Criza economica internationala afecteaza din plin principalii producatori de automobile, mai multe companii anuntand ca vor sa reduca productia in Europa pe fondul scaderii vanzarilor. Pe lista se afla nume mari, precum Opel, Ford, Volvo sau Renault.
'Criza isi spune cuvantul, insa era de asteptat
ca unele firme sa reduca productia pe fondul scaderii vanzarilor. Numai
in Europa, livrarile de autoturisme noi s-au redus cu circa un milion
de unitati', a declarat pentru Business Standard Alin Tapalaga,
director general al Porsche Romania.
Printre tarile cele mai afectate de criza financiara internationala se
afla Germania, unde, in doar o singura zi (n.r. - marti), doi
constructori mari au anuntat ca isi inchid temporar unele fabrici. Opel , membru al grupului General Motors, si-a sistat productia in doua uzine din Germania, unde lucreaza mai mult de 6.500 de persoane. Opel intentioneaza sa inchida provizoriu si uzina
din Spania si doua din Marea Britanie. Grupul vrea sa scada productia
de masini cu 40.000 pana la sfarsitul anului, in toate uzinele
europene.
La randul sau, constructorul american Ford va "reduce usor"
productia de la uzina din Saarlouis (Germania), de unde va concedia la
sfarsitul lunii 200 de muncitori temporari, care urmau initial sa
ramana pana la sfarsitul anului, potrivit unui purtator de cuvant. El a
explicat decizia prin scaderea cererii pe pietele europene. Masura nu
ii va viza insa si pe cei 6.500 de salariati ai uzinei de la Saarlouis,
care produc, de exemplu, masina Ford Focus, a dat asigu- rari
purtatorul de cuvant, adaugand ca productia uzinei din Koln ramane
neschimbata.
La randul sau, constructorul Daimler a anuntat, inca din
luna iulie, o scadere a productiei. "Am redus cate putin peste tot", a
declarat un purtator de cuvant, fara a da cifre in acest sens.
Si Volvo a anuntat ca va concedia 4.800 de
angajati in Suedia si in alte puncte de productie din strainatate,
urmand sa renunte si la serviciile a 1.200 de consultanti, pe fondul
scaderii cererii de autoturisme.
De asemenea, producatorul francez de automobile Renault
va concedia 2.000 de salariati de la filialele sale din 19 tari, in
afara celor 4.000 de concedieri anuntate pe 9 septembrie de
compania-mama, in Franta, potrivit AFP. Planul de disponibilizari nu va
afecta personalul ce se ocupa direct de productie.
In acest context, au
loc schimbari importante in ceea ce priveste clasamentul principalilor
producatori. Toyota a cedat in favoarea Volkswagen pozitia de lider in
topul fabricantilor de automobile, dupa criteriul valorii de piata.
Toyota depinde foarte mult de evolutia pietei auto
americane, unde exporta aproape jumatate din productie. Criza
economico-financiara care afecteaza Statele Unite a dus la o scadere a
vanzarilor de 32% doar in septembrie, cea mai semnificativa reducere
din ultimii zece ani.