Bloggingul, un "hobby" devenit meserie, din care se castiga tot mai multi bani

Luni, 10 Martie 2008, ora 23:54
2352 citiri
Bloggingul, un "hobby" devenit meserie, din care se castiga tot mai multi bani

Blogul a devenit dintr-o simpla pasiune o adevarata industrie de facut bani. In SUA, un blogger poate obtine, lunar, de la advertiseri intre 4 si 20.000 de dolari, in functie si de numarul de accesari ale site-ului.

Blogging sau weblogging. O activitate care

a explodat in ultimii ani in lumea virtuala, datorita accesului tot mai facil

la internet. Multi au speculat interesul internautilor pentru acest fenomen si

au facut din asta o afacere.

 

Datorita evolutiei internetului si a

orientarii spre PR, multe firme folosesc aceasta unealta pentru a se apropia de

client. Motiv pentru care putem imparti blogurile in cateva categorii: blog

personal si blog corporativ (corporatist), bloguri tematice impreuna cu

site-uri unde puteti inscrie articolele plasate pe blog. Scrisul, un hobby

pentru multi dintre noi, se poate transforma intr-o ocupatie destul de banoasa.

Cu toate astea, nu exista, cel putin pana acum, date care sa arate ca vreun

scriitor de blog a ajuns in topul Forbes.

 

Subiecte cat mai diverse inseamna mai multe

accesari

 

"Scrisul este foarte asemanator cu

prostitutia. La inceput il practici de placere, mai apoi pentru cativa

prieteni, pentru ca in final sa ajungi sa ceri bani pentru a presta asa

ceva". Spusele apartin lui Moliere, unul dintre cei mai mari dramaturgi ai

secolului XVI. Recunosc, acest mic citat l-am descoperit pe un blog al unei

persoane intitulata Ashley Sinatra, ce se autointituleaza cea de-a patra

verisoara a celebrului cantaret si actor american, care invata la un colegiu in

California.

 

Nu garantez ca cea care detine blogul are

vreun grad de rudenie cu vedeta americana, insa am descoperit pe site-ul ei

aproape 300 de texte si trimiteri ale unor alte site-uri Associated Content,

Helium si Gather. Acesta face legatura intre scrisul ca hobby si cel care a

devenit deja un mjloc prin care iti castigi existenta.

 

Oameni ca presupusa Ashley Sinatra scriu

nenumarate articole zilnice pe web, condusi de motivatiile lui Moliere: propria

exprimare, comunicarea cu semenii si, mai nou, cativa bani din partea

companiilor interesate. Subiectele sunt cat se poate de diverse, incepand cu

modalitati prin care poti sa-ti cumperi o bicicleta si ajung la sfaturi

medicale complexe sau discutii pe teme filosofice. Important este sa-ti gasesti

cat mai multi adepti care sa acceseze pagina de web.

 

Acest tip de site-uri evolueaza catre un

nou mod de a publica texte si o noua provocare: sa gasesti echilibrul intre

impartirea informatiei despre diverse bunuri de larg consum si a bunastarii.

Pentru ca daca ai subiecte fierbinti, si aici nu ma refer la barfe despre

vedete, cu atat esti mai cautat.

 

Cu cat site-ul tau este mai accesat, si

valoarea sponsorizarilor creste. De fapt, unii specialisti in mass-media au

mers ceva mai departe si au concluzionat ca un blog poate fi un serios

instrument de formare a opiniilor, dar si de manipulare.

 

Link-urile sponsorizate, o afacere banoasa

 

Inventata la sfarsitul anilor ‘90 de catre

Overture, o societate cumparata de Yahoo, piata legaturilor sponsorizate, in

prezent dominata de Google, a afisat o permanenta crestere. Odata cu succesul

blogurilor, marile motoare de cautare au transformat informatia on-line intr-un

fel de concurs de popularitate.

 

Si cam asa functioneaza si Google, care

masoara numarul de link-uri ale unui site respectiv, iar mai apoi ii aplica

valori de rating. Cei de la Google isi motiveaza miscarea si spun ca, in mod

logic, oamenii simt nevoia sa intre pe un anumit link unde pot gasi informatii

care sa ii ajute, intr-un fel sau altul, in loc sa piarda timp pe site-uri

precum cele dedicate divertismentului.

 

Cursul actiunilor Google listate la bursa

din New York au inregistrat o scadere importanta cu 7% dupa publicarea unui

studiu al comScore Inc., care releva faptul ca numarul de accesari ale

legaturilor sponsorizate de pe site-ul Google a scazut.

