Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Efectul Google: Internetul ne face mai... putin inteligenti?

Efectul Google: Internetul ne face mai... putin inteligenti?


Daca ai probleme cu memorarea numerelor de telefon sau a zilelor de nastere ale prietenilor si rudelor este posibil sa fi o victima a "efectului Google".

Potrivit teoreticienilor, acesta reprezinta o reactie de externalizare a memoriei, data de obisnuinta de a gasi raspunsul la orice intrebare la doar un clic distanta, explica reporterii The Independent.

Amnezia digitala

Un studiu recent sustine ca 90% dintre utilizatorii de Internet sufera de amnezie digitala.

Mai mult de 70% dintre acestia nu sunt in stare sa-si aduca aminte numarul de telefon din copilarie, iar 49% sunt incapabili sa memoreze numarul de telefon al partenerului.

In timp ce persoanele care au crescut in era telefoanelor fixe sunt capabile sa-si aminteasca si acum numerele de telefon ale prietenilor din copilarie, este prea putin probabil sa le fi retinut pe de rost si pe cele detinute de acestia acum, cata vreme le pot gasi oricand in lista de contacte a smartphone-ului.

Expertii din cadrul Kasperky Lab sustin ca nu mai interactionam cu datele din jurul nostru din cauza "efectului Google" - un mod satisfacator de a sti ca raspunsul poate fi accesat printr-un simplu clic, care ne face sa tratam internetul ca pe o extensie a memoriei noastre.

Dr. Maria Wimber, lector in cadrul Facultatii de Psihologie de la Universitatea din Birgmingham, a lucrat indeaproape cu expertii Kaspersky in cercetarea intreprinsa de acestia.

Din punctul ei de vedere, Internetul schimba, pur si simplu, modul in care prelucram si inmagazinam informatii, astfel incat "efectul Google ne poate face buni la a ne aminti unde putem gasi o anumita informatie, dar nu si la ce se referea aceasta.

Este posibil sa nu mai stocam aceeasi cantitate de informatii in creier pentru ca ne-am obisnuit sa credem ca Internetul le stie pe toate".

Dependenti de Internet

Rezultatele obtinute in studiul initiat de Kasperksky Lab rezoneaza cu cercetarile intreprinse de profesorul Betsy Sparrow de la Universitatea Columbia despre efectul Google asupra memoriei.

"Ne bazam pe Internet asa cum o facem pe memoria unui prieten bun, a rudelor sau a colegilor de lucru.

Ne amintim mai putine informatii, dar ne amintim unde sa gasim aceste informatii", arata cercetatoarea americana.

Fenomenul se extine chiar si in domeniul fotografiei

Un studiu din 2003 efectuat de Universitatea Fairfield a demonstrat cum capturarea imaginilor cu ajutorul aparatului de fotografiat reduce capacitatea de memorare.

Participantii au fost plasati intr-un muzeu, li s-a cerut sa observe fiecare obiect in parte, sa il fotografieze si apoi sa descrie ce au observat.

"Putem specula ca obisnuita de a privi lumea prin intermediul lentilei camerelor foto ne face sa fim increzatori ca aparatul va stoca amintirile in locul nostru.

In acest fel, dam mai putina atentie vietilor noastre si esuam in a ne aminti evenimente din viata noastra", crede dr. Maria Wimber.

Chiar suntem mai putin inteligenti?

Antopologul Genevieve Bell, vicepresedinte al Intel si director in subsidiarele Corporate Sensing si Insights Group, crede ca nu este cazul sa devenim alarmati de reducerea capacitatilor noastre de a gandi.

Bell considera ca Internetul ne face sa traim mai inteligent oferindu-ne si mai multe raspunsuri la dilemele noastre.

"Capacitatea de a formula o intrebare coerenta este un semn de inteligenta, iar pe masura ce cauti informatiile vrei sa gasesti aplicatia care iti ofera cel mai rapid si mai complet raspuns. Pentru mine, acesta nu este un semn de lipsa de inteligenta", spune vicepresedintele Intel.

Bell da exemplul proaspetelor mamici care se ingrijoreaza de simptomele si starile bebelusilor lor: "Sunt probleme la care tehnologia ofera un raspuns mai rapid decat daca ai sta sa iti consulti parintii.

Nu ii transforma pe utilizatori in persoane lipsite de inteligenta, ba din contra ii forteaza sa gandeasca mai inteligent".

Pentru ea, cel mai mare pericol il reprezinta chiar mentalitatea noastra in privinta tehnologiei.

"Nu cred ca tehnologia ne prosteste, mai degraba o fac grijile si temerile umanitatii in aceasta privinta", considera Genevieve Bell.

Prin contrast, Nicholas Carr, autor a doua volume despre pericolul reprezentat de tehnologia moderna asupra inteligentei umane, spune ca pierderea memoriei afecteaza modul in care gandim.

"Prin rememorarea amintirilor stabilim conexiunile cu ceea ce stim, cu ceea ce simtim. Daca nu realizam conexiuni rapide in creier nu suntem capabili de cunoastere.

Stiinta a demonstrat ca memoria stimuleaza atentia, este exact procesul prin care se fac aceste conexiuni cognitive", explica autorul american.

Din punctul sau de vedere, efectul Google, plus distragerea constanta a atentiei de catre dispozitivele mobile reprezinta un motiv de ingrijorare.

Un studiu Microsoft tinde sa-i dea dreptate. Conform acestuia, media atentiei unei persoane, intr-un minut, a scazut de la 12 secunde in anul 2000, la doar 8 secunde in prezent.

"Gandirea noastra este dominata de superficialitate. Nu doar partea cognitiva, ci si cea emotionala.

Nu doar ca reduce bogatia experientelor personale in viata unui individ, dar daca presupunem ca gandirea profunda este esentiala in societate, atunci ne vom confrunta cu efecte pe termen lung", argumenteaza Nicholas Carr.

Creativitatea si inovatia, subjugate superficialitatii

Andrew Keen, un alt autor al unui volum care vizeaza aceasta problema se arata intru totul de acord cu Carr in privinta superficialitatii generate de lipsa de concentrare.

Dar, pentru Keen, raspunsul la problema sta in stimularea creativitatii si inovatiei. "Marea problema este cum sa predai creativitatea pentru fiecare individ.

Nu avem neaparata nevoie sa memoram informatii cu duiumul, sa ne amintim chestiuni neimportante, iar acest lucru ar trebui retinut de profesori. Marea provocare este cum sa-i faci pe copii sa gandeasca diferit", spune Keen.

Dr. Maria Wimber crede ca un mod alternativ de viata, in care experientele online sa fie insotite de pauze offline, ne poate salva amintirile si, pana la urma, modul de a rationa.

"Cercetarile asupra memoriei umane ne-au demonstrat ca retinem doar informatia careia ii dam atentie. Daca ne vom petrece timpul privind doar prin lentila camerelor foto vom pierde o multime de amintiri si informatii carora nu le vom da atentie.

Cel mai bun mod de a memora unele lucruri il reprezinta cel in care te relaxezi si recapitulezi ce ai experimentat cu un minut, o ora sau o zi in urma", mai spune psihologul universitatii britanice.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3892 ori