Chinezii au recurs la unificarea celor doua mari companii constructoare de trenuri din tara pentru a crea un competitor direct al gigantului american General Electric.
China Railway Construction Corporation (CRCC) a fost listata luni, 8 iunie, la bursele din Shanghai si Hong Kong, dupa ce firmele CSR Corporation si China CNR au fuzionat in cursul saptamanii trecute, arata revista Quartz.
Intrare agresiva
Noua coporatie are un nivel de capitalizare de 130 miliarde de dolari, dupa ce actiunile sale au inregistrat un salt de 12% in prima zi de listare, la inceputul acestei saptamani.
La acest nivel, CRCC a depasit deja companii de renume mondial, precum Siemens, Alstom sau Bombardier.
Singurul competitor aflat cu mult in fata este General Electric, companie evaluata la aproximativ 275 miliarde de dolari.
Chinezii si-au propus sa recupereze acest handicap printr-o intrare agresiva pe pietele emergente - Africa, Asia de Sud-Est si America Latina -, unde spera ca trenurile lor ieftine sa-si gaseasca rapid cumparatori.
Gigantul din industria feroviara chineza are venituri anuale de 36 de miliarde si 118.000 angajati.
CRCC ar urma sa transforme China, tara cu cea mai mare retea de trenuri electrice de mare viteza, intr-un exportator mondial de top al tehnologiei care sta in spatele ramelor electrice rapide.
China, altadata unul dintre cei mai mari importatori de trenuri, si-a propus astfel sa devina cel mai mare exportator de trenuri de mare viteza, prin proiecte care vizeaza in special pietele emergente.
Ieftin si sigur
"Pana acum, CSR si CNR se luptau cu canadienii de la Bombardier. Acum, brusc, a devenit o lupta a Chinei cu restul lumii", a declarat Alexious Lee, seful departamentului de cercetare industriala de la CLSA, pentru Bloomberg.
"China s-ar putea sa nu realizeze produse cu specificatii de top, dar sunt produse care isi justifica toti banii", mai spune Lee.
Intr-adevar, China isi permite luxul de a realiza proiecte feroviare moderne la un pret mult mai avantajos decat cel al competitorilor.
O estimare a Bancii Mondiale arata ca un kilometru de cale ferata in China costa, in medie, 17-21 milioane de dolari, fata pretul de 25-39 de milioane practicat de companiile din afara tarii.
Anul trecut, CNR a castigat o licitatie de 597 de milioane de dolari pentru construirea sistemului de metrou din Boston, venind cu un pret cu 50% mai mic decat al rivalilor de la Bombardier.
Cu toate acestea, ambitiile de exportator global de tehnica feroviara ale Chinei nu sunt ferite de obstacole.
Contractul de 3,7 miliarde dolari pentru o linie de mare viteza in Mexic aproape ca a esuat din cauza politicii interne.
In timp ce China s-a angajat sa asigure echipamentul si materialele de constructie, nicio companie nu a reusit sa castige dreptul de a exporta trenurile de mare viteza ale chinezilor.