Ascensiunea si caderea MySpace

Duminica, 03 Iulie 2011, ora 23:22
1534 citiri
Ascensiunea si caderea MySpace

MySpace, reteaua sociala odata preferata de adolescenti din toata lumea, a avut o ascensiune fulminanta si o cadere la fel de rapida. Manegementul prea grabit, dorinta de a face prea multe dintr-o data, dar si lipsa de interes a sefului NewsCorp au dus intr-un final la ingroparea retelei sociale in uitare, iar locul sau a fost luat de rivalul Facebook. 

Daca in 2008, cand era foarte populara, reteaua avea aproape 75 de milioane de vizitatori unici in fiecare luna, in mai 2011 Myspace avea cu 34 de milioane mai putin.

Tinerii nu s-au plictisit pur si simplu de jucaria lor preferata, sustin specialistii. A fost vorba despre o serie de erori de management, combinate cu aroganta si volatilitatea perceptiei publice, care au lasat compania vulnerabila in fata Facebook, arata BusinessWeek.

Odata cu utilizatorii, au plecat si cei dispusi sa investeasca in publicitate: daca in 2009, compania avea venituri de 470 de milioane de dolari, acum mai aduce doar 184 de milioane de dolari.

Danah Boyd, specialist in retele sociale la Microsoft, sustine ca fluxul de intrari si iesiri intr-o retea sociala nu este constant si ca la un moment dat, o greseala poate opri acest flux complet. "E ca si cum ai tricota o esarfa si pe masura ce tricotezi obtii un material din ce in ce mai mare. Apoi, cineva trage de o ata de la baza si totul se desface", spune aceasta.

Cofondatorii retelei, Chris DeWolfe si Tom Anderson, au inceput lucrul la retea in 2003, incercand sa creeze o versiune imbunatatita a Friendster, o alta retea sociala foarte populara, care a fost si ea abandonata de utilizatori.

La inceput, MySpace a avut succes, uneori chiar si intamplator: administratorii au permis, din greseala, utilizatorilor sa introduca diverse coduri in pagina, schimband astfel culorile de background si personalizand site-ul. Optiunea a facut reteaua sociala foarte populara.

Dupa recrutarea unor formatii precum Billionaire Boys Club sau a unor fete din showbiz, precum Tila Tequila, MySpace si-a extins reteaua de utilizatori. Initial, era obligatoriu sa ai cont pe Facebook pentru a vedea profilele altora. In 2004, s-a renuntat la aceasta masura si numarul de utilizatori a crescut drastic.

Mai multi sefi, mai multa birocratie

Murdoch a cumparat compania care a realizat MySpace, Intermix, cu doar 580 de dolari, in 2005. Murdoch si-a numit propriul director la MySpace, iar cofondatorii trebuiau sa raporteze acestuia. Noii directori ai companiei s-au calcat unii pe altii pe picioare, iar birocratia a incetinit ritmul de lucru.

Odata cu cresterea retelei, au inceput sa existe si presiuni pentru a face profit din reteaua sociala si de a creste numarul de utilizatori.

In 2006, Google a semnat un contract de 300 de milioane de dolari anual, pentru a furniza reclame pe site, cu conditia ca acesta sa ajunga la un numar mai mare utilizatori. Acum, fondatorul Chris DeWolfe sustine ca regreta contractul. "Cand am semnat cu Google, am dublat numarul de anunturi de pe pagina, totul era mai inghesuit", sustine acesta.

Profitul, pus inaintea utilizatorului

Marimea, calitatea si plasarea anunturilor a devenit o alta problema la MySpace: unele reclame aveau imagini grotesti, care indepartau utilizatorii, insa erau permise pentru profit. La un moment dat, echipa s-a revoltat si a cerut furnizorilor de reclame sa "curete" imaginile: veniturile au scazut cu 20 de milioane de dolari.

"Era multa presiune de a creste veniturile. Erau unele lucruri care ar fi putut face site-ul mai eficient pentru utilizator, dar nu le-am facut pentru ca ar fi redus numarul de afisari, ceea ce ne-ar fi afectat", spune si Shawn Gold, fost director de marketing la MySpace.

Citeste continuarea pe Ziare.com

#myspace, #internet, #rupert murdoch, #google , #stiri Google