Marius Bostan, Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri: Romania poate cheltui fondurile europene alocate pana la finalul lui 2015

Luni, 10 Martie 2014, ora 08:30
4916 citiri
Marius Bostan, Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri: Romania poate cheltui fondurile europene alocate pana la finalul lui 2015
Marius Bostan, presedintele Fundatiei Nationale a Tinerilor Manageri

Cheltuirea fondurilor de 10 miliarde de euro acordate de Uniunea Europeana pana la finele anului 2015 este un obiectiv care poate fi atins si chiar depasit, in consitiile unei mai bune cooperari intre beneficiari si autoritati.

Mai mult, sistemul de accesare a fondurilor europene s-a imbunatatit oricum in ultimii ani, datorita experientei acumulate, explicat Marius Bostan, in cadrul unui interviu acordat Business24. Totusi, el apreciaza ca acest proces de perfectionare trebuie sa fie unul continuu, mai ales ca "nu exista sisteme perfecte".

Din aceasta luna, Ministerul Fondurilor Europene a preluat autoritatile de management pentru POSDRU si POSCCE, fiind simplificata structura institutionala. Masura este considerata de ministrul Teodorovici a fi un pas important pentru reformarea intregului sistem de implementare.

Cum comentati decizia Ministerului Fondurilor Europene de a prelua Autoritatile de Management a POSDRU si POSCCE?

Cred ca este o decizie strategica buna. Scopul acestei decizii este de a eficientiza managementul si de a obtine rezultate cat mai bune. Autoritatile de Management, Ministerul sunt instrumente si nu un scop in sine. Sper ca expertii care implementeaza aceste masuri au inteles profund cauzele care duc la lipsa de performanta. Important este sa elimine aceste cauze sau macar sa micsoreze efectul lor. Unirea lor in cadrul MFE poate fi un plus in scurtarea timpului de luare a deciziilor, de implementare si de armonizare a regulilor. Este important insa ca preluarea efectiva (administrativa, resurse umane, etc) sa se faca rapid.

Aceasta decizie trebuie sa fie insotita de un plan de simplificare si optimizare a volumului birocratic inutil si contraproductiv ce insoteste lansarea apelurilor, evaluarea si implementarea proiectelor. Este important sa nu avem corectii sau sanctiuni date de Autoritatea de Audit beneficiarilor in urma unor erori de sistem.

Cat de real este pericolul ca proiectele contractate in cadrul acestor programe sa nu fie finalizate pana in 2015, iar Comisia Europeana sa nu ramburseze cheltuielile?

Cred ca pericolul este real si o buna intelegere a problemelor, o comunicare eficienta cu expertii de la Comisie este esentiala. Foarte important este ca mai sunt sume insemnate care ar putea fi contractate pentru proiecte noi. Totusi nu exista sisteme perfecte si ar trebui ca imbunatatirea sa fie un process continuu. Sper ca abilitatea ministrului Teodorovici si a celor care sunt implicati la varf sa fie suficienta pentru rezolvarea problemelor existente.

In ce masura considerati ca s-a imbunatatit sistemul de accesare a fondurilor europene in ultimii ani, din punctul de vedere al beneficiarilor din mediul privat?

Putem spune ca accesarea s-a imbunatatit si datorita perioadei trecute care a fost si de invatare. Volumul foarte mare de documente solicitate, schimbarea permanenta a regulilor jocului pe parcursul jocului, nerespectarea termenelor contractuale din partea autoritatilor, intarzierea rambursarilor, exagerarile birocratice in verificare au dus la o deteriorare a capacitatii financiare si administrative a beneficiarilor.

O inusficienta orientare spre realizarea eficienta a obiectivelor propuse, focusarea mai mult pe completarea hartiilor a dus la scaderea increderii in eficienta fodurilor. Sistemul este inca extrem de stufos si plin de redundante la tot pasul dar progrese s-au facut la viteza platilor cererilor de rambursare.

Cum comentati noul mecanism propus, care presupune ca ministerul sa faca deconturi in 2014 consiliilor judetene si primariilor "care respecta regulile europene" pentru ce au cheltuit de-a lungul anului?

