Solutia pentru taxa de prima inmatriculare auto - o propunere Bloombiz pentru ministrul Vladescu

Luni, 19 Februarie 2007, ora 07:16
2002 citiri
Solutia pentru taxa de prima inmatriculare auto - o propunere Bloombiz pentru ministrul Vladescu

Decizia politica a Guvernului este de a mentine taxa de prima inmatriculare auto, iar pentru a evita declansarea procedurii de infringement din partea CE, Romania trebuie sa aplice taxa nediscriminatoriu, respectiv sa se plateasca la orice inmatriculare nu doar la prima.

"Nu vrem sa desfiintam taxa. Nu vrem. Este o decizie politica a guvernului roman. Vrem sa gasim solutii impreuna cu oficialii de la Comisia Europeana, dar in conditiile in care vrem sa mentinem taxa pentru a proteja mediul", a declarat, duminica, ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, intr-un interviu acordat agentiei NewsIn.

Conform lui Vladescu, Comisia Europeana nu este impotriva aplicarii taxei, ci reclama faptul ca aplicarea ei produce discriminare intre vanzatorul roman si cel membru al UE. "Eu nu fac nimic pentru ca nu vreau sa schimb taxa. UE ne cere ca aceasta taxa sa se plateasca si in cazul in care vanzatorul este un cetatean roman. Este intr-adevar o discriminare", a spus Vladescu

Ministrul finantelor a afirmat ca negocierile dintre partea romana si oficialii UE vor continua si in perioada urmatoare.

In privinta unei eventuale declansari a procedurii de infringement din partea CE, Vladescu considera ca isi asuma acest risc, atat timp cat guvernul de la Bucuresti isi atinge scopul, respectiv protejarea mediului.

"Merg la extrem. Negociem si nu ne intelegem si incep procedurile de infringement. Este o procedura normala. Nu dispare Romania. Taxa functioneaza in perioada aceasta. O sa fie o decizie poate anul viitor in toamna. Poate ca vom castiga daca vom respecta cererile lor sau poate ca vom pierde. Dar scopul va fi atins. Taxa va functiona si in Romania nu vor intra un anume numar de masini poluante. Guvernul si-a stabilit scopul si este gata sa se confrunte cu Comisia si daca la sfarsit fie ca pierde fie ca va castiga masura impusa isi va fi atins scopul. Mie asta mi se pare activitate guvernamentala coerenta", a spus Vladescu.

Vladescu a explicat ca, de la momentul aprobarii Codului Fiscal, vara anului 2006, si pana la momentul aderarii la UE, s-a intalnit de doua ori cu oficiali ai UE pe tema acestei taxe. "De la momentul Raportului de tara in septembrie 2006 am avut o intalnire. Dar s-a discutat pe principii, pentru ca nu eram inca stat membru. Noi am spus ca vrem sa mentinem taxa ei au spus ca exista pericolul sa declanseze procedurile de infringement si ca vor analiza. Comisia nu putea negocia cu Romania pana nu devenea stat membru", a adaugat ministrul finantelor.

Comisia Europeana considera ca taxa de prima inmatriculare, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2007, contravine jurisprudentei Curtii Europene si Tratatului de aderare a Romaniei la UE. CE contesta modul de calcul al taxei si incalcarea principiului nediscriminarii intre cetatenii UE. Astfel, din cauza sistemului de calcul, nivelul taxei pentru masinile vechi depaseste valoarea reziduala a masinilor, iar masinile second hand vandute de cetatenii romani nu sunt taxate la vanzare asa cum se intampla cu cele vandute de alti cetateni UE.

Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.

Solutia Bloombiz

Domnule ministru, redactia Bloombiz doreste sa va propuna o solutie care sa respecte atat canoanele legilor europene dar care sa va permita si dumneavoastra, Guvernului Romaniei, sa va atingeti tintele de protectie. Propunerea va fi expusa in cativa pasi si o explicatie finala.

Pasul 1 - Modificarea legii
Numele de taxa de prima inmatriculare se schimba in permis de inmatriculare. La vanzarea unei masini pe teritoriul Romaniei va fi obligatorie existenta permisului de inmatriculare al masinii. Odata permisul de inmatriculare achitat pentru o masina, el va fi valabil pentru intrega ei existenta.

Pasul 2 - Modificarea tarifului - Ieftinirea
Costul permisului de inmatriculare se modifica la 100 RON pentru orice masina.

Pasul 3 - Amendamentul Bloombiz :)
Taxa de permis de inmatriculare poate fi achitata de proprietar oricand, nu numai la vanzarea masinii.


Pasul 4 - Modificarea tarifului - Scumpirea
La 3 luni de la adoptarea Pasului 2, costul permisului de inmatriculare este adus identic la nivelul... taxei de inmatriculare actuale.


Explicatie: Se creaza oportunitatea a 3 luni de taxa pentru permis de inmatriculare ieftina. 99% din romani o vor plati in aceste 3 luni si vor elibera masina de aceasta obligatie. Dupa 3 luni taxa se va scumpi, dar aceasta scumpire nu va mai afecta posesorul de masina roman ci doar pe cel care importa o masina second-hand ulterior majorarii. Este o schiza de oportunitate: in cele trei luni de tarif ieftin, posesorul de masina roman stie ca trebuie sa plateasca taxa pentru ca in Romania isi va vinde masina si daca nu va plati acum, va plati la vanzare mult mai mult. Un posesor de masina din UE insa, este pus in cele trei luni de taxa ieftina in fata deciziei: platesc ACUM o taxa de 30 de euro, pentru ca POATE voi vinde masina in Romania? - evident ca 99.9% nu o vor plati.

Singurul dezavantaj este ca, in cele 3 luni de permis de inmatriculare ieftin, vor intra rable in Romania.

Daca aceste 3 luni de avalansa de masini second-hand sunt o problema, Bloombiz va ofera si o alta solutie, un pic mai complicata, dar total sigura: instituiti permisul de inmatriculare ca o taxa noua. Dupa 3 luni de permis de inmatriculare ieftin (100 RON), scumpiti permisul la valoarea actuala a taxei de prima inmatriculare si desfiintati taxa propriu-zisa de prima inmatriculare.

In ambele cazuri, permisul de inmatriculare va functiona exact ca actuala taxa de inmatriculare si, in plus, observam cu satisfactie ca el nu este discriminatoriu fata de cetatenii UE, altii decat romanii.

Ce ziceti, domnule Vladescu?

Bloombiz
(Sursa: NewsIn)