Cum a ajuns Google sa-si doreasca o poarta de intrare in China

Joi, 10 Septembrie 2015, ora 16:41
3542 citiri
Cum a ajuns Google sa-si doreasca o poarta de intrare in China
Foto: Wikimedia

Noul director executive al Google, Sundar Pichai, nu face niciun secret din faptul ca vrea sa aduca compania inapoi pe piata din China, in prima faza prin Google Play, magazinul dedicat aplicatiilor pentru programul de operare Android.

Numai ca, la 5 ani dupa retragerea majoritatii operatiunilor de pe piata chineza, generata de refuzul de a-si cenzura rezultatele motorului de cautare, Google nu va gasi cu usurinta o cale de acces inapoi, cred reporterii agentiei Reuters.

Cea mai mare piata de Internet

China reprezinta piata cea mai mare de internet de pe glob, iar Google nu mai detine decat o nisa nesemnificativa in aceasta, in conditiile in care refuzul de a se conforma agentiilor cu rol regulator in piata a facut ca majoritatea serviciilor sale sa fie inaccesibile in interiorul granitelor chineze.

"Google are nevoie sa intre in China, punct. Odata intrati pe aceasta piata isi pot extinde serviciile. Pentru aceasta au nevoie de un cap de pod, iar acesta s-ar putea sa fie serviciul Google Play", considera Andy Tian, director al Asia Innovations.

Reprezentantii Google au refuzat sa comenteze o eventuala lansare a Google Play pe piata chineza in cursul acestui an, dar in schimb au indicat comentariul facut de Pichai eferitor la acest subiect.

In schimb, Tian si alti dezvoltatori IT de pe piata asiatica sustin ca gigantul IT a pierdut teren in majoritatea serviciilor pe piata din China, in special pe cele de streaming video, in favoarea companiilor locale Baidu, Alibaba, Tencent sau Qihoo 360.

In China, ca mai peste tot in Asia, magazinele de aplicatii au inceput sa fie depasite, ca valoare, de serviciile de mesagerie care functioneaza ca o punte de legatura intre utilizatori si terte companii care dezvolta aplicatii.

WeChat, un serviciu oferit de Tencent, similar WhatsApp, a devenit un adevarat "cutit militar elvetian" al aplicatiilor, peste 600 de milioane de utilizatori putand sa descarce jocuri, carti in format electronic sau sa efectueze plati prin intermediul acestuia.

Imposibil de ignorat

Dimensiunile pietei din China sunt imposibil de ignorat pentru Google. Apple, care s-a conformat legilor din China, a reusit sa obtina un profit de 13,2 miliarde de dolari in al doilea trimestru al acestui an pe pietele din China, Taiwan si Hong Kong.

O parte dintre reprezentantii industriei sunt sceptici ca revenirea timida cu Google Play pe piata din China va marca si o recastigare a suprematiei pe piata asiatica pentru gigantul IT american.

Aceasta si pentru ca Google va trebui sa se muleze dupa legislatia existenta, iar rivalii locali au apucat deja a isi consolideze pozitia in piata.

Altii sustin in schimb ca Google Play reprezinta chiar un atu in aceste conditii.

Chris MacDonald, un expert in etica afacerilor de la Universitatea Ryerson din Toronto crede ca Google Play va eprezenta o amenintare mai mica pentru oficialii de la Beijing decat Gmail sau Google Search.

"Ce vor face, vor verifica daca a descarcat cineva Tetris? Nu au cum sa ii sanctioneze pe cei de la Google pentru ascunderea unor informatii private daca acestea nu exista", sustine MacDonald.

Raiul producatorilor de jocuri

Anul acesta, China va deveni si cea mai mare piata de desfacere si venituri pentru producatorii de jocuri mobile din intreaga lume, castigurile fiind estimate la 6 miliarde de dolari, spune Peter Warman, director al Newzoo.

Datele analizate de compania sa indica faptul ca 90% din sumele cheltuite pe descarcarea unor aplicatii mobile sunt directionate catre jocuri.

"Google Play este prezent in China, dar atinge doar 21 de milioane de utilizatori dintr-un total de 800 de milioane de detinatori de dispozitive mobile", explica Warman, facand referile la prezenta serviciului pe pietele din Taiwan si Hong Kong.

Companiile locale Qihoo, Tencent si Baidu detin doua treimi din piata de aplicatii mobile din China si este greu de crezut ca vor renunta cu usurinta la acest avantaj.

Intre timp, producatorii de telefoane Huawei si Xiaomi si-au creat propriile magazine de aplicatii care nu doar ca le aduc venituri, dar le permit sa si controleze smartphone-urile si tabletele utilizatorilor, cel putin a celor din China.

"Faptul care conteaza acum este ca Google s-ar putea sa vina cu intarziere in China. Poate chiar prea tarziu", spune consultantul in domeniu Shiv Putcha, de la IDC Asia.

In schimb, Tian si alti analisti de piata cred ca nu este tarziu pentru dezvoltatorii occidentali de aplicatii mobile sa isi castige o nisa cat de mica pe piata din China, in conditiile in care orice pozitie detinuta in aceasta piata poate conta in viitor.

Spre exemplu, in acest moment, doar 10% din veniturile generate de 100 cele mai populare jocuri din China se varsa in buzunarele unor firme din afara tarii.

"Daca ar reusi aceasta scamatorie ar fi bine pentru ecosistem, dar se va dovedi un lucru greu de facut.

Aici sunt o multimne de jucatori in piata, cu piele tabacuita, care nu vor ceda atat de usor la pozitiile dominante", crede Adam Morley, dezvoltatorul Nice pentru piata din China.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#piata aplicatii mobile China, #Google China, #legislatie internet China , #Cota de piata