Blogul a devenit dintr-o simpla pasiune o adevarata industrie de facut bani. In SUA, un blogger poate obtine, lunar, de la advertiseri intre 4 si 20.000 de dolari, in functie si de numarul de accesari ale site-ului.
Blogging sau weblogging. O activitate care
a explodat in ultimii ani in lumea virtuala, datorita accesului tot mai facil
la internet. Multi au speculat interesul internautilor pentru acest fenomen si
au facut din asta o afacere.
Datorita evolutiei internetului si a
orientarii spre PR, multe firme folosesc aceasta unealta pentru a se apropia de
client. Motiv pentru care putem imparti blogurile in cateva categorii: blog
personal si blog corporativ (corporatist), bloguri tematice impreuna cu
site-uri unde puteti inscrie articolele plasate pe blog. Scrisul, un hobby
pentru multi dintre noi, se poate transforma intr-o ocupatie destul de banoasa.
Cu toate astea, nu exista, cel putin pana acum, date care sa arate ca vreun
scriitor de blog a ajuns in topul Forbes.
Subiecte cat mai diverse inseamna mai multe
accesari
"Scrisul este foarte asemanator cu
prostitutia. La inceput il practici de placere, mai apoi pentru cativa
prieteni, pentru ca in final sa ajungi sa ceri bani pentru a presta asa
ceva". Spusele apartin lui Moliere, unul dintre cei mai mari dramaturgi ai
secolului XVI. Recunosc, acest mic citat l-am descoperit pe un blog al unei
persoane intitulata Ashley Sinatra, ce se autointituleaza cea de-a patra
verisoara a celebrului cantaret si actor american, care invata la un colegiu in
California.
Nu garantez ca cea care detine blogul are
vreun grad de rudenie cu vedeta americana, insa am descoperit pe site-ul ei
aproape 300 de texte si trimiteri ale unor alte site-uri Associated Content,
Helium si Gather. Acesta face legatura intre scrisul ca hobby si cel care a
devenit deja un mjloc prin care iti castigi existenta.
Oameni ca presupusa Ashley Sinatra scriu
nenumarate articole zilnice pe web, condusi de motivatiile lui Moliere: propria
exprimare, comunicarea cu semenii si, mai nou, cativa bani din partea
companiilor interesate. Subiectele sunt cat se poate de diverse, incepand cu
modalitati prin care poti sa-ti cumperi o bicicleta si ajung la sfaturi
medicale complexe sau discutii pe teme filosofice. Important este sa-ti gasesti
cat mai multi adepti care sa acceseze pagina de web.
Acest tip de site-uri evolueaza catre un
nou mod de a publica texte si o noua provocare: sa gasesti echilibrul intre
impartirea informatiei despre diverse bunuri de larg consum si a bunastarii.
Pentru ca daca ai subiecte fierbinti, si aici nu ma refer la barfe despre
vedete, cu atat esti mai cautat.
Cu cat site-ul tau este mai accesat, si
valoarea sponsorizarilor creste. De fapt, unii specialisti in mass-media au
mers ceva mai departe si au concluzionat ca un blog poate fi un serios
instrument de formare a opiniilor, dar si de manipulare.
Link-urile sponsorizate, o afacere banoasa
Inventata la sfarsitul anilor ‘90 de catre
Overture, o societate cumparata de Yahoo, piata legaturilor sponsorizate, in
prezent dominata de Google, a afisat o permanenta crestere. Odata cu succesul
blogurilor, marile motoare de cautare au transformat informatia on-line intr-un
fel de concurs de popularitate.
Si cam asa functioneaza si Google, care
masoara numarul de link-uri ale unui site respectiv, iar mai apoi ii aplica
valori de rating. Cei de la Google isi motiveaza miscarea si spun ca, in mod
logic, oamenii simt nevoia sa intre pe un anumit link unde pot gasi informatii
care sa ii ajute, intr-un fel sau altul, in loc sa piarda timp pe site-uri
precum cele dedicate divertismentului.
Cursul actiunilor Google listate la bursa
din New York au inregistrat o scadere importanta cu 7% dupa publicarea unui
studiu al comScore Inc., care releva faptul ca numarul de accesari ale
legaturilor sponsorizate de pe site-ul Google a scazut.
