Automobilul fara sofer starneste ingrijorare: Un proiect prea ambitios pentru timpurile noastre

Vineri, 24 Octombrie 2014, ora 16:49
2556 citiri
Automobilul fara sofer starneste ingrijorare: Un proiect prea ambitios pentru timpurile noastre
Sursa foto: drive.com.au

Tehnologia pentru realizarea masinii autopilotate a generat eforturi immense din partea unor firme precum Google sau Audi de a duce la bun sfarsit acest deziderat ingineresc. Progresele sunt uimitoare daca este sa ne gandim ca in urma cu un deceniu, inginerii aproape ca nu concepeau ca volanul unui masini in trafic sa fie coordonat de altceva decat de mainile unui sofer.

Chiar si asa, sunt inca voci care sustin ca nu vad o soarta buna pentru masinile fara sofer. O mare parte dintre pesimisti se leaga de problemele intrate deja in dezbatere in randul avocatilor, firmelor de asigurari si a autoritatilor cu rol de coordonare si siguranta in trafic, cele privind incidentele in trafic, atribuirea vinovatiei si raspunderea civila sau penala a autorilor, constata reporterii publicatiei The Economist.

Prea multi ingrijorati

In Statele Unite, legislatia rutiera din diverse zone a fost modificata pentru a asigura un minim set de reguli in momentul aparitiei automobilelor autonome. Cu toate acestea, corul grijuliilor alarmati de potentiale pericole si confuzii starnite de aparitia in trafic a masinilor fara sofer este unul numeros. Insa, recentele tehnologii dezvoltate arata ca deficientele caracteristice unei masini autonome presupun riscuri apropiate de cele ale unei masini controlata 100% de catre om.

Lee Gomes, unul dintre colaboratorii revistei Slate, se arata ingrijorat de faptul ca o masina autonoma poate avansa intr-un teritoriu necartografiat prin GPS sau ca o masina fara sofer ar putea provoca accidente in momentul in care camerele de bord ar fi orbite de soarele puternic sau de erorile de sistem date de calculatorul de bord in momentul in care un nou semn de circulatie ar fi pus pe drumurile publice.

Cazuri pe care mai toti soferii le-au trait in momentul in care au incercat "o scurtatura", au uitat rolul parasolarului de pe plafonul cabinei sau in care au ridicat din umeri la "Crucea Sf. Andrei", ori la indicatorul "Atentie, animale salbatice!".

Marea diferenta dintre om si calculator, in aceste cazuri, este ca un calculator care da eroare, de exemplu, se va opri din trafic, in timp ce un sofer va marsa in continuare convins ca este pe calea cea buna.

Ironia sortii

In mod ironic, avansul tehnologiei ucide sansa produselor, pe care aceasta ar urma sa fie implementata, de a prinde o larga raspandire in randul consumatorilor. Pasi tehnologici rapizi au eliminat deja o buna parte din forta de munca inclusa in clasa de mijloc din tarile dezvoltate. O astfel de situatie, a unui buget limitat, transforma un taxi chemat prin telefon mult mai util decat un vehicul autonom aflat in proprietatea ta. Este si un exemplu perfect in care stagnarea salariilor se intoarce impotriva cresterii economice prin limitarea puterii de consum.

Evolutia tehnologica si ritmul crescut al acesteia ar putea sa aiba un efect de bumerang daca nu se pun in calcul si efectele asupra nivelului de viata al persoanelor care urmeaza sa fie inlocuite de noile tehnologii.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#evolutie tehnologica, #competitie om masina, #automobile autonome, #consum, #limitarea puterii de consum, #stagnare salariala , #stiri Google