China si India: principalii responsabili pentru noua ordine economica a lumii

Luni, 11 Octombrie 2004, ora 18:21
1122 citiri

Competitia venita din China si India transforma radical stilul de a face afaceri oriunde in lume, scrie Wall Street Journal Europe.China si India, doua dintre cele mai infierbantate economii din lume, influenteaza afacerile din toate colturile lumii, in doua moduri diferite. Boom-ul exporturilor Chinei - mai mari cu 125% in ultimii patru ani - nu a crutat aproape nici un sector de afaceri, de la producatorii de usturoi din California, la cei de blue jeans din Mexico sau la cei de plastic din Coreea de Sud.

Desi impactul Indiei a fost mai usor, companii de servicii din Texas pana in Irlanda au dificultati din ce in ce mai mari pentru obtinerea marilor contracte. Cauzele si consecintele expansiunii economice a fiecarei din cele doua state sunt diferite.

Exporturile Chinei au explodat in mare parte datorita investitiilor straine: ademenite de costuri reduse ale factorului munca, marii producatori au intrat in China pentru largirea capacitatii de productie si reducerea globala a preturilor. In prezent, producatori de toate marimile si din toate domeniile, se grabesc sa beneficieze de avantajele costurilor reduse oferite de noile oportunitati din est. Acestia pun bazele unor uzine si fabrici in China in ciuda unor mari provocari de ordin cultural si logistic.

India beneficiaza de asemenea de goana spre est a multor firme europene si americane. Dar, spre deosebire de producatorii care s-au grabit spre China, companiile de servicii nu au intrat in India decat dupa ce un numar in crestere de intreprinderi indiene le-au invadat teritoriul, oferind solutii din ce in ce mai sofisticate si mai ieftine. Firma de consultanta Infosys Technologies din Bangalore, de exemplu, aproape ca si-a triplat totalul incasarilor, in perioada 2000 - 2002, in mare parte datorita majorarii vanzarilor in America de Nord.

Multe companii occidentale de servicii sunt de parere ca nu au alta alternativa decat sa ii confrunte pe competitorii indieni pe piata de origine: pentru multe asemenea companii, pretul factorului munca da tonul. Compania de consultanta si servicii Accenture planuieste sa-si mareasca numarul angajatilor din India la 10.000, pana la sfarsitul acestui an, o majorare cu aproape o optime a intregii forte de munca a intreprinderii.

Cresterea din Est

Cu tot praful ridicat in sectorul IT, pe plan mondial, India este totusi departe de a avea impactul devastator al Chinei.

Anul trecut, China a livrat bunuri in valoare de 438 de miliarde de dolari (356 de miliarde de euro) si servicii de 44 de miliarde de dolari. In mai putin de cinci ani, China a devenit primul furnizor mondial la mai multe categorii de produse, de la tastaturi pentru calculatoare la biciclete.

Boomul a venit dupa ce producatorii straini - primii fiind din Taiwan, Coreea de Sud si Japonia, in anii '80 - au inceput sa construiasca din ce in ce mai multe fabrici in China pentru diminuarea costurilor. Primii mari investitori americani au inceput sa soseasca in China cam prin 1985, dar adevaratul flux de investitii din partea SUA nu a venit pana spre sfarsitul anilor '90.

Edward Gresser, specialist in comert al Progressive Policy Institute din Washington, estimeaza ca societatile straine au deschis peste 60.000 de noi fabrici in China, din 2000 pana in 2003. Anul trecut, in China au intrat 53,5 miliarde de dolari prin investitii straine directe, in comparatie cu 40 de miliarde de dolari care au intrat in SUA.

Dupa unele estimari, 55% din bunurile importate de America din China provin de la companii in proprietate straina. Printre acestea se numara producatorii de telefoane precum Nokia si Motorola, companiile producatoare de computere precum International Business Machines (IBM) si aproape toate marile marci de imbracaminte si incaltaminte.

