Loganul nu mai trage piata auto dupa el

Joi, 17 Noiembrie 2005, ora 04:58
939 citiri

Ritmul de crestere a vanzarilor de autoturisme noi a scazut, in luna octombrie, sub nivelul de 60%, comparativ cu anul trecut. Dupa dublarea pietei, consemnata in prima luna a acestui an, stimulata de aparitia Loganului, cresterea vanzarilor s-a mentinut, constant, la peste 60% fata de 2004, depasind uneori 70%. Reprezentantii industriei de profil au apreciat ca, incepand cu anul viitor, vanzarile de autoturisme s-ar putea plafona, adica ar putea creste intr-un ritm constant in jurul valorii de cinci procente.

Se pare ca pronosticul lor este pe cale a se indeplini inca din acest an. In luna octombrie, pe piata romanesca s-au vandut 20.889 autoturisme, in crestere cu 28,3% fata de luna anteriora. Pe tot asamblul celor 10 luni ale acestui an vanzarile de autoturisme au atins 178.256 unitati, in crestere cu 56,7% fata de perioada similara a anului trecut. Importurile se mentin la o rata mare de crestere, in timp ce vanzarile din productia interna par sa nu tina pasul cu cresterea inregistrata in primele noua luni ale anului. Din autoturismele vandute in octombrie, 10.841 au provenit din productia interna, iar 10.048 din import.

Vanzarile din productia interna au crescut fata de luna octombrie a anului trecut cu doar 5%. Situatia pare buna, dupa ce in septembrie 2005, vanzarile au scazut fata de luna similara a anului trecut cu 20,1%. Aceasta dupa ce anul acesta cresterile lunare fata de anul trecut au variat intre 5,3%, in august, la 113,2% in ianuarie. Pe ansamblul celor 10 luni, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut cu 38,8% (69.158 unitati) fata de perioada similara a anului trecut, in timp ce importurile au avansat cu 84,5% (44.590 masini).

Prognoza pentru acest an spune ca se vor vinde in total 145.200 de automobile, din care 87.000 de masini din productia interna si 58.200 unitati din import.

Analistii pietei auto explica ritmul mai lent al vanzarilor de masini autohtone prin faptul ca doar modelul Logan fabricat de Dacia tine trena cresterii. Dacia conduce detasat in topul vehiculelor din productia interna comercializate cu 78.004 unitati (cota de piata 43,8%), urmata de Daewoo, cu 17.951 de masini comercializate in primele zece luni (cota de piata 10,1%). Daewoo a vandut doar 1.171 autovehicule in octombrie. Aceasta face ca importatorul Renault sa se afle pe punctul de a depasi vanzarile Daewoo. Renault a vandut, in cele zece luni ale acestui, 17.840 de ma-sini, in crestere cu 117% fata de intervalul similar din 2004. Modelele Renault, Clio si Megane, raman, in continuare, cele mai vandute masini, cu 10.129 de unitati vandute (plus 167,2%), respectiv Megane, cu 6.585 de unitati (plus 86,5%).

Analistii pietei auto spun ca francezii de la Renault au observat ca intervalul de preturi intre 9.000 (peste Logan) si 12.000 euro (de unde incep sa se pozitioneze alti importatori) este slab reprezentat ca oferta. Asa ca au propus clientilor produse adaptate pentru acest segment de piata: Clio Symbol si Megane Sedan, ambele produse in Turcia. Francezii nu s-au sfiit nici sa intre in concurenta cu Loganul cel mai bine dotat: acesta costa 8.750 euro, pe cand un Clio Symbol la acelasi dotari este oferit la un pret promotional de 8.918 euro. Iar daca tinem cont de faptul ca pentru Symbol garantia este de doi ani, cu sase luni mai mult ca la Logan, se poate trage concluzia ca francezii au preferat sa vanda Clio in locul masinii autohtone. Urmatoarele pozitii sunt ocupate de Skoda, cu 12.036 de unitati (plus 103,1%), Volkswagen - 9.311 unitati (plus 87,4%) si Peugeot, cu 7.171 de unitati (plus 36,9%). Skoda Octavia II, cu 4.198 de unitati si Skoda Octavia Tour - 3.927 de unitati, sunt pe urmatoarele locuri ale clasamentului, fiind plasate in fata unui alt model Skoda, Fabia - 3.620 de unitati (64,3%). Chevrolet Kalos (produs de GM Daewoo in Coreea) urca doua pozitii pana pe locul sase, cu 3.372 de unitati (plus 153%). Pentru Kalos se anunta insa vremuri mai putin bune, pentru ca sedanul (ce reprezinta circa 90% din vanzarile acestui model) nu se mai fabrica, iar inlocuitorul Chevrolet Aveo este mai scump. Automobile Bavaria a vandut in intervalul ianuarie - octombrie, 1.094 masini, in crestere cu 43,4% fata de perioada similara a anului trecut. In octombrie, BMW a vandut 119 unitati. Tot in luna octombrie s-a livrat in Romania primul Rolls Royce Phantom, o masina de lux care costa peste 300.000 euro. Masinile cu motoare Diesel reprezinta 25,8% din totalul vanzarilor, procentul majorandu-se pana la 53,7% in cazul autoturismelor de import.

GM Daewoo sustine ca nu are probleme

Problemele financiare cu care se confrunta constructorul auto american General Motors Corp. nu vor afecta filiala sa din Coreea de Sud, a declarat, miercuri, directorul executiv al GM Daewoo Automotive & Technology Co., Nick Reilly, informeaza Reuters. "Aceste probleme (ale GM in SUA - n.r) nu ne afecteaza pe noi . Noi ne finantam singuri si dispunem de linii de credit daca vom avea nevoie de asa ceva", a anuntat Nick Reilly Cresterea exporturilor i-a permis diviziei GM Daewoo sa afiseze in luna octombrie o cifra record de vanzari, 112.631 autovehicule, in crestere cu 41 procente comparativ cu perioada similara a lui 2004. GM DAT este unul dintre principalii petitori ai fabricii Daewoo de la Craiova.

Adrian Nuta

Averea

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...