Buni, rai si ...soferi

Joi, 25 Iunie 2009, ora 13:46
2490 citiri
Buni, rai si ...soferi

Exista o celebra cursa de tauri in oraselul spaniol Pamplona. Speriate animalele alearga besmetic facandu-si loc cu coarnele printr-o multime de oameni surescitati. Strazile inguste devin un malaxor de carne si oase din randul participantilor.

Un suvenir din Pamplona nu este un bibelou cu un taur amenintator, ci o zgarietura urata sau macar un membru fracturat. Suvenirul supremei stupizenii este pastrat sub pamant. Si multi au fost cei care au platit un pret prea mare pentru un loc in fata coarnelor. Un spectacol de neinteles pentru o minte intreaga, ce continua sa faca victime an de an. Aceasta traditie insangerata este perpetuata din ratiuni economice dictate de cifra de afaceri din turism.

Un spectacol asemanator, dar mult mai greu de acceptat, se deruleaza zilnic pe orice artera rutiera aglomerata din Romania. Cu diferenta ca “taurii” nu sunt asmutiti de spectatori, ci se provoaca permanent unii pe ceilalti in timpul “cursei”.

Astfel ajung sa cada victime si cei care nu au decat vina de a se fi aflat in locul nepotrivit la momentul nepotrivit. In Romania sa pacalesti moartea pe drumurile publice nu este o distractie freaky ci un sport national la care obliga comportamentul barbar al participantilor la trafic.

Circulatia de la noi se desfasoara sub semnul unei violente nejustificate. Iar statisticile confirma ca argumentele nu sunt in favoarea celor care se dezvinovatesc dand doar vina pe infrastructura.

In ciuda faptului ca parcul auto s-a dublat fata de 1990, ajungand la 5 milioane de unitati, rata motorizarii in Romania nu depaseste 250 de masini la mia de locuitori. Acelasi indicator la nivel european este 500. E drept ca intre orasele europene se circula mai relaxat.

In UE sunt zeci de mii de kilometri de autostrada. In Romania sunt doar 200. Cu toate acestea la capitolul aglomeratiei in traficul urban suntem egali.

Si in restul Europei parcul auto s-a largit  constant in ultimul deceniu. Patru tari, Germania, Franta, Marea Britanie si Italia detin mai mult de 50% din totalul de peste 300 milioane de vehicule inmatriculate in tarile UE. Carnagiul de pe sosele  nu are insa dimensiunile din Romania, raportand numarul de victime la parcul auto.

Statisticile indica faptul ca din 1996 incoace, in toate tarile europene numarul deceselor din accidente rutiere este in scadere. Doar Romania nu a inregistrat nici un progres in aceasta perioada. Anual sunt consemnate aproximativ 3000 de victime. Tot atat se inregistreaza in Marea Britanie, care, la o populatie de 60 de milioane de locuitori, are un parc auto de 30 de milioane de masini.

In Romania soferii cu varsta cuprinsa intre 18 si 29 de ani provoaca un numar dublu de accidente fata de toti ceilalti conducatorii auto, din categoriile de varsta mai avansate. S-a acredit ideea ca masinile vechi ar fi cel mai des implicate in accidente.

Statisticile companiilor de asigurari demonstreaza ca nu vechimea ci puterea motoarelor reprezinta cea mai frecventa cauza a coliziunilor. Dauna medie pentru autoturismele de peste 2.000 de cmc implicate in accidente este dubla fata de dauna achitata pentru avariile masinilor de litraj mai mic.

Un aspect important: frecventa accidentelor rutiere nu este in legatura cu dimensiunea localitatilor. Deci cauzele accidentelor nu trebuie cautate atat in calitatea retelei rutiere, cat mai ales in comportamentul soferilor. Faptul ca in Occident fata de oricare localitate din Romania semaforizarea este sublima, la fel si starea carosabilului, nu reprezinta o scuza pentru comportamentul animalic al multora dintre soferi.

Calitatea scazuta a infrastructurii rutiere ar trebui sa fie cel putin o invitatie la prudenta din partea soferilor, daca despre autocontrol nu poate fi vorba. Dar din pacate lurcurile evolueaza intr-o directie contrara.

Traim intr-o lume in care masina devine tot  mai mult un accesoriu si mai putin o necesitate. Autoturismul se transforma intr-un zorzon. Fiind un accesoriu, un gadget, autoturismul se bucura doar pentru scurt timp de atentie din partea propietarului.

Atata timp cat tu sofer, iti chinui masina incalecand borduri si linii de tramvai fara sa iti pese de consecintele asupra propriului bun, demarezi si franezi fara sa te sinchisesti de uzura masinii sau te strecori primul pe grila de start de la stop fara sa iti grija, in primul rand, pentru integritatea caroseriei tale, ce respect sa mai pretinzi de la cei din jur.

Pe care ii mai si injuri nesinchisindu-te macar de varsta celor ce te pot auzi. In aceste conditii nu este de mirare ca si participantii la trafic nu tin sa iti protejeze proprietatea. Dimpotriva.

Se spune ca barbatii sunt de trei feluri: buni, rai si... soferi. Sunt tot mai multi cei care doar la volan au ocazia sa se simta barbati. Se pare ca acest fapt este si o consecinta a scaderii numarului femeilor din Bucuresti. Fenomenul se manifesta de cand a inceput sa creasca si numarul soferitelor carora le place sa comporte precum “barbatii”.

Cand vor reinvata sa se respecte pe ei insisi, romanii vor sti sa ii respecte pe cei din jur si, la randul lor, vor fi respectati. Dar despre ce vorbim? Despre polticieni sau despre  soferi?...

George Vulcanescu

Bugetarii din Capitală care vor avea salarii mai mari. Majorări prioritare pentru cei fără studii superioare
Bugetarii din Capitală care vor avea salarii mai mari. Majorări prioritare pentru cei fără studii superioare
Consiliul General al Capitalei a aprobat vineri majorarea salariilor de bază pentru funcţiile din cadrul aparatului de specialitate al primarului general şi din cadrul serviciilor şi...
BNR și-a dat avizul pentru a fi apărătoarea consumatorilor în relația cu băncile, Sindicat: „Măsura va duce la scăderea protecției consumatorilor”
BNR și-a dat avizul pentru a fi apărătoarea consumatorilor în relația cu băncile, Sindicat: „Măsura va duce la scăderea protecției consumatorilor”
Banca Națională a României (BNR) și-a dat avizul vineri, 29 martie, pentru o propunere legislativă care ar muta în sarcina băncii centrale protecția consumatorilor în relația cu...
#auto, #campanie, #george, #vulcanescu , #Editorial