Conform studiului, in ianuarie 2008, au
fost inregistrate 532 de milioane de accesari pe aceste legaturi in Statele
Unite, in scadere cu 12% fata de luna septembrie a anului trecut. Intre timp,
cele mai populare site-uri internationale, Yahoo sau Yotube, dau doua exemple
din multiplele existente pe internet, functioneaza pe cu totul alte principii.
Sunt pline de continut, in mare parte
incarcat de utilizatori, iar principala activitate o reprezinta impartirea de
idei si principii, prin ajutorul site-ului, fara a astepta vreo remuneratie.
Ideea din spatele blogului care aduce bani este sa reusesti sa acaparezi cat
mai multa lume, pentru a reusi sa convingi firma care te sponsorizeaza ca ceea
ce scrii este de real interes. Si asta se vede doar in numarul de vizite
zilnice ale adresei de blog.
Compania Google conduce detasat
Cel mai aproape de acest model este site-ul
Associated Content, detinut de Google, alaturi de presedintele Asociatiei
Americane de Publicitate, Tim Armstrong. Adwords este unul dintre cel mai
raspandite programe de link-uri sponsorizate. Blogul s-a transformat in
afacere, si ca orice business, si link-urile sponsorizate trebuie sa reuseasca
sa aduca bani.
In cazul campaniilor de acest gen se
folosesc indicatori de eficienta. Numarul de afisari este foarte important
pentru ca arata de cate ori a aparut reclama in momentul cautarii unor anumite
cuvinte cheie. In unele cazuri afisarea nu se plateste.
Numarul de vizite, adica cei care acceseaza
reclama si intra pe site-ul companiei in cauza. Costul pe click reprezinta
valoarea platii pentru fiecare accesare a reclamei. Rata de click este raportul
intre numarul de clickuri si cel de afisari.
Pe multe site-uri, acesta este in jurul
valorii de 1%, adica un click la 100 de afisari. Numarul de conversii
reprezinta numarul de persoane care, odata intrate pe site, mai fac o actiune
suplimentara, relavanta pentru firma care posteaza publicitate. Asta pentru ca
cei care acceseaza pagina se inscriu intr-un formular ajung intr-o anumita
pagina, se inscriu la un newsletter, cumpara.
Deci, o bogata baza de date, benefica
pentru aproape orice companie. Rata de conversie este raportul dintre numarul
de conversii si cel de click-uri. De asemenea, mai exista si costul pe conversie,
cu alte cuvinte cat plateste compania pentru fiecare conversie rezultata.
Bugetul unei campanii de link-uri sponsorizate in Romania poate fi stabilit de
la cativa euro pe zi la cateva sute pe zi, uneori chiar si mai mult, in functie
de o sumedenie de factori.
Bugetul de publicitate variaza intre 100 si
5.000 de euro
Probabil ca cel mai important il reprezinta
piata pe care activezi. Pentru un domeniu de nisa, de exemplu un magazin
on-line de orhidee, este suficient un buget de 100 de euro pe luna. Pentru o
banca sau un ansamblu rezidential, un buget de 3.000-5.000 euro pe luna este un
buget frecvent intalnit.
Numarul de vizitatori pe care-l doresti sa
ti-l aduca o astfel de campanie variaza intre cateva sute pe luna si cateva
zeci de mii pe luna. Un alt element este valoarea costului pe click (vizitator
pe site) pe care esti dispus sa il platesti.
O valoare medie pentru Romania este intre
0,1-0,2 euro pe click. Sunt insa domenii precum financiar, inchirieri masini
sau software, unde competitia acerba a dus la cresterea acestor valori de
cateva ori. In afara de elementele de mai sus exista si alti factori ce
influenteaza costurile si, implicit, bugetul. Si aici pot fi mentionate rata de
click, pozitia dorita in pagina, in raport cu competitia sau cuvintele-cheie.
In ultima perioada, bloggerii au inceput
sa caute sisteme ceva mai sigure, respectiv la vanzarea link-urilor de tip
imagine sau text advertiserilor. E si normal, de obicei plata e mai mare, e
fixata de catre blogger dupa diferite criterii, cum ar fi pozitia in pagina sau
valorile de trafic, si e introdusa intr-un mod placut, nu brutal, in
template-ul blogului.
Libertate mai mare pe link-urile platite
Nu e intotdeauna usor sa gasesti un
advertiser care sa fie dispus sa plateasca pentru un link in blogul tau, nici
pentru advertiseri nu e usor sa te gaseasca ori sa gaseasca un blog de aceeasi
nisa ca link-ul respectiv. Aici intervin sistemele de link-uri platite, si
pentru ca e cel mai popular, cel mai folosit si cel mai laudat ne oprim la el,
la Text Link Ads.
