Criza economica, in Rusia si Asia

Vineri, 13 Februarie 2009, ora 09:00
1998 citiri
Criza economica, in Rusia si Asia

In conditiile in care cererea in domeniul metalurgic scade, la nivel mondial, cei mai mari producatori metalurgici ai Rusiei constata ca ajutoarele de la stat sunt insuficente pentru a le permite supravietuirea.

Ca urmare, liderii din industrie au propus o fuziune enorma intre companii care sa creeze o companie mamut, cu participarea masiva a statului, conform RUXX Index. Cel mai important sustinator al acestei idei este miliardarul Alisher Usmanov, presedinte Metalloinvest.

Usmanov incearca sa faca o fuziune cu compania Norilsk, vizand minele sale de fier si un depozit de cupru. Norilsk, cel mai mare producator mondial de nichel, este detinut in prezent de catre Usmanov, Vladimir Potanin si Oleg Deripaska, impreuna cu mai multi actionari minoritari. Totusi, acceptarea fuziunii ar acorda majoritatea actiunilor lui Usmanov.

In schimbul lichidarii datoriei catre stat, compania-mamut ar urma sa ofere statului rus o participatie de 30 de procente.

Fuziunea alternativa, propusa de Potanin incorpora Norilsk Nickel, Metalloinvest, producatorul de otel Evraz Group (detinut de Roman Abramovich si Alexander Abramov), producatorul de otel si carbune Mechel OAO (detinut de catre Igor Zuzin), Russneft (detinut de Oleg Deripaska) si Uralkali (detinut de Dmitry Ribolovlev). In aceasta varianta statului i-ar reveni 25 de procente.

Bancile asiatice nu au de ce sa fie "paranoice" privind imprumuturile in conditiile in care guvernele aplica masurile de stimulare a cresterii economice, a declarat Rajat Nag, directorul Asian Development Bank (infiintata in 1966 pentru a ajuta tarile in lupta impotriva saraciei) intr-un interviu pentru Bloomberg.

"Este foarte important sa vedem, din nou, creditarea curgand", a declarat Nag. "Toate discutiile noastre cu reprezentanti ai sectorului financiare vizeaza reluarea creditarii. Nu exista absolut nici un motiv pentru care bancile sa fie paranoice in privinta acordarii de credite".

Bancile inaspresc conditiile de creditare in conditiile in care criza economica mareste riscul prezentat de companiile imprumutate de a nu mai putea returna banii. Gradul de imposibilitate de plata va ajunge pana in noiembrie la 16,4%, mult peste nivelul din timpul Marii Depresiuni, conform prognozelor Moody’s Investors Service.

Imposibilitatea de plata creste chiar si in conditiile in care bancile centrale reduc costul banilor de imprumut si guvernele maresc cheltuielile in incercarea de a prezerva locurile de munca. China, India, Indonezia, Malaezia si Singapore au declarat ca intentioneaza sa mareasca cheltuielile cu infrastructura pentru a revigora cresterea economica.

"Este important ca guvernele sa stie exact daca proiectele de infrastructura sunt poduri care duc undeva sau poduri catre nicaieri", a mai declrat Rajat Nag. "Cata vreme investitiile sunt profitabile acest lucru poate fi unul pozitiv. Sunt perspective si proiecte bune pentru Asia".

Toyota, cel mai mare producator auto din lume (dupa ce a devansat General Motors in 2008) se pregateste pentru reduceri ale productiei si pentru o scadere de 7 procente in vanzari, conform CNN Money.

Producatorul japonez a anuntat reducerea orelor de lucru la fabricile sale din Statele Unite. De asemenea este posibil ca Toyota sa reduca saptamanile de lucru de la 80 de ore la 72 de ore la unele fabrici.

Compania va elimina si bonusurile salarilale ale conducerii ajustand si salariile acestora. De asemenea, a declarat ca "nu va oferi nici o marire de salariu in viitorul apropiat", punand la dispozitia angajatilor un program de disponibilizari voluntare.

 

#ajutor, #asia, #banci, #criza, #industrie, #infrastructura, #rusia, #stat , #stiri General Motors