In ultimele luni, autoturismele din clasa medie au inregistrat ins? sc?deri importante ale vanz?rilor.
In primele noua luni ale anului, cea maiimportanta crestere la o categorie, de 39,3%, s-a inregistrat la
masinile din clasa A, adica cele mai mici masini, indica o statistica a
Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA).
Aceasta categorie a fost impinsa de
la spate de modelele Toyota Aygo care a raportat o crestere de 120%, de
Smart Forwo (97,1%) si Chevrolet Spark (17,6%), modelul aflat si pe
primul loc in categorie dupa vanzari, cu o cota de piata de 33,5%. Si
Hyundai i 10 s-a descurcat excelent in conditiile in care este o
noutate pe piata, ajungand sa detina 27,7% din acest segment.
Clasa A a pierdut, in schimb, din cauza Citroen
C1 care a vandut in primele 9 luni cu 51,8% mai putin fata de anul
trecut. De asemenea, nici viata lui Peugeot 107 nu pare mai lunga,
masinuta gasindu-si cu 28,2% mai putini cumparatori decat anul trecut.
In
crestere sunt si vanzarile la autoturismele din clasa C cu 21,5% fata
de primele 9 luni ale lui 2007. Vedeta segmentului, Ford Focus, a
crescut cu 76,6% fata de anul trecut, ajungand la 6.666 de unitati la 9
luni si o cota de piata ce plaseaza modelul pe locul secund in
categorie: 9,7%. Skoda Octavia, asezata confortabil pe prima pozitie cu
o cota de 11,6%, a crescut si ea cu 50,5%. Opel Astra a performat
aproape la fel de bine, consumatorii romani bagand in buzunarele
General Motors echivalentul a 3.373 de masini, cu 42,2% mai multe
unitati decat in 2007.
Totodata, la mai putin de un an de la lansare,
Kia Cee'd a ajuns deja pe pozitia a treia in clasa sa, acaparand 8,9%
din piata. Mai mult, in septembrie C'eed este chiar lider in clasa C,
cu 850 de unitati vandute si o cota de 11,9%.
In ciuda
trendului din Statele Unite ale Americii, unde cresterea preturilor la
combustibili a indepartat consumatorii de SUV-uri, in Romania aceste
autoturisme "musca" tot mai mult din piata. Din date APIA, vanzarile de
masini cu tractiune 4X4 au crescut in primele luni ale acestui an cu
12,71% fata de perioada similara a anului trecut. BMW
X5
ramane si in acest an cel mai bine vandut model BMW, dupa ce in 2007a fost tot primul in acest top.
In schimb, Hyundai
Tucson, inca cel mai vandut model SUV de pe piata autohtona, la noua
luni, a pierdut in perioada ianuarie-septembrie anul curent 39,4% in
vanzari, ajungand la o cota de piata de 9,7%, in vreme ce "fratele
sau", Santa Fe, a inregistrat o diminuare a vanzarilor si mai mare:
49,3%. Tucson si Santa Fe sunt printre cele mai ieftine SUV-uri de pe
piata autohtona.
Daca luam in calcul cifrele pe ianuarie-septembrie,
cele mai vandute SUV-uri au fost cele din "familia" VW. Este vorba de
Tiguan si Touareg, care au urcat pe prima, respectiv a doua pozitie,
surclasand astfel modelul Tucson. Lansat in ianuarie anul curent,
Tiguan si-a gasit pana in septembrie 1.364 de cumparatori, in timp ce
Touareg a vandut in acelasi interval de timp 979 de unitati, cu 4% mai
putine decat in perioada similara a anului trecut.
In ceea
ce priveste clasele pentru care numarul de clienti a fost in scadere in
ultimele noua luni, datele APIA indica faptul ca monovolumele au scazut
in vanzari cu 14,1% raportat la ianuarie-septembrie 2007. Totodata,
clasa B si-a gasit cu 13% mai putini pretendenti decat in anul
anterior.
Modele precum Chevrolet Aveo, VW Polo sau Renault
Clio au consemnat vanzari cu doua cifre mai mici, adica 34,5%, 24,7%,
respectiv 23%, contribuind semnificativ la "decaderea clasei". Printre
putinele din clasa B care au performat, avand cresteri, au fost Opel
Corsa (38,6%), Toyota Yaris (29,7%) si Fiat Grande Punto (17,7%).