 

Conform studiului, in ianuarie 2008, au

fost inregistrate 532 de milioane de accesari pe aceste legaturi in Statele

Unite, in scadere cu 12% fata de luna septembrie a anului trecut. Intre timp,

cele mai populare site-uri internationale, Yahoo sau Yotube, dau doua exemple

din multiplele existente pe internet, functioneaza pe cu totul alte principii.

 

Sunt pline de continut, in mare parte

incarcat de utilizatori, iar principala activitate o reprezinta impartirea de

idei si principii, prin ajutorul site-ului, fara a astepta vreo remuneratie.

Ideea din spatele blogului care aduce bani este sa reusesti sa acaparezi cat

mai multa lume, pentru a reusi sa convingi firma care te sponsorizeaza ca ceea

ce scrii este de real interes. Si asta se vede doar in numarul de vizite

zilnice ale adresei de blog.

 

Compania Google conduce detasat

 

Cel mai aproape de acest model este site-ul

Associated Content, detinut de Google, alaturi de presedintele Asociatiei

Americane de Publicitate, Tim Armstrong. Adwords este unul dintre cel mai

raspandite programe de link-uri sponsorizate. Blogul s-a transformat in

afacere, si ca orice business, si link-urile sponsorizate trebuie sa reuseasca

sa aduca bani.

 

In cazul campaniilor de acest gen se

folosesc indicatori de eficienta. Numarul de afisari este foarte important

pentru ca arata de cate ori a aparut reclama in momentul cautarii unor anumite

cuvinte cheie. In unele cazuri afisarea nu se plateste.

 

Numarul de vizite, adica cei care acceseaza

reclama si intra pe site-ul companiei in cauza. Costul pe click reprezinta

valoarea platii pentru fiecare accesare a reclamei. Rata de click este raportul

intre numarul de clickuri si cel de afisari.

 

Pe multe site-uri, acesta este in jurul

valorii de 1%, adica un click la 100 de afisari. Numarul de conversii

reprezinta numarul de persoane care, odata intrate pe site, mai fac o actiune

suplimentara, relavanta pentru firma care posteaza publicitate. Asta pentru ca

cei care acceseaza pagina se inscriu intr-un formular ajung intr-o anumita

pagina, se inscriu la un newsletter, cumpara.

 

Deci, o bogata baza de date, benefica

pentru aproape orice companie. Rata de conversie este raportul dintre numarul

de conversii si cel de click-uri. De asemenea, mai exista si costul pe conversie,

cu alte cuvinte cat plateste compania pentru fiecare conversie rezultata.

Bugetul unei campanii de link-uri sponsorizate in Romania poate fi stabilit de

la cativa euro pe zi la cateva sute pe zi, uneori chiar si mai mult, in functie

de o sumedenie de factori.

 

Bugetul de publicitate variaza intre 100 si

5.000 de euro

 

Probabil ca cel mai important il reprezinta

piata pe care activezi. Pentru un domeniu de nisa, de exemplu un magazin

on-line de orhidee, este suficient un buget de 100 de euro pe luna. Pentru o

banca sau un ansamblu rezidential, un buget de 3.000-5.000 euro pe luna este un

buget frecvent intalnit.

 

Numarul de vizitatori pe care-l doresti sa

ti-l aduca o astfel de campanie variaza intre cateva sute pe luna si cateva

zeci de mii pe luna. Un alt element este valoarea costului pe click (vizitator

pe site) pe care esti dispus sa il platesti.

 

O valoare medie pentru Romania este intre

0,1-0,2 euro pe click. Sunt insa domenii precum financiar, inchirieri masini

sau software, unde competitia acerba a dus la cresterea acestor valori de

cateva ori. In afara de elementele de mai sus exista si alti factori ce

influenteaza costurile si, implicit, bugetul. Si aici pot fi mentionate rata de

click, pozitia dorita in pagina, in raport cu competitia sau cuvintele-cheie.

 

In ultima perioada, bloggerii au inceput

sa caute sisteme ceva mai sigure, respectiv la vanzarea link-urilor de tip

imagine sau text advertiserilor. E si normal, de obicei plata e mai mare, e

fixata de catre blogger dupa diferite criterii, cum ar fi pozitia in pagina sau

valorile de trafic, si e introdusa intr-un mod placut, nu brutal, in

template-ul blogului.

