Cum influenteaza oamenii de afaceri deciziile politice

Vineri, 23 Aprilie 2010, ora 16:15
1569 citiri
Cum influenteaza oamenii de afaceri deciziile politice

Multe corporatii europene evita sa declare cat investesc in activitatile de lobby in Bruxelles, desi admit valoarea acestora din Washington, unde sunt obligate de lege.

Astfel, companiile par sa fie mai mult implicate in lobby in Statele Unite, decat in Uniunea Europeana, desi acest lucru nu este neaparat adevarat, potrivit unui studiu asupra modului in care mediul de afaceri influenteaza deciziile politice.

Douazeci din cele mai mari 50 de corporatii din Europa nu sunt inscrise in registrul de lobby al Comisiei Europene, insa multe dintre ele, inclusiv Vodafone, Deutsche Bank, Nestle si E.On sunt cunoscute pentru prezenta puternica pe care o au in Bruxelles.

In plus, cele care s-au inscris in registru, declara bugete mult prea mici pentru activitatea de lobby, in special cand aceste sume sunt comparate cu cele declarate in SUA, potrivit studiului, citat de EUObserver.

In total, companiile europene au raportat cheltuieli de 2,75 de milioane de euro pentru lobby in Bruxelles, in timp ce, in Washington, acestea ajung la 18,5 milioane de euro.

Conform studiului, cu cat sunt mai mari companiile, cu atat raporteaza cheltuieli mai mici pentru lobby. Doar trei dintre cele mai mari 50 de companii au declarat ca au platit peste un milion pe incercarea de a influenta factorii de decizie, in timp ce, in SUA, zece companii au facut acest lucru.

Astfel, daca ne bazam doar pe cifrele declarate, reiese ca organizatiile non-guvernamentale cheltuie mai multi bani pe lobby decat marile grupuri petroliere, ceea ce este putin probabil.

Un exemplu este cel al Eurogrupului pentru Animale si al Consiliului European pentru Refugiati si Exilati, care ar fi cheltuit de doua ori mai mult decat cele mai importante companii petroliere, Shell si BP, dar si decat consortiul de aparare EADS, si de trei ori mai mult decat Total, Arcelor Mittal, GDF sau Enel.

Ce se intampla peste ocean

In Statele Unite, criza s-a facut resimtita si la nivelul cheltuielilor pentru lobby. Astfel, Camera de Comert Americana, care a cheltuit o suma record de 72 de milioane de dolari pe lobby in trimestrul patru din 2009, a raportat jumatate din aceasta suma pentru primele trei luni din acest an.

De asemenea, JP Morgan Chase a declarat o suma cu 20 la suta mai scazuta, fata de cele 1,9 milioane de dolari din trimestrul patru de anul trecut, in timp Chevron si Exxon au dat cu 55%, respectiv 64% mai putin, potrivit The Washington Post.

Totusi, in incercarea de a determina autoritatile sa ia decizii favorabile propriilor afaceri, au fost si institutii si companii care nu s-au mai uitat la bani. Asociatia producatorilor si cercetatorilor din domeniul farmaceutic din SUA a cheltuit mai mult decat oricand, 7 milioane de dolari, mai ales ca administratia Obama a lucrat intens la o noua lege a asigurarilor de sanatate.

Majorari s-au observat si in cazul asociatilor de pe piata de capital si al Goldman Sachs, aceasta din urma dublandu-si bugetul pentru acest scop, la 1,15 milioane de dolari, in primul trimestru din 2010. Cu toate acestea, nu pare sa-i fi fost de folos, avand in vedere ca banca a fost acuzata de frauda si este cercetata si in Statele Unite si in Marea Britanie si Germania.

Problema este destul de grava pentru presedintele SUA, Barack Obama, care a primit aproximativ 1 milion de dolari de la Goldman Sachs in 2008, cand candida pentru Casa Alba.

In schimb, contracandidatul sau, John McCain, a primit doar 230.000 de dolari, Goldman fiind, totusi, printre cei mai mari finantatori ai campaniei sale.

Primele 25 de firme din domeniile financiar, asigurari si imobiliar au declarat o scadere totala de 8%, comparativ cu ultimul trimestru din 2009, la 41,3 milioane de dolari.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Dotează igienic intrările în spațiul tău de business, pentru o bună curățenie și siguranță!
Dotează igienic intrările în spațiul tău de business, pentru o bună curățenie și siguranță!
Indiferent de domeniul de activitate, în afaceri, igienă și siguranța nu ar trebui să fie niciodată neglijate. Exista anumite in care acest aspect este cu atat mai important, intrucat...
#oameni, #afaceri, #decizii, #politice, #lege, #corporatii , #stiri Goldman Sachs