Da este un mecanism foarte util care accelereaza absorbtia si de mare ajutor pentru autoritatile locale si judetene. Alaturi de alte mecanisme inovative de prefinantare si cofinantare din surse bancare acestea vor fi o sursa de accelerare a dezvoltarii economice. In exercitiul financiar urmator municipalitatile si judetele vor avea nevoie de bani pentru acoperirea ratei de cofinantare si vor fi nevoite sa atraga parteneri privati puternici daca vor sa se dezvolte.

Cum explicati rezultatele obtinute anul trecut in domeniul fondurilor europene, in comparatie cu cele din anii anteriori?

In mod evident este faptul ca la inceputul ciclului se lanseaza call-urile si se fac contractarile si apoi spre sfarsit se ramburseaza banii; deci este firesc ca pe masura ce ne apropiem de sfarsitul perioadei 2007-2015 aceste procente de absorbtie sa creasca.

Este evident ca toate autoritatile insarcinate cu gestiunea fondurilor europene (din timpul tuturor mandatelor si guvernelor anterioare si prezente) au o responsabilitate pentru rata de absorbtiei scazuta. Cred ca am ratat si o buna negociere si pregatire si nici functionarii europeni nu au fost foarte eficienti.

Desi rata de absorbtie in 2013 a crescut considerabil, ea s-a situat totusi la jumatate fata de tinta fixata de ministrul Fondurilor Europene. In acest context, cum comentati obiectivul de a cheltui 10 miliarde de euro pana la finalul lui 2015?

Dupa cum am mai spus acum este timpul cand se edifice multe investitii care au foast contractate in trecut. Sunt sume mari de ce vor fi decontate pe proiecte aflate in implementare.

S-au dezvoltat deja niste instrumente noi pt. a creste rata de absortie semnificativ (Cererea de plata, care te ajuta sa platesti mai repede furnizorii, dar te si conditioneaza sa depui Cerererile de rambursare aferente cererilor de plata in max 10 zile de la primirea banilor) . Daca acest mecanism ar functiona, practic ar putea duce la deblocarea unei mari parti din sistemul economic. In plus, introducerea TVA-ului in cheltuielile eligibile, va duce la cresterea gradului de absortie.

Problema ramane insa la incapacitatea celor care lucreaza pe verificarea acestor cereri de plata sau de rambursare, care sunt depasiti de volumul mare de lucru si nu respecta niciun termen contractual sau din instructiuni. Ar trebui sa se reduca numarul de documente solicitate (spre ex. La Cererea de plata sa nu se depuna si RTF-ul, ci doar la Cererea de rambursare aferenta) sau sa se mareasca nr. de verificatori (prin externalizare).

Cred ca e un obiectiv realizabil si ar putea fi chiar depasit daca exista o cooperare buna intre beneficiari si autoritati.

"Daca doriti sa aflati mai multe informatii, domnul Marius Bostan va fi prezent la conferinta 'Pregatire 2014-2020-Studii de caz, Probleme, Solutii, Oportunitati', care va avea loc pe data de 25 Martie, la Bucuresti. Pentru detalii va rugam accesati Concordcom.ro sau sa solicitati detalii la e-mail: office@concordcom.ro".

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Audio Magic Eraser, unealta care le permite utilizatorilor să elimine zgomotele nedorite din filmări
Audio Magic Eraser, unealta care le permite utilizatorilor să elimine zgomotele nedorite din filmări
Google a lansat recent o caracteristică revoluționară numită Audio Magic Eraser, disponibilă exclusiv pe noile modele de smartphone-uri Pixel 8 și Pixel 8 Pro. Funcția este proiectată să...
”România nu este oaia neagră a Europei”. Un fost ministru de Finanțe descrie poziția țării noastre în relație cu marile deficite globale VIDEO
Discuțiile despre deficitul bugetar ridicat și procedura de deficit excesiv în care se află țara noastră încă din 2019 a acaparat dialogul public, dar prea puțin ne aplecăm asupra...
#marius bostan, #fonduri europene, #POSDRU POSCCE, #programe europene , #Stiri Fonduri europene