Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Istoria logourilor auto(III)

Istoria logourilor auto(III)
Bloombiz va prezinta astazi si ultima parte a istoriei celor mai importante sigle si logouri auto. Am lasat pentru final evolutia a doua dintre cele mai cunoscute si apreciate masini: Mercedes si Volkswagen.

Mercedes-Benz



Cele mai vechi ramasite Mercedes-Benz dateaza din 1926, cand Daimler-Motored-Gesellschaft si Benz & Cie au fuzionat. Gottlieb Daimler si Karl Benz, sefii celor doua fabrici, au lucrat separat pentru a inventa motorul cu ardere interna si, desi fabricile lor erau la doar la cativa kilometri distanta, acestia nu stiau unul de planurile celuilalt.



Dupa Primul Razboi Mondial, economia din Germania era precara, iar, pentru a supravietui, cele doua companii au format, in 1024, un sindicat pentru a putea continua sa isi vanda brandurile separat, dar cu marketing si advertising comun. In cele din urma, pana la sfarsitul anului 1926, cele doua companii au devenit una singura: Daimler-Benz.



Numele de "Mercedes" dateaza aproximativ din anii 1900. Un bogat om de afaceri european, pasionat de curse, Emil Jellinek, vindea la vremea aceea masinile facute de Daimler-Motored-Gesellschaft. Acesta a cerut inginerilor lui Daimler sa ii faca o masina rapida, dotata cu un model special marca Maybach. Acea masina a primit numele dupa porecla fiicei sale de 10 ani: Mercedes - varianta spaniola pentru "Mercy".



Emil Jellinek obisnuia sa ii tachineze pe inginerii lui Daimler cu aciditate si cinism. Toate i-au fost trecute cu vederea pentru ca era un vanzator foarte priceput. Pentru ca i-a placut foarte mult cum suna "Mercedes", Jellinek l-a adaugat numelui sau, devenind astfel Emil Jellinek-Mercedes.



Steaua din logoul Daimler provine de la o veche carte postala in care Gottlieb Daimler a desenat o stea deasupra casei sale. Cartea postala a ajuns la sotia lui Daimler cu urmatoarele randuri: "Aceasta stea va straluci intr-o zi peste fabrica mea si va simboliza prosperitatea". Steaua cu trei colturi reprezenta ambitia lui Daimler de a face masini "pe pamant, in apa sau in aer".



Dupa fuziune a fost creat un nou logo care continea elemente din siglele celor doua companii: steaua in trei colturi de la Daimler si cununa de lauri de la Benz.



Renault



Luis Renault avea 21 de ani cand a construit prima sa masina, in curtea parintilor sai. Nu dupa mult timp, a primit si comenzi, ceea ce a facut ca, in 1898, impreuna cu fratii sai, sa deschida o fabrica de automobile: Societe Renault Freres in Boulogne-Billancourt, Franta.



Primul logo Renault a fost conceput in 1900 si reprezenta initialele fratilor Renault: Louis, Ferdinand si Marcel. In 1906, logoul a fost schimbat cu imaginea din fata a unei masini care se afla in interiorul unei roti dintate.



In timpul Primului Razboi Mondial, Renault a realizat si celebrele tancuri usoare FT-17. Datorita popularitatii pe care au avut-o, in 1919, Renaul a schimbat sigla cu imaginea unui tanc. Forma de diamant a logoului a fost introdusa in anul 1925 si este valabila si astazi. Sigla moderna a fost creata in 1972 de catre Victor Vasarely, parintele artei vizuale.



Saab




Daca ati vazut vreodata o masina comerciala marca Saab, probabil ca stiti ca aceasta companie s-a nascut dintr-o fabrica de avioane. Nu aspectul masinii in sine te facea sa crezi asta, ci istoria sa relevanta: in 1937 a fost creata Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Saab), o companie care producea necesarul de avioane pentru Swedish Air Force.



Dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, pentru a-si diversifica activitatea , Saab Aeroplan s-a apucat sa construiasca si masini. Prima masina a fost finalizata in 1946 si s-a numit Saab "ursaab", adica "Originalul Saab".



Masina a fost testata pentru mai mult de 500.000 de kilometri, in paduri inguste si noroioase, ziua si noaptea. Totul s-a desfasurat in conditii de maxima siguranta.



In 1947, Saab Automobile a devenit o companie reala. Prima lor masina a fost Saab 92, numita astfel pentru ca acest model a fost cel de-al 92-lea produs al companiei. Toate celelalte 91 de produse au fost avioane.



Logoul care intruchipeaza un cap de grifon provine de la Vadis-Scania, o companie producatoare de camionane care a fuzionat cu SAAB Airplane. Grifonul, o creatura din mitologie cu cap si aripi de vulture si corp de leu, era blazonul provinciei Scania.



In 2000, compania Saab Automobile a fost cumparata de General Motors. S-a rupt, astfel, orice legatura cu vechiul Saab, cu exceptia istoriei si a logoului.



Volkswagen



Volkswagen,"Masina poporului", are o istorie strans legata de Adolf Hitler. Dupa Primul Razboi Mondial, datorita economiei depreciate, masinile costau mult prea mult pentru ca oamenii sa si le poata permite.



Cand a ajuns Cancelar, Hitler a venit cu ideea de a construi o masina noua si accesibila.



In aproximativ aceeasi perioada, Ferdinand Porsche lucra la proiectul unei masini cu aspect imbatranit si relativ inexpresiva, care urma sa devina mai taziu Volkswagen Beetle. Porsche s-a intalnit cu Hitler in 1934 si au discutat despre o noua masina care sa nu depaseasca 100km/h, cu un consum scazut si in care sa incapa 2 adulti si 3 copii.



Hitler dorea o masina care sa semene cu o gargarita si chiar i-a dat lui Porsche o schita sugestiva. Ferdinand Porsche a promis ca va crea design-ul sub forma unei masini prototip construita de Daimler-Benz.



Trei ani mai tarziu, primul Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH a iesit pe poarta fabricii. Un an mai tarziu, toata lumea ii spunea, simplu, Volkswagenwerk GmbH. In 1938, Hitler a inaugurat fabrica de la Wolfsburg, unde ar fi trebuit sa se produca "Puterea prin bucurie" - KdF-wagen.



Pe piata au iesit cateva exemplare, dar fabrica a fost obligata sa isi schimbe profilul si sa construiasca, pe acelasi sasiu, masini militare.



S-a aflat mai tarziu ca aceasta era de fapt ceea ce Hitler isi dorea. Pentru a-si duce la capat misiunea, a adaugat cateva mici modificari masinii lui Porsche; noul vehicul trebuia sa transporte 3 barbati, o mitraliera si munitie.



Dupa ce Germania a fost invinsa in cel de-al Doilea Razboi Mondial, Marea Britanie a preluat fabrica Volkswagen, iar KdF-Wagen a devenit Beetle. Nu peste mult timp insa, Marea Britanie a vrut sa predea compania.



Initial a fost contactata Ford Motor Company, apoi s-au purtat discutii cu Guvernul francez, cu alte companii auto din Marea Britanie si chiar cu Fiat. Toti au refuzat aceasta oferta gratuita pentru ca micuta Beetle nu reprezenta un produs de top. Singura solurie a englezilor a fost sa redea fabrica Guvernului german.



Mai tarziu, cu vanzari de peste 21 de milioane de masini, Volkswagen Beetle devenise una dintre cele mai bine vandute masini din lume.



Logoul VW se pare ca a fost desenat de Franz Xavier Reimspiess, un angajat al companiei Porsche, care a castigat cu aceasta sigla un concurs intern de logouri. Pentru sigla, Reimspiess, a primit 400 de dolari.



 



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5445 ori