Producatorii de automobile au de asemenea o prezenta uriasa in China. Dintre acestia, Volkswagen si-a lasat cea mai mare amprenta, cu 14% din capacitatea globala de productie in aceasta tara. La o distanta nu prea mare se afla General Motors, care planuieste sa isi dubleze capacitatea de productie din China pe parcursul urmatorilor trei ani, toate acestea cu un cost total de 3 miliarde de dolari.

Ford a fost relativ lenesa pe piata chineza dar anul acesta urmareste sa isi tripleze productia la 65.000 de automobile. Alt producatorul german, BMW doreste sa construiasca o noua uzina spre sfarsitul anului, pentru o productie de 30.000 de masini pe an.

Fabricile cu capital strain au contribuit la saltul Chinei pe scara potentialului tehnologic. Intr-un raport recent, Gessler a evidentiat faptul ca importurile americane de pasuti chinezesti au scazut cu 1% fata de 1999, in schimb importurile de televizoare chinezesti au crescut cu 470% in timp ce importurile de periute de dinti electrice au urcat cu 7.000%.

Concluzia acestor cifre este ca in timp ce importurile americane dinspre Japonia, Coreea de Sud, Taiwan, Singapore si Hong Kong au scazut din 2000 incoace, China nu numai ca a echilibrat balanta, dar a inclinat-o in favoarea sa. Peste jumatate din majorarea importurilor americane din '99 incoace se datoreaza numai Chinei.

Dar in timp ce marii producatori americani isi muta productia in exterior, acasa acestia trebuie sa ia decizii dureroase. Incepand cu anul 2000, SUA a pierdut peste 2 milioane de locuri de munca in productie. Chiar in conditiile redresarii recente a economiei americane, numarul de angajari in fabricile americane se mentine la un nivel constant si scazut. Numai Michigan a pierdut mai mult de o cincime din locurile de munca din productie, in perioada incepand cu anul 2000.

Intre timp, micii producatori trebuie sa faca fata scaderii preturilor si a hiperconcurentei in multe sectoare de afaceri. Incepand cu 2002, de exemplu, importurile americane de piese auto, televizoare, componente electronice si mobila au crescut de cel putin doua ori.

Companiile mici se confrunta cu un curent prea puternic, avand resurse limitate necesare adaptarii.

Parkview Metal Products, cu sediul in Chicago si cu fabrici in New Mexico, Texas si Mexic este una din companiile prinse in valtoare. Si-a pierdut deja o gama de produse, carcase metalice necesare calculatoarelor si playerelor DVD iar sectorul sau de componente auto trece prin dificultati similare.

"Inca ne mentinem deoarece am urmarit cu agresivitate noi domenii de afaceri", a declarat Nels Leutwiler, presedintele Parkview. "Dar exista din ce in ce mai putin de facut, in conditiile dure ale competitiei de astazi. Valoarea noastra adaugata este din ce in ce mai mica."

Parkview se orienteaza in prezent spre un volum mai mic al productiei dar cu valoare mai mare, in sectoare neexpuse competitiei chineze.

Provocarea Estului

Companii din alte sectoare afectate de fenomenul chinez cauta solutii creative si inedite pentru inlaturarea presiunii. Interamericana, din Republica Dominicana, un mare producator de pantaloni, pune accent pe viteza si pe diversitatea livrarilor, beneficiind de apropierea de retailerii americani.

Alti producatori de articole de imbracaminte din America Centrala se straduiesc sa implementeze planuri similare.

Interamericana si-a mutat o parte din productie catre statul vecin Haiti, unde salariile sunt mult mai mici. In SUA, unii producatori incerca solutii si mai indraznete: vor sa isi lanseze magazine in China.

P.J. Thomson a primit dusul rece in 2002, cand compania sa producatoare de componente metalice a pierdut cel mai profitabil contract cu China.

Transmatic Manufacturing din Michigan face sute de componente diferite de inalta precizie pentru automobile, scule unelte, lacate si alte dispozitive.

In 2001, Transmatic a castigat un contract cu Motorola pentru constructia unui complex sistem pivotant de care beneficieaza un popular tip de telefon mobil. In acelasi timp, Motorola a contractat aceleasi servicii si in China, piesa fiind "una foarte complexa", dupa parerea lui Thompson.

