Criza de personal specializat in industria auto, consecinta deficientelor de recrutare

Luni, 22 Ianuarie 2007, ora 16:34
2217 citiri

Industria auto se confrunta cu o criza de personal specializat, care s-ar putea acutiza in urmatorii ani, determinata de lipsa unor politici coerente de recrutare si formare a personalului, dealerii optand pentru dirijarea resurselor financiare catre dezvoltarea retelelor de vanzari si service.

Dezvoltarea accelerata din ultimii ani a infrastructurii logistice a dealerilor, in contextul avansului semnificativ al pietei auto, a contribuit la acutizarea crizei de forta de munca specializata, au declarat agentiei MEDIAFAX reprezentantii importatorilor si constructorilor auto din Romania. Deficitul de personal specializat este cauzat intr-o mica masura de migratia catre piete mai dezvoltate din Europa Occidentala sau Orientul Mijlociu.

"Cresterea semnificativa a investitiilor in noi facilitati de distributie si service nu este direct proportionala cu avansul numarului de specialiasti mai bine sau mai putin bine pregatiti de pe piata, ceea ce conduce la un deficit de personal", a afirmat Amalia Baiu, director de resurse umane la Romcar, importatorul general al marcii Ford.

Companiile intampina dificultati atat in recrutarea personalului specializat cu studii superioare, cat si in atragerea de angajati cu studii medii.

"Am constatat cu surprindere, mai ales in ultimul an, ca pentru orice pozitie este o problema sa recrutezi persoane care sa se potriveasca profilului postului vacant. Cel mai usor se gasesc candidati pentru pozitiile care nu sunt specifice industriei auto, pentru departamentele administrativ sau financiar-contabil, de exemplu, in vreme ce pozitiile de top-management, precum coordonatorii de retele de distributie, sunt cel mai dificil de acoperit cu personal specializat. O situatie ceva mai buna este la departamentul de service auto, unde in general oamenii se aduc unii pe altii", a declarat Ilona Manea, specialist in resurse umane la importatorul general Mitsubishi, M Car Trading, firma din grupul Tiriac Auto.

Criza de personal nu se manifesta unitar la nivelul intregii tari, fiind mai accentuata in zonele din vestul tarii, unde rata somajului este mai redusa, explica directorul de marketing al General Motors Romania, Cristian Oltean.

Chiar daca au experienta intr-un anumit domeniu, noii angajati participa la programe de training pentru ca produsele sau serviciile oferite de diverese companii nu sunt identice. Unii dintre ei, cu un anumit nivel de cunostinte si deprinderi, aduc mai repede plus valoare organizatiei.

Pastrarea angajatilor in firma este inca o provocare pentru companii, care se intrec in a oferi diverse oportunitati pe langa salarii atractive.

"Pe piata auto este greu sa pastrezi un om bun in companie daca nu-l motivezi corespunzator. Fiind o piata restransa si inchisa esti obligat de cele mai multe ori sa recrutezi un angajat bun furandu-l de la concurenta. Cu toate acestea, in acest sector exista o anumita inertie care face ca angajatii sa paraseasca un loc de munca doar daca primesc o oferta mult mai buna", a mai spus reprezentantul M Car Trading.

Necesitatea pastrarii salariatilor o perioada cat mai lunga de timp provine si din costurile de angajare si training ridicate pentru unele pozitii.

"Costurile directe si indirecte ale unei noi angajari sunt recuperate dupa doi - trei ani de la angajare, in functie de post, si in consecinta, companiile recurg la pachete de remunerare care tin cont atat de performantele individuale, cat si de realizarile companiei, si ofera oportunitati de dezvoltare profesionala, dotari materiale corespunzatoare. Firmele se straduiesc din ce in ce mai mult si in Romania sa asigure un echilibru intre viata personala si activitatea profesionala a angajatilor", a continuat reprezentantul Romcar.