Acesta e un sistem de legatura publisher -
advertiser, un centru in care tu ca blogger doritor de a vinde link-uri te
inscrii acolo, iti fixezi sau iti e fixat un pret pentru link/luna si esti
afisat intr-o lista de bloguri, de unde advertiserul te alege si prin
intermediul acestui sistem cumpara link-uri de la tine.
Pretul unui link pe luna porneste de pe la
10-15$ pana la peste 2.000$. Principalul motiv pentru un astfel de site il
reprezinta controlul mai mare asupra continutului, deci poti fixa un pret, poti
sa accepti sau sa refuzi oferte de cumparare a link-urilor, poti sa pui aceste
link-uri oriunde vrei. Acest lucru ajuta mult, multi vizitatori nestiind de
"comercialul" din link-uri, confundandu-le cu cele obisnuite,
genereaza trafic pentru respectivele link-uri si advertiserul cumpara in
continuare.
Tot acest control al pozitionarii
link-urilor te scapa de o eventuala senzatie de sufocare sau dezordonare in
cadrul blogului, cum se intampla cu blocurile de reclama AdSense. Text Link
Ads, la fel ca si AdSense, prezinta mai multe metode de introducere a
link-urilor. Cel mai simplu e cel original de care v-am vorbit mai sus. Un
simplu cod generat de voi pe care il introduceti in sidebar ori unde vreti si
ce genereaza o lista cu link-urile cumparate. E vizibil pe intregul blog, e
ordonat.
Fraudele pe internet, sursa de venit la
romani
Cele mai multe atacuri de tip
"phishing" asupra clientilor eBay provin din Romania, China si Rusia,
a declarat un director al companiei de licitatii online din SUA, care sustine
ca fraudele pe Internet ar reprezinta principala sursa de venit in unele orase
romanesti, potrivit site-ului silicon.com.
Modalitatea de fraudare prin e-mail,
cunoscuta sub numele de "phishing", consta in transmiterea de mesaje
catre utilizatorii de casute postale electronice prin care li se solicita
acestora date personale de identificare. "Aceste atacuri sunt cu siguranta
organizate.
Exista orase in Romania unde toate
eforturile se concentreaza asupra site-urilor precum eBay, ca reprezentand
principala sursa de venit", a declarat Mark Lee, directorul pentru
securitate al eBay Marea Britanie. Utilizatorii eBay sunt insa tintele unor
activitati infractionale, printre care si operatiunile de tip
"phishing", prin care infractorii obtin acces la date confidentiale.
Acest lucru se intampla deoarece "nu exista o teama de o pedeapsa
reala" in state precum Romania, China si Rusia, a spus Lee.
In luna iunie a anului trecut, eBay a facut
publice detaliile privind o campanie desfasurata pe parcursul a trei ani, cu
scopul de a stopa fraudele comise de romani prin intermediul Internetului. In
urma campaniei au fost arestate mai multe sute de persoane.
Majoritatea eforturilor de aplicare a legii
in domeniu sunt canalizate spre situatia din Bucuresti, dar cele mai multe
cazuri identificate in timpul campaniei au provenit din orasele mai mici, unde
o echipa de experti eBay a descoperit circa 200 de cazuri de fraude, care au
avut legatura cu organizatorul de licitatii online, a spus Lee.
El a mentionat ca atacurile
"phishing" raman principala amenintare cu care se confrunta
utilizatorii eBay.
Totusi, oficialul a adaugat ca numarul
acestor atacuri nu a crescut, ca urmare a informarii utilizatorilor in ceea ce
priveste dezvaluirea informatiilor personale si a masurilor de securitate cu
care sunt dotate noile motoare de cautare pe Internet. (Iulian Budusan)
Metoda de calcul a link-urilor sponsorizate
Cu un buget de 5 euro, reclama este afisata
intr-o zi de 1.000 de ori. Daca 20 persoane dau click si 5 dintre ele fac o
conversie, adica vor cumpara online, indicatorii de eficienta vor fi urmatorii:
Rata de click: 20/1000 = 2%
Cost pe click : 5 / 20 = 0,25 / click
Rata de conversie = 5 / 20 = 25%
Costul pe conversie = 5 / 5 conversii = 1
euro