"Credeam ca vor dura ani pana cand chinezii vor putea produce componente de aceeasi calitate cu a noastra". In realitate, a durat doar sase luni. Ceea ce Thomson credea ca va fi un contract de 5 ani pentru compania sa, s-a terminat in 12 luni.

Motivul pentru care Motorola a ales furnizorul chinez are mai putin de-a face cu pretul si mai mult cu locatia. "Asamblau telefoanele in China si au vrut ca si componentele sa fie locale."

Thompson primeste acelasi mesaj din partea multor clienti, printre care gigantul componentelor auto Delphi. "Clientii mei sunt multinationali si vor ca si eu sa fiu multinational."

Thompson isi petrece acum aproape un sfert din timpul sau - care include cateva calatorii lungi in afara - cercetand posibilitatea de penetrare a pietei din China. El planuieste sa faca acolo o mica fabrica, in valoare de 4 milioane de dolari, pana la sfarsitul anului. Cea mai probabila locatie a fabricii va fi regiunea Suzhou, la vest de Shanghai. Thompson nu doreste insa sa reduca din numarul locurilor de munca americane.

Acest pas nu este unul mic pentru o companie de marimea Transmatic, cu 300 de angajati si aproape 60 de milioane pe an incasari. "Aceasta manevra va fi foarte riscanta", spune Thompson.

Putine sectoare au fost lovite de competitia din China mai puternic ca cel al mobilei. Buzz Miller, presedinte al Howard Miller, primul producator de parchet din lume si un important jucator in vanzarea de mobila, si-a vazut multi colegi mutandu-se in exterior si reprofilandu-se de la productie la vanzare. Miller a ales o "strategie amestecata", alaturand productia interna la cea scoasa prin doua companii mixte din China. Companiile au in total 2.800 de angajati. "Chinezii pot face tot felul de lucruri, cum ar fi sculptat manual sau finisari speciale, lucruri pe care noi nu le putem face sau ne-ar costa prea mult acasa", spune Miller.

India e in IT, ceea ce e China in productie

Diminuarea profiturilor ii preseaza de asemenea si pe cei mai mari jucatori din sectorul serviciilor IT care include de la scrierea de soft la monitorizarea sistemelor de calcul. Aparitia Indiei pe scena competitiei globale a fost aproape la fel de abrupta precum lovitura pe care a dat-o China sectoareleor de productie.

Pe parcursul anilor '90, multe din marile companii de IT din India erau marginalizate, fiind adesea doar programatori contractati de firmele americane. Spre sfarsitul anilor '90, companiile s-au orientat rapid spre zone mai complexe dar si mai profitabile, de la programe de contabilitate si plati, la customer service. Astfel, incasarile au crescut iar profiturile au devenit imense, deseori cu peste 30% mai mari.

Costul a fost si este principalul avantaj pentru noile companii din India, dar chiar si rivalele lor din SUA recunosc ca indienii dispun printre altele si de strategii bune de marketing. Acum doi ani, de exemplu, companiile din India au inceput sa se laude cu scorurile mari obtinute in sistemul de certificare SEI CMM, cunoscut drept o masura corecta a industriei IT.

"Nu incape indoiala ca au reusit sa-si promoveze cu succes produsele proprii", crede Travis Jacobsen, un purtator de cuvant al firmei americane EDS.

Acelasi lucru ar putea fi spus si in cazul Indiei, care pana recent a practicat un protectionism ridicat al comertului si a fost in general inospitaliera pentru marii investitori straini. Aceste lucruri s-au schimbat spre sfarsitul anilor '90, India incepand sa se deschida si sa urmareasca o strategie de export mai agresiva.

SUA a importat in primele luni ale anului bunuri si servicii din India in valoare de 7,4 miliarde de dolari, fata de 9 miliarde pentru tot anul 1999. La nivel global, exporturile de servicii ale Indiei au urcat anul trecut cu 77%, fata de '99, la un nivel total de 24 de miliarde de dolari. Exporturile de bunuri s-au ridicat la 24 de miliarde in 2003.

Sursa: ZF