Ziarul Financiar a cerut oficialilor de la Ministerul Afacerilor Europene lista proiectelor pe fonduri europene finalizate la cinci ani de cand Romania a primit unda verde pentru a aduce in economie bani europeni.
Datele ca arata ca Transporturile si Mediul, ministerele ce ar trebui sa faca autostrazi, drumuri nationale, sisteme de canalizare sau gropi de gunoi nu au reusit in cinci ani de luat bani europeni sa termine niciun proiect cu impact concret in teren.
Transporturile au terminat doua proiecte, unul pentru masurarea adancimii apelor Dunarii, respectiv un altul pentru protectia ecologica in cazul lucrarilor de infrastructura.
Similar, la Mediu niciunul din cele mai mari cinci proiecte finalizate nu include o groapa de gunoi sau un sistem de canalizare.
"Problema a fost ca dupa ce autoritatile au facut programele operationale si axele nu au avut un mecanism de prioritizare. La acel moment, Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale - institutia care coordona absorbtia pana la crearea MAEur - nu putea sa spuna unui minister ce proiect este mai important si ce alt proiect este mai putin important. In conditiile in care nu a existat o prioritizare initiala, autoritatile de management au implementat ce proiecte au venit la rand", explica consultantul pe fonduri europene Dragos Pislaru.
In acest context, Guvernul a publicat in ultima parte a anului trecut o lista de proiecte pe fonduri europene in valoare totala de 8 miliarde de euro, considerate ca fiind prioritare.
Acum lista cuprinde 150 de proiecte de investitii in domeniul transporturilor, energiei sau mediului. Investitiile derulate prin intermediul acestor proiecte sunt insa departe de momentul in care vor fi inaugurate. O mare parte din proiectele de pe lista de prioritati aveau la sfarsitul lunii martie grade de finalizare de sub 50%.