Fonduri europene. Ce trebuie sa rezolve consultantii BEI adusi la Bucuresti pe bani grei

Miercuri, 25 Septembrie 2013, ora 20:08
3286 citiri
Fonduri europene. Ce trebuie sa rezolve consultantii BEI adusi la Bucuresti pe bani grei
Werner Hoyer, presedintele Bancii Europene de Investitii (BEI), Mihai Tanasescu, vicepresedintele BEI si ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici

Ministerul Fondurilor Europene pune "soarta" a doua programe operationale extrem de importante pentru Romania pe mainile unor experti de la Banca Europeana de Investitii (BEI). Expertii costa 7,5 milioane de euro si trebuie sa "faca minuni" pentru Programul Operational Transporturi si Programul Operational Mediu.

Dupa ce a "tocat" mai bine de 6 milioane de euro pentru pregatirea personalului din sistemul de absorbtie a fondurilor europene si alti 7 milioane de euro pentru a angaja experti din privat, Ministerul Fondurilor Europene a anuntat o "noua investitie" in personal: ajutor de 7,5 milioane de euro din partea a sapte experti ai Bancii Europene de Investitii (BEI). Practic, un expert "ne costa" putin peste un milion de euro.

Suma acopera plata expertilor pe o perioada de doi ani, dar si achitarea unor servicii contractate de BEI de la terti. Acordul este finantat din fonduri europene, prin intermediul Programului Operational Asistenta Tehnica.

In cadrul acestui acord, Ministerul Fondurilor Europene va contracta sapte experti BEI care vor oferi consultanta Autoritatii de Management a Programului Operational Sectorial Transport, Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, Autoritatii de Management a Programului Operational Sectorial Mediu, dar si MFE.

Expertii Bancii Europene de Investitii vor avea calitatea de consultanti independenti si vor oferi sprijin in toate etapele implementarii proiectelor din sectoarele mentionate: de la lansarea ofertelor pana la exploatarea facilitatilor acestora.

Ce ar trebui sa rezolve reprezentantii BEI in Romania

Cei sapte experti vor "opera" in principal pe doua programe operationale "vitale" pentru dezvoltarea economiei locale. Pe de o parte este Programul Operational Transporturi, care ar putea finantata o parte din proiectele majore de infrastructura de care are nevoie Romania printre care se numara: constructia autostrazii Orastie-Sibiu, Nadlac-Arad sau calea ferata Curtici - Simeria.

De celalta parte, Programul Operational Mediu "ataca" un domeniu in care Romania mai are multe de rezolvat, iar alocarea bugetara permite solutionarea multor probleme care "atarga greu" cum ar fi: managementul deseurilor sau protectia impotriva inundatiilor.

Business24 face o lista a problemelor la care specialistii BEI trebuie sa gaseasca rezolvarea:

Decontari reduse - Finantarile atat pe POS Transporturi cat si pe Mediu au fost blocate de Comisia Europeana din cauza neregulilor gasite in sistem. Dupa deblocare a avut loc o "explozie" a decontarilor facute de Comisia Europeana. Spre exemplu, Transporturile au adus in tara in luna iulie 360 de milioane de euro. Pentru acelasi program, in luna august s-au incasat zero lei.

In cazul POS Mediu, in luna iulie autoritatile au facut deconturi de la CE de peste 114 milioane de euro, pe cand in luna august valoarea acestora a scazut la jumatate, adica in jur de 55 de milioane de euro.

Problemele de coruptie - Frauda din domeniul fondurilor europene este o alta bataie de cap pentru expertii BEI platiti de Ministerul Fondurilor Europene. Spre exemplu, la POS Mediu a fost inregistrat un caz de frauda la cel mai inalt nivel: Autoritatea de Management.

Adrian Mindroiu, fostul director general de la AMPOS Mediu este cercetat de procurorii anticoruptie pentru patru fapte de trafic de influenta si pentru asociere in vederea savarsirii infractiunii de coruptie.

Potrivit procurorilor, din noiembrie 2011 si pana in prezent, Adrian Mindroiu a primit in mod repetat bani si bunuri si a acceptat daruri de la reprezentantii firmelor conduse de Nicolae Frank si Vlad Cristian Goga, "pentru a interveni pe langa diferiti functionari din cadrul AMPOSM pentru favorizarea intereselor comerciale ale grupului mentionat, intre care si firma Tahal Consulting Engineering SRL".

Adrian Mindroiu ar fi pretins si primit de la Nicolae Frank, prin intermediar, un ceas de mana. Totodata, in perioada iulie 2012 - aprilie 2013, Mindroiu ar fi primit folosinta gratuita a unui autoturism nou marca BMW X1, xDrive de la Vlad Cristian Goga, colaborator al Tahal Consulting Engineering SRL, in valoarea de 18.027 euro, potrivit procurorilor.

Riscul dezangajarilor - Atat POS Mediu cat si POS Transporturi au un nivel scazut de absorbtie a fondurilor europene de pana in 20% si ocupa ultimele locuri in topul programelor cu cel mai "mare succes" la cheltuirea banilor europeni.

Daca la POS Mediu rata de absorbtie este de 19,46% pe 20 septembrie, in cazul POS Transporturi situatia nu este chiar atat de roz. Rata de absorbtie este doar 14,35%, in conditiile in care, ambele programe au o alocare bugetara pentru exercitiul financiar 2014-2020 aproximativ 20 de miliarde de euro.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Sony a lansat o nouă gamă de produse audio pentru iubitorii de muzică cu bas
Sony a lansat o nouă gamă de produse audio pentru iubitorii de muzică cu bas
Sony a lansat o nouă gamă de produse audio, sub denumirea ULT, destinată iubitorilor de muzică care preferă un bas puternic. Linia include patru produse: ULT Field 1, ULT Field 7, ULT Tower 10...
Motorola și-a extins gama de produse: ce oferă noile căști wireless ale producătorului
Motorola și-a extins gama de produse: ce oferă noile căști wireless ale producătorului
Motorola și-a extins recent portofoliul de produse, lansând nu doar noua serie de telefoane mobile Edge 50 - care include modelele Moto Edge 50 Pro, Moto Edge 50 Ultra și Moto Edge 50 Fusion -...
#experti BEI, #experti fonduri europene, #specialisti BEI fonduri europene , #Programe operationale