal de alarma, sustine semnatarul articolului publicat miercuri de Financial Times, Arvind Subramanian, senior fellow la Institutul Peterson pentru Economie Internationala si fost economist al FMI.

Pozitia FMI in zona euro, similara Germaniei

In ceea ce priveste zona euro, FMI s-a aliniat la linia oficiala europeana/germana asupra crizei, posibil in deserviciul Europei si al lumii. Nu a fost o sursa de idei noi sau de gandire critica privind probleme-cheie precum: fezabilitatea strategiei pentru Grecia, responsabilitatile tarilor creditoare, inclusiv nevoia de ajustare simetrica intr-o uniune monetara sau alternativele la austeritate pe termen scurt.

Aceasta nu inseamna ca linia oficiala este gresita, ci ca FMI nu a reusit sa conteste ortodoxia, pierzandu-si rolul de arbitru de valoare in dezbaterile politice. Daca lucrurile iau o intorsatura rea, FMI va trebui sa poarte responsabilitatea pentru complicitatea sa in optiunile de politica deloc optime facute in Europa.

Ca raspuns, FMI invoca faptul ca isi exprima opiniile si preocuparile, dar in privat. Fondul nu poate iesi public si precipita criza pe care trebuie sa o previna. In calitate de partener junior in troica, trebuie sa lucreze cu guvernele, astfel ca, desi poate influenta si contesta optiuni de politica inainte ca acestea sa fie luate, trebuie sa se incadreze in linie odata ce acestea sunt facute.

Justificarile sunt tot mai de neconceput din doua motive, potrivit lui Subramanian. In primul rand, nu numai guvernele (in spatele usilor inchise), ci si lumea si pietele sale trebuie sa beneficieze de gandirea si consilierea FMI. Acesta este unul din beneficiile publice globale valoroase pe care le ofera Fondul. Lumea intelege ca FMI, chiar daca se deosebeste ca gandire de guverne, le poate sprijini financiar si institutional.

In al doilea rand, a face publica gandirea sa este o verificare importanta interna privind institutia. Lucrul la care face aluzie scrisoarea de demisie este ca deciziile interne sunt luate intr-o atmosfera care incurajeaza prudenta, mai degraba decat deschiderea si de catre cativa care nu au un monopol asupra competentei si ideilor bune.

Un alt neajuns al FMI este esecul de a se extinde financiar si de a o face rapid. Este adevarat, si-a crescut resursele (cu cel putin 430 miliarde dolari), dar va fi insuficient daca Spania si Italia se vor cufunda in criza. Poate ca Europa este bogata, dar nu poate evita sa se bazeze pe resurse externe, in caz de urgenta.

Motivele ar putea fi economice, pentru ca bilantul zonei euro ca intreg este fragil, iar a colecta resurse interne intr-un moment de crestere lenta va fi dificil. Ar putea fi si politice, deoarece Germania ar putea sa nu fie dispusa sa isi asume intreaga responsabilitatea. Sau, zona euro s-ar putea prabusi, declansand haos, fapt care va necesita toate resursele pe care le poate strange lumea.

Pentru a fi corect, directorul FMI, Christine Lagarde, a incercat sa mobilizeze resurse de la membrii sai, dar fara sentimentul de urgenta justificat de circumstante sau indrazneala de a angaja marile puteri. Vina acestui leadership, daca se poate vorbi de asa ceva, este din nou incapacitatea de a articula gandirea necesara pentru a pastra Fondul relevant ca stabilizator de criza in noua lume in care tarile bogate sunt potentiali solicitanti de resurse de urgenta.

Tarile BRIC au creat o insituttie similara FMI

Frustrate de dificultatea reformarii FMI, tarile emergente, in special China, se gandesc treptat la alternative. Brazilia, Rusia, India si China (BRIC) au infiintat o banca pentru efectuarea de transferuri de resurse, iar acordurile monetare ale Asiei de Est sunt intarite. Aceste initiative noi nu sunt neaparat superioare sau complementare la un FMI multilateral. Dar sunt consecintele unui FMI slab si placid, tot mai irelevant euro-atlantic, mai degraba decat o organizatie monetara cu adevarat internationala, noteaza critic autorul analizei.

Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul a aprobat o schema de ajutor de stat pentru activitati productive si pentru industria prelucratoare, o schema mult asteptata pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de...
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Mumbai a devenit capitala asiatică cu cel mai mare număr de miliardari, depăşind Beijingul, potrivit unei liste a bogaţilor la nivel mondial, realizată de Hurun Research Institute, transmite...
#FMI politici, #oficial FMI scrisoare demisie, #oficial FMI critica institutie, #FMI zona euro, #FMI neajunsuri , #stiri FMI