Vechiul GM ii face loc noului GM

Marti, 07 Iulie 2009, ora 11:02
1310 citiri
Vechiul GM ii face loc noului GM

Un tribunal american a aprobat planul de restructurare a gigantului auto General Motors, acesta prevazand vanzarea celor mai bune active ale grupului unei noi companii ce va fi controlata de stat, scrie AFP.

”Tranzactia 363 a fost aprobata”, a scris judecatorul care a instrumentat dosarul, Robert Gerbert, in motivarea deciziei. Dezbaterile privind situatia dificila in care grupul se afla s-au terminat joi.

“Nimeni nu poate contesta faptul ca singura alternativa la aceasta operatiune de vanzare este lichidarea, care ar avea consecinte dezastruoase pentru creditorii GM, pentru angajati, furnizori si comunitatile care depind de companie”, a declarat Robert Gerber, judecatorul specializat pe proceduri de faliment care a dat unda verde General Motors pentru vanzarea de active.

Noul GM va fi detinut in proportie de 60,8% de statul american, in timp ce Canada va controla 11,7% si sindicatul UAW – 17,5%. Activele care nu vor intra in proprietatea noii companii vor fi vandute in justitie.

De asemenea, creditorii GM vor detine 10% din capitalul grupului, in schimbul anularii unor datorii de 27 miliarde dolari.

Dupa ce a acceptat, sub presiunile clientilor si guvernului american, sa isi pastreze responsabilitatea legala pentru autovehiculele produse pana la iesirea din faliment - ceea ce permite sesizari in justitie pentru eventuale defecte de fabricatie -, GM nu se mai confrunta decat cu un singur obstacol major: obiectiile unui grup de dealeri auto pe care fostul numar 1 mondial a vrut sa ii elimine din reteaua sa de distributie.

Decaderea unui gigant

Fondat in 1908, grupul GM a ajuns sa domine industria auto din Statele Unite, dar si la nivel mondial, sub conducerea directorului executiv Alfred Sloan, a carui promisiune a fost ca GM "va furniza o masina pentru orice buzunar si orice scop".

Pana la mijlocul anilor '50, culmea succesului GM, compania avea aproximativ 514.000 de angajati, producea aproximativ 50% din masinile noi de pe piata americana, iar vanzarile erau de doua ori mai mari decat cele ale Standard Oil, cea de-a doua corporatie din lume.

La mijlocul anilor 2000, in ciuda vanzarilor in scadere de pe piata autohtona, la nivel global, GM reusea sa vanda aproximativ 10 milioane de masini anual, timp de trei ani la rand.

In iunie 2006 GM refuza o alianta cu Renault Nissan. Oficiali ai GM si Renault-Nissan negociau o posibila alinata care i-ar fi propulsat pe primul loc al industriei auto mondiale.

In noiembrie 2006, miliardarul american Kirk Kerkorian, principalul actionar individual la constructorul de automobile General Motors, s-a desis sa vinda participatia de 7% detinuta in cadrul companiei. Analistii pietei au apreciat gestul lui Kerkorian ca fiind un semnal de alarma privind viitorul celui mai mare producator de automobile din lume, intr-un moment crucial pentru redresarea grupului.

In 2006, peste 47.000 de angajati sunt platiti sa plece sau sa iasa la pensie mai devreme. Un an mai tarziu, GM anunta pierderi de 38,7 miliarde de dolari, cele mai proaste rezultate din istoria industriei auto.

Doi ani mai tarziu, GM anunta inchiderea a patru fabrici si concedierea a 8.350 de angajati, scotand la vanzare Hummer.

Cererea pentru intrarea in faliment, considerat imposibil de sefii grupului, anul trecut, marcheaza declinul unei companii care a fost timp de 77 de ani cel mai mare constructor auto mondial si care producea jumatate din masinile cumparate in SUA.

La sfarsitul lui 2008, GM avea peste 6.200 de dealeri in Statele Unite si a prezentat un plan grupului pentru sectorul auto, in fruntea caruia se afla fostul bacher de investitii Steve Rattner, conform caruia va reduce cu aproximativ 25%, la aproape 4.100, numarul dealerilor in urmatorii cinci ani.

In decembrie 2008, GM cere 18 miliarde de dolari de la stat si anunta pierderi anuale de 30,9 miliarde de dolari. La inceputul lui 2009, divizia Saab declara faliment, iar GM cere inca 30 de miliarde de dolari. Presedntele Obama nu este de acord si le da termen limita pana la 1 iunie pentru restructurari masive, alternativa fiind falimentul.

La 1 iunie 2009 General Motors Corp., odata un simbol al economiei americane, a depus cererea pentru intrarea in faliment. Grupul avea active de 82,3 miliarde de dolari si datorii de 172,8 miliarde de dolari.

Gabriela Garjoaba

Samsung a lansat noul model Galaxy C55. Ce specificații oferă
Samsung a lansat noul model Galaxy C55. Ce specificații oferă
Samsung a lansat, în China, noul model Galaxy C55, eveniment care a avut loc fără prea multe anunțuri spectaculoase. Telefonul este, în esență, identic cu modelul Galaxy M55, dar se distinge...
Marile orașe europene, într-o criză a locuirii. ”Clujul rămâne doar al bogaților și al turiștilor”
Marile orașe europene, într-o criză a locuirii. ”Clujul rămâne doar al bogaților și al turiștilor”
Oameni din întreaga Uniune Europeană se confruntă cu o criză a locuirii fără precedent, agravată de inflație, sărăcie energetică și risc de excluziune socială. Un raport de la vârful...
#active, #datorii, #faliment, #gm, #obama , #stiri General Motors