O noua manie online: scurtarea URL-urilor

Miercuri, 16 Decembrie 2009, ora 00:16
2255 citiri
O noua manie online: scurtarea URL-urilor

La scurt timp dupa lansarea Twitter, utilizatorii si-au dat seama ca unele adrese web interesante sunt pur si simplu prea lungi pentru a fi postate pe sistemul care permite mesaje de numai 140 de caractere si a inceput o noua manie, scurtarea URL-urilor, iar Google si Facebook intra astazi oficial pe acest nou segment.

La inceput era un singur serviciu de scurtare, TinyURL, dar la putin timp au inceput sa apara competitorii. A aparut Bit.ly, care acum este printre cele mai utilizate servicii, apoi Ow.ly sau Tr.im si altele asemenea. Desi sunt foarte populare, astfel de servicii sunt foarte greu de monetizat.

Totusi, Google a lansat ieri Goo.gl, care face acelasi lucru, iar proprietarii Facebook au lansat fb.me pentru scurtarea adreselor. De asemenea, serviciul Bit.ly a lansat versiunea Pro, in care utilizatorul poate alege un cuvant cheie in loc de literele aleatoare pe care le adauga sistemele de scurtare.

In Romania exista si serviciul sp2.ro (scurt pe doi), care permite si atribuirea de cuvinte pentru anumite link-uri, totul in mod gratuit.

Cu ajutorul serviciilor de scurtare, adresele ocupa 10-15 caractere din 140 in loc sa ajunga in unele cazuri si la 50 de caractere sau mai mult. Bit.ly a intrat in atentia analistilor dupa ce a depasit – nimeni nu stie cum – TinyURL, devenint cel mai popular sistem de scurtare pe Twitter.

Serviciul Pro de la Bit.ly va permite companiilor sa achizitioneze mini-domenii personalizate, diferite de domeniul companiei. Astfel, The New York Times va folosi pe viitor pentru bloguri nyti.ms/articol, de exemplu.

Serviciul Pro include statistici in timp real, respectiv vizualizarea link-urilor si click-urile primite, un avantaj competitiv pentru furnizorii de informatii online. Statisticile sunt mai detaliate decat serviciile publice actuale, iar actualizarea se face la fiecare 15 secunde.

Pe langa New York Times, in program au intrat deja Huffington Post, The Onion, Wall Street Journal si altii. Bit.ly nu a declarat deocamdata cat costa acest serviciu. Oricine poate solicita versiunea pro a serviciului, doar ca trebuie sa fie inregistrat pe Bit.ly.

Lansarea Bit.ly Pro coincide cu anuntarea serviciului de scurtare al Google, Goo.gl.

Serviciul este disponibil doar pentru anumite produse Google, nu pentru orice URL public. De exemplu pentru Feedburner, utilizatorii care folosesc serviciul de optimizare RSS vor putea trimite articolele si pe Twitter, cu adresele scurtate de Goo.gl.

De asemenea, utilizatorii toolbar-ului Google pentru Internet Explorer si Firefox pot trimite cunoscutilor (share) anumite adrese web in varianta scurtata, cu Goo.gl.

Despre Facebook s-a auzit de ceva vreme ca lucreaza la un proiect similar. PCWorld scrie ca este vorba despre Fb.me, care ar putea reduce dimensiunea link-urilor trimise de utilizatori. Sistemul Facebook este deja activ, dar este folosit doar pentru scurtarea adreselor aratate pe telefonul mobil.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#google, #url, #scurtare, #twitter , #stiri Google