Speriati de preturile mari la carburanti, clientii din SUA au renuntat la clasicele obiceiuri de consum: nu s-au mai aruncat la SUV-uri si au cautat masini mai mici, cu un consum mai redus. Frana brusca pusa vanzarilor a fost cauzata si de oferta slaba de astfel de masini pe piata americana, scrie autonews.com.
„Oamenii inca vor sa cumpere masini noi,
insa marea problema este ca masinile pe care ei vor sa le ia sunt in stoc
limitat din cauza ca industria a avut atat de putin timp sa se adapteze
cererii“, sustine analistul Alan Baum, citat de Bloomberg. Aproape toti
jucatorii mari de pe piata americana au avut profituri slabe in aceasta
perioada. Spre deosebire de aceeasi perioada a anului trecut, scaderile
inregistrate au doua cifre. Vanza- rile Ford s-au redus cu 28%, iar cele ale
General Motors cu 19%.
Chiar si Toyota, companie care are o
politica bazata pe crearea de autovehicule eficiente, a inregistrat scaderi.
Luna trecuta, vanzarile Toyota au fost mai mici cu 11,5% decat perioada
similara din 2007, aceasta fiind cea mai mare scadere inregistrata anul acesta
de produca torul numarul doi la nivel mondial, potrivit autonews.com. In plus,
popularitatea in crestere a modelelor de autovehicule hibride pe piata
americana creeaza o problema neasteptata pentru constructorul japonez, care nu
poate face fata cererii pentru masini compacte cu un consum de combustibil
eficient, cum este Prius, potrivit Reuters.
Companiile care au reusit sa isi creasca
vanzarile au fost Honda, Hyundai si Volkswagen, insa chiar si in cazul acestora
cifrele au crescut moderat. Cele mai vandute modele au fost Corolla si Camry de
la Toyota, dar si Civic si Accord de la Honda. Pe piata americana, problemele
au inceput inca de anul trecut. Ford si General Motors au anuntat restructurari
de personal si si-au orientat productia catre pietele europene.