Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Francizele americane se scufunda incet, dar sigur. Topul celor mai paguboase branduri

Francizele americane se scufunda incet, dar sigur. Topul celor mai paguboase branduri


Zece afaceri in franciza sustinute in ultimul deceniu prin imprumuturi garantate de catre statul american sunt la un pas de a se prabusi sub presiunea ratelor si a datoriilor. Un "miniBancpost" made in USA, cam asa pare intreaga tevatura a creditelor neperformante acordate prin sistemul Small Business Administration al guvernului federal.

Intre 2004 si 2013, cele 10 firme au indatorat contribuabilul american cu 121 milioane de dolari prin prisma nereturnarii banilor imprumutati prin programul SBA. Un record negativ care va genera critici din partea cetatenilor platitori de taxe, dar care poate reduce si increderea americanilor in deschiderea unor afaceri in franciza, un trend destul de popular in zilele acestea, dupa cum observa
Wall Street Journal.

Franciza gaurilor negre

Rata de prabusire a acestor afaceri ar trebui sa puna semne de intrebare asupra sistemului de creditare prin imprumuturi garantate de catre stat, dar si asupra succesului unor afaceri in franciza din domeniile alimentatiei publice, a educatiei sau a altor servicii publice. Afacerile deschise sub siglele Planet Beach, Huntington Learning Centers, Quiznos, Cold Stone Creamery, Aamco Transmisions, Curves International, Cici's Pizza, Minuteman Press, Sylvan Learning si Cartidrge World s-au dovedit adevarate gauri negre, gradul de nerentabilitate si intarziere la plata al francizatilor fiind cuprins intre 17,5 si 41,1 la suta. Per total, 21% din imprumuturile acordate in ultimul deceniu prin SBA s-au dovedit nerentabile.

Sursa foto: The Wall Street Journal

La capitolul "cel mai mare grad de esec", spa-urile automate Planet Beach detin recordul cu 41,1% dintre francizati aflati in incapacitatea de a-si plati ratele imprumuturilor, in valoare totala de 10,8 milioane dolari. Nici in industria fast-food lucrurile nu merg foarte bine: lantul de magazine fast food Quiznos se prabuseste sub povara a 38,4 milioane de dolarii rate restante ale celor 29,6% dintre francizati, iar inghetata Cold Stone are un gusta amar pentru 29,4% dintre prioprietarii afacerilor deschise sub aceasta sigla, totalul datoriilor inregistrate de acestia fiind de 34,1 milioane de dolari.

Quiznos, prezenta insignifianta in Romania

In 2008, la opt ani dupa infiintarea firmei, Quiznos Sub prelua sub aripa francizei si un mic restaurant fastfood deschis in Baneasa Shopping Center. In mai putin de doua luni, preturile produselor comercializate au crescut in medie cu 30%, investitia totala de 70.000 de euro, din care 10.000 taxa de franciza si planul de a rezista minim cinci ani pe piata ducandu-se rapid pe apa sambetei.

Problema preturilor la alimente, majorate brusc de catre Quiznos, nu este o chestiune care a afectat doar investitia din Romania. Inca din 2008-2009, francizatii lantului de restaurante american reclamau tentativa de o obtine mai multi bani de la francizati prin cresterea pretului alimentelor livrate si impunerea unor preturi scazute in vitrine. Primul caz dus in instanta a fost cel al unui francizat din Colorado.

Date la secret

Sunt intr-adevar nerentabile aceste afaceri sau proprietarii francizelor au gasit o cale de a-si umple conturile in secret? Un aspect ingrijorator este ca, proprietarii francizei nu sunt obligate sa dezvaluie media cifra de afaceri pe primul an a francizatilor si nici macar rata falimentelor catre institutiile statului. Datele analizate de reporterii publicatiei americane sunt chiar contestate de catre reprezentantii SBA, desi aceeasi institutie le-a prelucrat. Un purtator de cuvant al institutiei a precizat ca informatiile s-ar putea sa fie incomplete, existand indoieli inprivinta corectitudinii de recoltare aacestora.

Pe de alta parte, proprietarii francizelor acuza conditiile economice precare generate de criza financiara si dau asigurari ca au imbunatatit masurile de sprijin acordate francizatilor pentru a rexzista in piata, ba chiar au si inasprit conditiile de acordare a francizei. Francizatii, la randul lor, invoca mii de motive, de la gusturile clientilor, pana la proasta pozitionare a afacerii, dar tendinta generala este de a acuza proprietarii francizelor de taxarea suplimentara a afacerii dupa deschiderea acesteia si de lipsa unui support continuu de dezvoltare a business-ului.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 11418 ori