 

Libertate mai mare pe link-urile platite

 

Nu e intotdeauna usor sa gasesti un

advertiser care sa fie dispus sa plateasca pentru un link in blogul tau, nici

pentru advertiseri nu e usor sa te gaseasca ori sa gaseasca un blog de aceeasi

nisa ca link-ul respectiv. Aici intervin sistemele de link-uri platite, si

pentru ca e cel mai popular, cel mai folosit si cel mai laudat ne oprim la el,

la Text Link Ads.

 

Acesta e un sistem de legatura publisher -

advertiser, un centru in care tu ca blogger doritor de a vinde link-uri te

inscrii acolo, iti fixezi sau iti e fixat un pret pentru link/luna si esti

afisat intr-o lista de bloguri, de unde advertiserul te alege si prin

intermediul acestui sistem cumpara link-uri de la tine.

 

Pretul unui link pe luna porneste de pe la

10-15$ pana la peste 2.000$. Principalul motiv pentru un astfel de site il

reprezinta controlul mai mare asupra continutului, deci poti fixa un pret, poti

sa accepti sau sa refuzi oferte de cumparare a link-urilor, poti sa pui aceste

link-uri oriunde vrei. Acest lucru ajuta mult, multi vizitatori nestiind de

"comercialul" din link-uri, confundandu-le cu cele obisnuite,

genereaza trafic pentru respectivele link-uri si advertiserul cumpara in

continuare.

 

Tot acest control al pozitionarii

link-urilor te scapa de o eventuala senzatie de sufocare sau dezordonare in

cadrul blogului, cum se intampla cu blocurile de reclama AdSense. Text Link

Ads, la fel ca si AdSense, prezinta mai multe metode de introducere a

link-urilor. Cel mai simplu e cel original de care v-am vorbit mai sus. Un

simplu cod generat de voi pe care il introduceti in sidebar ori unde vreti si

ce genereaza o lista cu link-urile cumparate. E vizibil pe intregul blog, e

ordonat.

 

Fraudele pe internet, sursa de venit la

romani

 

Cele mai multe atacuri de tip

"phishing" asupra clientilor eBay provin din Romania, China si Rusia,

a declarat un director al companiei de licitatii online din SUA, care sustine

ca fraudele pe Internet ar reprezinta principala sursa de venit in unele orase

romanesti, potrivit site-ului silicon.com.

 

Modalitatea de fraudare prin e-mail,

cunoscuta sub numele de "phishing", consta in transmiterea de mesaje

catre utilizatorii de casute postale electronice prin care li se solicita

acestora date personale de identificare. "Aceste atacuri sunt cu siguranta

organizate.

 

Exista orase in Romania unde toate

eforturile se concentreaza asupra site-urilor precum eBay, ca reprezentand

principala sursa de venit", a declarat Mark Lee, directorul pentru

securitate al eBay Marea Britanie. Utilizatorii eBay sunt insa tintele unor

activitati infractionale, printre care si operatiunile de tip

"phishing", prin care infractorii obtin acces la date confidentiale.

Acest lucru se intampla deoarece "nu exista o teama de o pedeapsa

reala" in state precum Romania, China si Rusia, a spus Lee.

 

In luna iunie a anului trecut, eBay a facut

publice detaliile privind o campanie desfasurata pe parcursul a trei ani, cu

scopul de a stopa fraudele comise de romani prin intermediul Internetului. In

urma campaniei au fost arestate mai multe sute de persoane.

 

Majoritatea eforturilor de aplicare a legii

in domeniu sunt canalizate spre situatia din Bucuresti, dar cele mai multe

cazuri identificate in timpul campaniei au provenit din orasele mai mici, unde

o echipa de experti eBay a descoperit circa 200 de cazuri de fraude, care au

avut legatura cu organizatorul de licitatii online, a spus Lee.

El a mentionat ca atacurile

"phishing" raman principala amenintare cu care se confrunta

utilizatorii eBay.

 

Totusi, oficialul a adaugat ca numarul

acestor atacuri nu a crescut, ca urmare a informarii utilizatorilor in ceea ce

priveste dezvaluirea informatiilor personale si a masurilor de securitate cu

care sunt dotate noile motoare de cautare pe Internet. (Iulian Budusan)

 

Metoda de calcul a link-urilor sponsorizate

 

Cu un buget de 5 euro, reclama este afisata

intr-o zi de 1.000 de ori. Daca 20 persoane dau click si 5 dintre ele fac o

conversie, adica vor cumpara online, indicatorii de eficienta vor fi urmatorii:

Rata de click: 20/1000 = 2%

Cost pe click : 5 / 20 = 0,25 / click

Rata de conversie = 5 / 20 = 25%

Costul pe conversie = 5 / 5 conversii = 1

euro