Duminica, 26 Noiembrie 2017, ora 11:09
Foto: Arhiva Pixabay

Pamantul isi pierde intunericul, avertizeaza oamenii de stiinta. Un studiu recent, in cadrul caruia au fost folosite date obtinute din satelit, arata ca poluarea luminoasa incepe sa devina o problema, afectand toate formele de viata pe Terra.

Sunt afectate de la bacterii pana la mamifere, inclusiv omul, se arata in cercetarea publicata de Science Advances si citata de Duluth News Tribune.

Chiar daca mai multa lumina inseamna o productivitate si o siguranta crescuta in cazul oamenilor, exista si un revers al medaliei: noaptea nu mai e asa de intunecata cum era. Problema afecteaza deja jumatate din Europa si un sfert din America de Nord. Practic, este afectat ritmul biologic al organismelor vii, care au evoluat in functie de acesta. Pana nu demult, singurele surse de lumina, noaptea, erau luna sau vulcanii, fulgerele sau aurorele boreale.

Practic, lumina artificiala este un nou factor de stres, la care organismele vii nu au apucat sa se adapteze, avertizeaza oamenii de stiinta.

Cele mai afectate sunt cele 30% dintre vertebrate si cele 60% dintre nevertebrate care sunt nocturne. Sunt afectate insa si plantele, la fel si microbii. Au de suferit si interactiunile dintre specii, asa cum e polenizarea.

"E afectata biodiversitatea, prin schimbarea obiceiurilor de noapte, asa cum sunt reproducerea sau migratia in cazul multor specii: insecte, amfibieni, pesti, pasari, lilieci si alte animale", explica unul dintre autorii studiului, Franz Holker.

Zonele unde poluarea luminoasa creste vazand cu ochii sunt din Asia, Africa si America de Sud, in tarile aflate in curs de dezvoltare.

Citeste si Nu putem vedea Calea Lactee din cauza unei forme de poluare mai putin cunoscuta ...citeste mai departe despre "Oamenii de stiinta avertizeaza: O noua forma de poluare incepe sa puna serioase probleme" pe Ziare.com