Este franciza o afacere profitabila?

Luni, 08 Noiembrie 2010, ora 00:20
13476 citiri
Este franciza o afacere profitabila?

O afacere in franciza, primita la cheie, poate sa fie inceputa cu mai putin de 5.000 de euro si te scuteste de multe batai de cap daca nu ai un spirit antreprenorial prea dezvoltat. Nu e nevoie nici de strategii, nici de crearea unui brand si nici de convingerea consumatorilor care au intrat deja in contact cu produsele in alte parti, potrivit ziare.com.

Cumpararea unei francize pare astfel cea mai sigura si usoara metoda de reusita in afaceri, dar in realitate sunt mai multe motive pentru care francizarea nu e ceea ce pare.

Costurile mari si lipsa independentei sunt principalele minusuri.

Costul de pornire si taxele pentru francizor reprezinta in unele cazuri o bariera majora in dezvoltarea afacerii.

De exemplu, pentru deschiderea unei francize Fornetti e nevoie de 5.000-10.000 de euro pentru amenajarea magazinului si de o garantie de 1.020 de euro pentru cuptor si dospitor, suma care este returnata la incetarea contractului. Pentru a fi rentabil, un magazin Fornetti trebuie sa vanda cel putin 20 de kilograme de pateuri pe zi.

Cine vrea sa faca o investitie mai mare se poate orienta catre McDonald's.

Compania cere, insa, ca un minim de 60% din activul in discutie sa fie capital propriu.

Pentru deschiderea restaurantului e nevoie de 15.000 de euro drept garantie si alimente si produse de ambalat in valoare de 20.000 de euro. De asemenea, costurile legate de deschiderea restaurantului (inregistrarea companiei, instruirea personalului si a managerilor, reclama etc.) se ridica la 40.000 de euro. In total, se ajunge la 75.000 de euro.

Si asta nu e tot. Francizatul trebuie sa dea francizorului si o parte din din vanzari.

Taxa lunara poate fi intre 19% - 23% din vanzarile brute ale restaurantului (fara TVA) si se stabileste o asa numita "taxa de baza" ca fiind taxa lunara minima.

In acest procentaj este inclusa si taxa de BFL (pe drepturile de marca) de 5%, care este solicitata pe toata durata contractului de franciza.

La aceste plati se adauga si impozitele platite statului, asa ca e usor de inteles de ce viata intr-o franciza nu poate fi prea linistita.

Costul mare al materiilor prime este o alta capcana. Pentru a avea o oferta consistenta, francizorul are de obicei pretentia ca materialele folosite sa vina de la el sau de la un furnizor cu care are o relatie speciala. Asta inseamna ca primeste o reducere din comanda, in timp ce francizatul plateste de cele mai multe ori preturi mai mari decat cele cerute de alti furnizori.

Potrivit statisticilor, nu este ceva iesit din comun ca unele francize fast-food sa plateasca cu 5-10% pentru produse pe care le-ar putea cumpara mai ieftin din alta parte. Micile sume care se adauga astfel la cheltuielile din fiecare zi se aduna, iar la sfarsitul anului devin o suma consistenta.

Solutia in acest caz nu poate fi folosirea altor materii prime decat cele cerute de francizor pentru ca asta poate duce la ruperea contractului si pierderea intregii investitii.

Lipsa finantarii este, de asemenea, o problema pentru ca francizatul trebuie sa se descurce cu propriile economii sau sa faca un credit. Adica este pe cont propriu atunci cand are probleme financiare.

Tocmai din aceasta cauza, unele francize le ofera echipamente celor aflati la inceput de drum si ii ajuta cu o parte din costurile de la inceputul afacerii.

Lipsa controlului asupra zonei alese poate avea efecte grave asupra vanzarilor. Daca unele francize sunt atente la numarul de afaceri pe care le deschid intr-o anumita zona, altele vor incerca sa deschida cat mai multe pentru a domina piata cu brandul lor. Iar cei care s-au gandit macar o data sa isi deschida o afacere stiu ca locul in care este decisiv pentru succesul pe care l-ar putea avea.

Desigur, compania va castiga fiecare ban daca isi deschide cinci restaurante in aceeasi zona, dar francizatul are de suferit in aceasta situatie. Piata se reduce practic la jumatate de fiecare data cand se deschide un nou business prin franciza in cartier.

De asemenea, intr-o franciza nu e nevoie de creativitate. Francizele cer uniformizare.

De fapt, orice decor, semn, oferta sau uniforma trebuie sa fie asa cum vrea francizorul. Asta inseamna ca nu e deloc un business potrivit pentru o persoana creativa.

Din nefericire, astfel de dezavantaje se gasesc in orice franciza, asa ca cei care vor sa fie proprii lor sefi ar trebui sa caute o alta idee de a face bani.

Cine vrea neaparat sa isi deschida o afacere in franciza trebuie sa invete mai intai tot ce poate despre companie, produsele ei si orasul in care urmeaza sa inceapa.

Succesul nu e sigur cand vine vorba de o franciza nici macar cand locatia sau produsele sunt excelente.

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...
#afacere, #capital, #consumatori, #contract, #costuri, #franciza, #taxa , #Francize in Romania