Trei mituri despre deschiderea unei afaceri

Luni, 11 Ianuarie 2010, ora 09:31
3430 citiri
Trei mituri despre deschiderea unei afaceri

Multi viseaza sa scape de viata de angajat si sa isi deschida propria afacere. Isi imagineaza ca vor fonda urmatorul Google sau Apple. De la Steve Jobs la Bill Gates, multi dintre cei mai bogati oameni ai lumii au inceput ca mici intreprinzatori, deci nu e de mirare ca exista credinta si speranta ca aceasta e calea spre bogatie si fericire.

Dar sa infiintezi o companie profitabila e greu si necesita sacrificii, mai ales in aceste vremuri de recesiune. Mai mult de 50% din firme dau faliment in primii 5 ani. Fondatorii lor isi petrec aceasta perioada de timp sarind peste vacante si chiar peste mese pentru a face afacerea sa mearga.

Inainte de a incepe, Forbes te avertizeaza asupra existentei unor mituri legate de punerea pe picioare a unei afaceri. E bine sa le afli, inainte ca firme ta sa se scufunde.

Primul mit se refera la punerea la punct a planului de afaceri.
Se spune ca trebuie sa dedici mult timp pregatirii unei strategii detaliate. Multi profesori de economie si consultanti recomanda sa scriem scenarii si proiectii financiare stufoase.

Prea multi intreprinzatori se incuie in birou chiar si sase luni chinuindu-se sa puna la punct planul de afaceri perfect.

Problema e ca piata se schimba asa de repede incat nu poti sa stii cum vor primi consumatorii produsul tau atat de bine gandit. Acele sase luni ar fi fost mai bine folosite daca in acest interval ai fi incercat sa scoti pe piata si sa vinzi produsul sau serviciul respectiv, sa te confrunti cu problemele reale, cerintele si doleantele clientului.

Cel mai simplu ar fi pentru intreprinzatori sa faca un plan care sa contina 5 pana la 10 obiective de afaceri si cateva proiectii financiare, calculate in mare, fara o matematica prea complicata.

Cel mai important e sa fii realist atunci cand iti previzionezi veniturile. Prea multi intreprinzatori care vand flori de plastic sau cine stie ce altceva isi pun in plan ca firmele lor vor avea profit cat Google in 5 ani. E cea mai mare greseala.

In loc sa scrii un plan ultradetaliat cu proiectii nerealiste, mai bine te concentrezi pe descoperirea celor 5 pana la 10 obiective si apuca-te efectiv de lucru. La fiecare 3 luni, uita-te la lista cu obiective si vezi daca trebuie sa mai adaugi altele sau sa le schimbi pe cele vechi.

Un plan de afaceri trebuie sa serveasca drept ghid, nu-l tratati ca pe o Biblie. O afacere evolueaza in mod natural, in functie de cerintele pietei, si e normal sa se schimbe si planul tau in functie de necesitatile consumatorilor.

Al doilea mit este ca pentru un intreprinzator cheia succesului este sa faci cel mai tare si inovator produs. Mai bine ti-ai pune intrebarea daca cineva va cumpara produsul tau minune. Antreprenorii sunt deseori visatori si inventatori. Multi sunt atat de fascinati de cat de cool e produsul lor, incat uita sa se intereseze si daca cineva ar da bani ca sa il procure.

Sa ne gandim de exemplu la vehiculul Segway. A generat o nebunie pe piata cand s-a lansat. Cine poate uita cum a cazut presedintele american George Bush de pe un Segway in 2003? E un concept cool, dar piata pentru acest vehicul nu este suficient de mare pentru sustine o dezvoltare a firmei asa cum se asteptau fondatorii.

In afara de depozite si aeroporturi, nimeni nu are nevoie de Segway, iar costurile de productie sunt uriase.

Ce trebuie sa faci e sa scoti cat mai repede produsul tau pe piata, sa incepi sa ai venituri de pe urma lui si feedback de la consumatori. Toate companiile, mari sau mici, trebuie sa se fie orientate spre consumator, nu spre echipa de inventatori. Trebuie sa tii cont de ce isi doresc clientii si sa faci produse in functie de acest feedback.

Ciclul de vanzare pentru afacerile aflate la inceput e mult mai lung decat se asteapta intreprinzatorii. Estimeaza cat iti va lua pana vinzi primul produs si apoi inmulteste cu 5 pentru a te apropia de perioada care iti va fi de fapt necesara sa pui totul la punct.

Nu pierde timp perfectionand produsul inainte de a-l scoate pe piata. Prea multi patroni isi imbunatatesc produsul la nesfarsit inainte de a incepe sa vanda, asa incat, pana se simt pregatiti sa iasa pe piata, raman fara capital si trebuie sa inchida afacerea.

Scoate pe piata un produs care functioneaza si repara defectele pe parcurs
. In acest fel vei primi si un feedback valoros legat de punctele forte si slabiciunile produsului tau, pentru ca de multe ori piata nu este de acord cu tine in ceea ce priveste perfectiunea.

Deseori la un produs e mai importanta calitatea executiei decat noutatea acestuia. Microsoft este exemplul perfect in acest sens. Au produse finisate foarte bine si o distributie excelenta, desi multe servicii sunt mai slabe calitativ comparativ cu cele ale concurentei. Prefera cineva sa utilizeze Internet Explorer mai degraba decat Firefox sau Chrome?

Al treilea mit este ca poti sa lasi altora munca mai grea si mai putin interesanta. Multi cred ca daca sunt sefi inseamna ca pot sa plece de la serviciu devreme si sa isi ia concedii lungi. In realitate e fix pe dos. Intreprinzatorii nu pot niciodata sa se rupa cu adevarat de afacerea lor. Intotdeauna te gandesti la urmatorul contract pe care il vei semna sau la cum sa atragi investitorii.

Mai mult, mai ales la inceput, seful trebuie sa stabileasca stilul de lucru. Patronul trebuie sa fie primul dimineata la birou si sa plece seara ultimul. Daca ceri echipei tale sa faca ore suplimentare si sa stea in delegatie la motel, in loc de un hotel de 5 stele, trebuie sa fii acolo langa ea.

Sa incepi o afacere este o aventura, nu e niciodata usor. Concentreaza-ti timpul si energia pentru a demara afacerea fara un plan extrem de detaliat pentru ca acesta va fi deja depasit pana il termini de scris. Tine minte ca se nu se vinde neaparat cel mai inovator produs, ci cel pe care si-l doresc consumatorii si pe care si-l permit. Lucreaza mai mult si mai greu decat cei din jurul tau. Daca faci toate astea, ai o sansa sa pui temelia unei companii care va rezista la testul timpului.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Când se va lansa primul iPhone cu chipset pe 2nm
Când se va lansa primul iPhone cu chipset pe 2nm
Apple întâmpină întârzieri în implementarea tehnologiei de fabricație pe 2nm pentru cipurile sale. Astfel, cel mai probabil inovația nu va fi disponibilă pentru seria iPhone 17,...
Apple se pregătește să anunțe cel mai puternic procesor al companiei: M4
Apple se pregătește să anunțe cel mai puternic procesor al companiei: M4
Apple se pregătește să lanseze o nouă generație de procesoare, seria M4, destinată să echipeze viitoarele modele de MacBook și computere Mac, conform ultimelor informații. Noile cipuri...
#afaceri, #apple, #google, #jobs, #mituri, #steve , #stiri Google