Investitii: sute de milioane din tranzactii cu domenii de Net

Miercuri, 30 Mai 2007, ora 02:00
1017 citiri

Un antreprenor american a obtinut finantari de 120 de milioane de dolari pentru firma sa NameMedia, care acum detine integral peste 725.000 de domenii de Internet si este partener la un total de 1,4 milioane de domenii.

Afacerea e condusa de Kelly Conlin, fost director general al concernului high-tech IDG (IDC, PCWorld etc.), care vede acest segment ca si afacerile imobiliare din economia traditionala. Practic, pentru ca cineva sa aiba un site, el trebuie sa cumpere sau sa inchirieze un domeniu, adresa de tipul www.numelesau.com.

Firma cumpara domenii la pretul standard, de cativa dolari pe an, iar apoi le poate vinde chiar cu zeci de milioane de dolari. Cel mai scump domeniul vandut a fost sex.com, cu aproape 12 milioane de dolari. "Vrem sa adunam, incetul cu incetul, cea mai mare baza de proprietati online din lume", a declart Conlin pentru The New York Times.

Compania NameMedia are in portofoliul multe adrese interesante, cum ar fi photography.com, dailyhoroscope.com si altele. O parte din site-uri vor fi dezvoltate intern, fiind apoi exploatate pentru reclame online. De exemplu, site-ul de fotografie. Iar NameMedia are peste 6.000 de adrese pe tema fotografiei, toate urmand sa fie redirectionate spre acelasi site, pentru a creste audienta.

Reteta succesului

Teoria noilor afaceri spune ca nici nu ai nevoie de motoare de cautare pentru a deveni un hit pe internet. Studiile efectuate arata ca intre 5 si 10% dintre utilizatorii de internet, care acum sunt un 1 miliard, nu cauta pe Google ci scriu in browser adresa asa cum cred ei ca ar trebui sa fie si apoi apasa enter.

Presupunand ca 50 de milioane de oameni scriu ceva cu fotografie si ajung automat pe site-ul NameMedia, traficul acestui site va fi automat unul masiv, de nivelul Google. Tehnologia este preluata de la hackeri, care folosesc adrese de Interenet nu cu numele scris gresit pentru a atrage audienta, apoi servesc reclame pe acel site.

De exemplu adrese precum www.gooogle.com sau www.microspft.com, care insa acum apartin chiar companiilor. De obicei, aceste site-uri atrag o audienta mica, iar si mai putini dau click pe reclame.

Folosind insa domenii legale, asociind mii si zeci de mii de domenii, NameMedia este in topurile de audienta cu 60 de milioane de vizitatori pe luna. Compania va lansa o oferta de reclame pe site-uri, pentru a optimiza incasarile intregii retele de site-uri. In general pe site-uri nu se prezinta decat rezultatele din motoare de cautare, care platesc companiei un procent la fiecare reclama accesata.

Lansata in 1999, compania a fost relansata in 206 cu finantare de aproape 100 de milioane de dolari de la Goldman Sachs. Alti bani au venit de la Highland Capital si Summit Partners. Ca director financiar a fost adus Hugh O'Neill, un manager de investitii care superviza la Sun Life Financial un portofoliu de investitii de 30 de miliarde de dolari.

Site-urile neinteresante pentru NameMedia, dar care sunt dorite de alti cumparatori, sunt vandute cu un pret mai mare de achizitie. Pe acest segment, compania a incasat anul trecut 60 de milioane de dolari, aproape dublu fata de anul precedent.

Bloombiz