De asemenea, exista tendinta din ce in ce mai evidenta ca sefii de departament sa aiba o mai mare putere de decizie cu privire la activitatea angajatilor, acestia recurgand la modalitati de motivare adecvate pentru fiecare situatie in parte.

Reprezentantii departamentelor de resurse umane considera ca angajarea pe scara larga a personalului specializat din alte tari nu are, in acest moment, un fundament economic, desi prezinta o serie de avantaje precum importul de know-how si adoptarea unor proceduri de lucru diferite care pot fi benefice pentru functionarea organizatiei.

Printre dezavantajele angajarii de straini se numara costurile ridicate care decurg din procedura de recrutare si asumarea de catre angajator de responsabilitati suplimentare cum ar fi asigurarea locuintei pentru angajat.

O tendinta relativ noua pentru Romania este recrutarea de personal calificat dintre studentii in anii terminali sau dintre proaspetii absolventi.

"Uneori intampinam dificultati in recrutarea imediata a unor persoane cu experienta in domeniu. De aceea am privilegiat angajarile de tineri absolventi de facultati cu profil tehnic, insotindu-le parcursul de integrare prin numeroase formari de specialitate", a declarat directorul de resurse umane al Automobile Dacia, Alain Duval.

El a aratat ca in Romania, ca in orice tara din lume, exista o diferenta intre nivelul de educatie scolara si gradul de calificare cerut de anumite posturi, astfel ca Automobile Dacia aloca anual peste 40 de ore pentru fiecere angajat pentru cursuri de formare profesionala. Compania a recrutat in ultimii doi ani circa 600 de persoane calificate, rata demisiilor fiind de circa 5%.

In ultimii doi-trei ani, racolarea de la concurenta a devenit un fenomen curent deorece este din ce in ce mai putin personal "proaspat" pe piata, dar si pentru satisfacerea tendintei naturale a companiilor de a avea cei mai buni angajati din bransa. Aceasta situatie, intalnita pe scara larga in toate industriile si in toate tarile, se manifesta mai ales in cazul companiilor mari, care au resurse finaniare pentru head-hunting.

Cele mai multe probleme apar atunci cand firma are nevoie de o echipa completa dupa finalizarea unei investitii. Specialistii in resurse umane spun ca formarea unei noi echipe trebuie sa inceapa cu sase luni sau chiar un an inainte de realizarea investitiei, in functie de amploarea complexului si de segmentele pe care va fi dezoltata afacerea.

Majoritatea specialistilor in resurse umane apreciaza ca in urmatorii ani criza de personal se va acutiza, in special, in cazul firmelor mici si medii, pentru ca va avea loc o migratie a personalului catre companiile puternice, care pot asigura salarii mari si bonificatii suplimentare. Consecinta va fi, cel mai probabil, cresterea nivelului salarizarii chiar si pentru personalul mai putin bine pregatit, care va fi pastrat pentru a evita reluarea unor proceduri complicate si costisitoare de angajare.

Una dintre solutii ar fi, potrivit dealerilor, intensificarea sesiunilor de practica in scolile postliceale de profil si in facultati, pentru ca nu toti cei care aleg sa plece din tara urmaresc un salariu mare, cat mai ales obtinerea unei experiente relevante in domeniul ales. Totodata, firmele vor investi in programe intensive de pregatire la locul de munca a viitorilor angajati.

Cei mai multi dealeri au anuntat printre prioritatile din acest an extinderea retelei catre orasele mici si medii, dar si imbunatatirea serviciilor de livrari si post-vanzare, solicitand si mai mult resursele de pe piata fortei de munca. Acoperirea tuturor posturilor din organigrama unor filiale va presupune alocarea de fonduri suplimentare pentru derularea procedurilor de recrutare si pentru implementarea de programe de training.

Incetinirea ritmului de crestere a vanzarilor si liberalizarea pietei odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana va determina, de asemenea, mutarea accentului pe cresterea calitatii serviciilor si implicit pe marirea investitiilor in recrutarea si formarea personalului.

Bloombiz
(Sursa: Mediafax)

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...